Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2015, 10, 198-211

Open Access Article

Теорія пропаганди Жака Еллюля

Павлов Дмитро
кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії та політології, Національна металургійна академія України, e-mail:dnepr_smru@ukr.net

Цитувати статтю:

Павлов Дмитро. Теорія пропаганди Жака Еллюля. / Д. Павлов // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д.Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2015. – № 10(230). – С. 198-211.

Анотація

Дослідження теми пропаганди обумовлене необхідністю успішного вирішення внутрішньо-та зовнішньополітичних завдань у нинішніх умовах гібридної війни. Теорія пропаганди Ж.Еллюля має значний інтерес в контексті розкриття механізмів та чинників ефективності пропаганди, оскільки вона розглядає її як тотальне явище. Результатами цього дослідження є з’ясування психолого-соціологічної сутності теорії Еллюля, виділення та розкриття змісту двох стадій пропагандистського впливу – субпропаганди та активної пропаганди, осмислення ролі міфів у механізмі пропагандистського впливу. Було виявлено, що знаковою особливістю теорії пропаганди Еллюля є її акцент на формуванні у об’єктів пропаганди не переконань, а дій. У статті розкрито елюлівське поняття «ортопрахія», яке вказує на нове розуміння способу дії пропаганди. На основі аналізу теорії пропаганди Еллюля було зроблено такі висновки. Еллюлем була висунута оригінальна теорія пропаганди, яка актуальна для осмислення нинішніх політичних подій в політико-пропагандистському вимірі. Для підходу Еллюля до пропаганди характерно неприйняття лише доктринально-ідеологічних, комунікативних, психологічних інструментів як чинників ефективності пропаганди. Замість розповсюдження переконань, зміни ідей та формування прихильності доктринам, Ж.Еллюль робить акцент на формуванні настанов на певні дії, вигідну для пропагандиста участь через набір умовних рефлексів на стадії субпропаганди з наступною їх активізацією на стадії активної пропаганди. У центр уваги він поміщає дію індивіда, яка стає кінцевою метою успішної пропаганди та, разом з тим, приводним ременем залучення людини до пропагандистського механізму впливу. Концепція пропаганди Ж. Еллюля є осмисленням механізмів та технологій, які зараз використовуються не лише в політичній, а й в рекламній та релігійній сферах діяльності. Технології нейролінгвістичного програмування, теорія нейрополітики, сучасний гіпноз мають багато спільного з концептуальними положеннями Ж. Еллюля. У практичній площині детальне осмислення еллюлівської теорії пропаганди та її втілення в українських політичних реаліях може сприяти перемозі України в гібридній війні.

Ключові слова

Жак Еллюль, тотальна пропаганда, субпропаганда, маси, міф, ортопраксія, вплив, теорія.

JEL classification:

УДК: 32.019.5

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Почепцов Г.Г. Модель пропаганды Жака Эллюля / Г.Г.Почепцов. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/ethics/manipulation/model_propagandy_zhaka_ellyulya/. – 31 травня 2015 р.
  2. Black J. Semantics and Ethics of Propaganda [Text] / Jay Black // Journal of Mass Media Ethics. – 2001. – Vol.16. – Issue 2-3. – P.121-137.
  3. Ellul J. Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes [Text] / Jacques Ellul /Trans. Konrad Kellen. - New York: Vintage, 1973. – 320 p.
  4. Ellul J. Propagande [Text] / Jacques Ellul // La Grande Encyclopedie. – Vol.16. - Paris: Libr. Larousse, 1975. - P.8985-8987.
  5. Ellul J. The new demons [Text] / Jacques Ellul ; translated by C. Edward Hopkin. - New York : Seabury Press, 1975. – 228 р.
  6. Karim H.K. Cyber-Utopia and the Myth of Paradise: Using Jacques Ellul’s Work on Propaganda to Analyse in Formation Society Rhetoric [Text] / Karim H. Karim // Information, Communication & Society. – 2001. – Vol.4. – Issue 1. – P.113–134.
  7. Marlin R. Jacques Ellul’s Contribution to Propaganda Studies [Text] / Randal Marlin //The Oxford Handbook of Propaganda studies / edited by Jonathan Auerbach and Russ Castronovo. – NY: Oxford University Press, 2013. - P.348-365.
  8. Marlin R. Problems in Ellul’s Treatment of Propaganda [Text] / Randal Marlin // The Ellul Forum. – 2006. – Issue 37. – P.P.9-12.
  9. Shaw J. Illusions of Freedom: Thomas Merton and Jacques Ellul on Propaganda [Text] / Jeffrey Shaw // The Ellul Forum. – 2011. – Issue 47. – P.19-22.
  10. Steiner C. Jacques Ellul: Quirky trailblazer of propaganda theory [Text] / C.Steiner, C.Rappleye // Propaganda Review. – 1988. – Vol.2. – P.29-33.
  11. Winner L. Propaganda and Dissociation from Truth [Text] / Langdon Winner // Jeronimo H. M. et al. (eds.) Jacques Ellul and the technological society in the 21st century [Text] / Helena M. Jeronimo. - New York : Springer, 2013. - P.99-114.
  12. Wollaeger М. Propaganda and Pleasure: From Kracauer to Joyce [Text] / Mark Wollaeger // The Oxford Handbook of Propaganda studies / edited by Jonathan Auerbach and Russ Castronovo. – NY: Oxford University Press, 2013. - Р.278-297.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->