Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2015, 10, 151-160

Open Access Article

М. І. Туган-Барановський про соціально-економічну природу прибутку

Мужайло Василь
Кандидат економічних наук, Доцент кафедри економічних теорій, Одеський інститут фінансів Українського державного університету фінансів і міжнародної торгівлі, e-mail:coach8807@mail.ru

Цитувати статтю:

Мужайло Василь. М. І. Туган-Барановський про соціально-економічну природу прибутку. / В. Мужайло // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д.Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2015. – № 10(230). – С. 151-160.

Анотація

У статті на основі проведеного системного аналізу розкрито історичну генезу економічної категорії «прибуток» від самих перших уявлень про його соціально-економічний зміст до сучасних концепцій прибутку. Важливим є те, що в статті розглянуто погляди на прибуток не тільки зарубіжних, але і вітчизняних вчених, зокрема, М.І Туган-Барановського, найбільш відомого серед наукової світової спільноті українського економіста, який розглядав категорію прибутку («яку всі знають, але розуміють по-різному»), як надзвичайно благодатний ґрунт для обговорення і дискусій. Проведене дослідження наукових напрацювань вченого продемонструвало, що М.І. Туган-Барановський мав власні, оригінальні погляди на прибуток, який, на його думку, не є неоплаченою долею цінності, і не є надлишком цінності, а є долею капіталістів у загальному продукті, розмір якої визначається класовою боротьбою, і що він активно полемізував з деякими висновками марксової теорії прибутку. Викладений у статті матеріал обґрунтовано показує, що великою заслугою М. Туган-Барановського є також і те, що, на його думку, в реальних умовах господарювання слід розрізняти прибуток підприємства і прибуток підприємця, тобто власника підприємства. Виходячи з цих позицій, вчений підкреслює необхідність не просто розмірковувати про природу і внутрішній зміст прибутку, але і звертає увагу на методику його розрахунку, механізм визначення чистого прибутку підприємства.

Ключові слова

теорія, прибуток, вартість, цінність, капітал, дохід, витрати.

JEL classification: В31

УДК: 330.143:330.8

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Маршалл А. Принципы экономической науки: В 3т. – М.: Прогресс,1993. – Т. 1. – 415с.
  2. Шумпетер Й. Теория экономического развития. – М.: Прогресс,1982. – 455 с.
  3. Найт Ф. Риск, неопределенность и прибыль./ Ф. Найт, пер. с англ. М.Я. Каждана. – М.: Дело, 2003. – 359 с.
  4. Самуэльсон П. Экономика. – М.: «Алгон», 1994.- Т.2.- 415 с.
  5. Туган-Барановський М.И. Социальная теория распределения. – СПб., 1913. – 96 с.
  6. Туган-Барановський М.И. Теоретические основы марксизма. – СПб., 1905. – 218 с.
  7. Туган-Барановський М.И. Коммерческий деятель. – 1911. – № 1. - С.1-5.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->