Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 6, 160-175

Open Access Article

Theretical and methodical bases of product pricing system formation at enterprises

Kuzmin Oleg
doctor of Еconomic Sciences, Professor, National University Lviv Polytechnik. E-mail:oleh.y.kuzmin@lpnu.ua

Melnyk Olga
National University Lviv Polytechnik. E-mail:olia_melnyk@ukr.net

Adamiv Marta
National University Lviv Polytechnik. E-mail:marta_adamiv@i.ua

Cite this article:

Kuzmin O., Melnyk O., Adamiv M., (2015) Theretical and methodical bases of product pricing system formation at enterprises. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 6(226), pp. 160-175.

Abstract

In the article the advisability of use of systemic approach to the review and realization of product pricing process of enterprises in modern conditions is grounded. The interpretation of the term “product pricing system of enterprise” is formulated, within which the unified and complete list of its structural elements (technology, models, methods, strategy, tactics, politics, subjects, objects, principles, goals, objectives, resources) is defined. The typical product pricing system of enterprise is developed and graphically interpreted on the base of representing of sequence of interaction and consistency of relationships between its structural elements. The pricing process is proposed to review by technological approach, which is based on the isolation of phased pricing sequence, operating structure and resource provision of each phase. The characteristic of essence and types of elements of product pricing technology of enterprises is done.

Keywords

system, pricing, technology, methods, models, factors, resource provision.

JEL classification: L51

UD classification: 338.5

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Божкова В.В. Етапи процесу маркетингового ціноутворення / В.В. Божкова, І.М. Рябченко // Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу : збірник тез доповідей VI Міжнародної науково-практичної конференції, 27-29 вересня 2012 року. — Суми : ТОВ Друкарський дім "Папірус", 2012. — С. 24-25.
  2. Герасимчук К.Ю. Методологічні аспекти ціноутворення продукції науково-технічного призначення / К.Ю. Герасимчук // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Проблеми економіки та управління. - 2008. - № 611. - С. 118-124.
  3. Косарєва І.П. Основи управління процесом ціноутворення на промислових підприємствах / І.П. Косарєва, Г.О. Сукрушева, О.В. Муравйов // Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі: проблеми теорії та практики. – 2013. - № 1(21). – С. 94-104.
  4. Мороз Л.А. Маркетинг: підручник / за ред. Л.А. Мороз. – 2-е вид. – Львів: Національний університет "Львівська політехніка" [Інформаційно-видавничий центр "ІНТЕЛЕКТ +" Інституту післядипломної освіти], "Інтелект-Захід", 2002. – 244 с.
  5. Римар Г.А. Ціноутворення в Україні: стан та перспективи / Г.А. Римар // Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. – 2012. – Вип. 1 (22). – С. – 309-314.
  6. Савіна С.С. Система ціноутворення підприємства молокопереробної промисловості / С.С. Савіна // Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки) . - 2013. - № 2(4). – С. 249-257.
  7. Холод О.Г. Інформаційна система моделювання ціни на рекламну продукцію / О.Г. Холод, Л.І. Ярмоленко, Т.В. Чумак // Європейський вектор економічного розвитку. – 2014. - № 1 (16). – С. 176-184.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->