Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 12, 108-120

Open Access Article

Marketing component to ensure the competitiveness of product on the industrial market buyers

Kuznetsova Inna
Doctor of Еconomic Sciences, Professor, Odessa National Economic University, E-mail:inna.stream@mail.ru

Cite this article:

Kuznetsova I., (2015) Marketing component to ensure the competitiveness of product on the industrial market buyers. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 12(232), pp. 108-120.

Abstract

In the article the role of marketing component in ensuring the competitiveness of products is grounded. The goals, objectives and components of the marketing program of grainproducts enterprises are defined with using the methodology of the system analysis. Characteristics of marketing environment of grainproducts enterprises as companies operating in the market of industrial buyers are generalized. Specific characteristics of the grain market are systematized. The composition of the initial information for forecasting the volume of services of grainproducts enterprises are defined. Customer segments that differ on a number of characteristics are selected with using the method groups. The features of competition in the market of grainproducts enterprises services are defined. Character proved mainly price competition in this market. A number of indicators which it is advisable to conduct competitive analysis. Grounded sequence forming a marketing program that takes into account the functioning of the grainproducts enterprises services and improves their competitiveness.

Keywords

competitiveness; marketing environment; marketing program; grainproducts enterprises; market of industrial buyers; grain market.

JEL classification: М31

UD classification: 339.138.001.12

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Буркинський Б.В. Трансформація моделей розвитку підприємства: Монографія. – Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2001. – 356с
  2. Смолін І.В. Стратегічне планування розвитку організації: Монографія. – К.: Київ. нац.торг.-екон.ун-т, 2004. – 344с.
  3. Кузнецова І.О. Моніторинг як складова процесу управління підприємством хлібопродуктів: теорія та методологія (Монографія) / І.О. Кузнецова.  Одеса: ВПП „Друкарський дім“, 2009  228 с.
  4. Winter S.G. Knowledge and Competence as Strategic Assets//The Competitive Challenge. D. Teece (Ed.) - Cambridge, MA: Ballinger, 1987- р.159-184.
  5. Itami Н. Mobilizing Invisible Assets. — Cambridge, MA: Harvard Business School Press, 1987
  6. Прахалад К.К. Майбутнє конкуренції. Творення унікальної цінності спільно з клієнтами / К.К.Прахалад, Венкат Рамасвамі. Пер. з англ. М. Ставицького – К.: Видавництво Олексія Капусти, 2005. – 258с.
  7. Дихтль Е. Практический маркетинг / Е. Дихтль, Х. Хершген. Пер. с нем. – М.: Высшая школа: ИНФРА, 1996 – 255 с.
  8. Никелс У., Макхью Д., Макхью С. Постижение бизнеса / У. Никелс, Д. Макхью, С. Макхью. Пер. с англ. – Тольяти: “Издательский дом ДОВГАНЬ”, 1996. – 928 с.
  9. Эванс Дж.Р. Маркетинг / Дж.Р. Эванс, Б. Берман. Пер. с англ. – М.: Экономика, 1990. – 350с.
  10. Котлер Ф. Управление маркетингом / Ф. Котлер. Сокр. пер. с англ. – М.: Экономика, 1980. – 224 с.
  11. Болт Г.Дж. Практическое руководство по управлению сбытом / Г.Дж. Болт. Пер. с англ. – М.: Экономика, 1991. – 271 с.
  12. Как составить план по маркетингу производственной компании / Пер. с англ. – М.: Дело, 1997. – 80 с.
  13. Бревнов А.А. Маркетинг малого предприятия: Практическое пособие / А.А. Бревнов – К.: ВИРАР, 1998. – 384 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->