Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2016, 10, 54-73

Open Access Article

Evaluation industrial competitiveness

Kuznetsova Innа
Doctor of Economics, Professor, Head of the Department of Management and Foreign Economic Activity of the Odessa National Economic University, E-mail:inna.stream27@gmail.com

Artemova Alexandra
student of Odessa National Economic University, E-mail:inna.stream27@gmail.com

Cite this article:

Kuznetsova, I., Artemova, А.(2016).Evaluation industrial competitiveness. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 10 (242), pp. 54-73.

Abstract

The article deals with the problem of competitiveness of industrial enterprises. Presents the existing quantitative methods for assessing competitiveness and concluded that no qualitative evaluation. Found a solution to overcome the problem by applying the method for assessing the competitiveness of industrial enterprise based on the achievements of the theory of fuzzy logic on the example of the cement industry. Proved that such an evaluation method has its advantages and easy to use. Identified components enterprise competitiveness of the cement industry. Established the interrelation between them. Built graph inference assessing the competitiveness of the cement plant. Used a model of fuzzy logic theory. Reasonably correct selection of indicators, which used in the analysis of the competitiveness of products and enterprises individually and as a whole. Analyzed the usefulness of the method of evaluating the competitiveness of industrial enterprises and ways to improve the efficiency of enterprises.

Keywords

competitiveness management, theory of fuzzy logic, methods for assessing competitiveness, the inference tree.

JEL classification: L600

UD classification: 331.56(477)

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Бєлов О.В. Методичні підходи до оцінки рівня конкурентоспроможності торгівельного підприємства / О.В. Бєлов, Л.М. Кириченко // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. – 2011. – Спецвипуск 33, Ч. 1. – С. 18 – 25.
  2. Погребняк Д.В. Методи діагностики конкуренто-спроможності підприємства / Д. В. Погребняк // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. Збірник наукових праць. – 2011. – Вип. 32. – С. 45 – 51.
  3. Дибленко В.І. Конкурентні переваги і конкуренто-спроможність підприємств швейної промисловості / В.І. Дибленко, О.О. Шевченко, О.М. Дишлюк // Вісник КНУТД. – 2011. – № 6. – С. 276 – 278.
  4. Самуляк В.Ю. Формування системи цілей розвитку машинобудівного підприємства / В.Ю. Самуляк // Вісник Національного університету «Львівська Політехніка». – № 635: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – Л., 2008. – С. 114 – 124.
  5. Лебідь Т. В. Стратегічний аналіз маркетингового потенціалу підприємства / Т. В. Лебідь, Л. А. Мороз // Вісник НУ "ЛП" – Л. : Вид. нац. ун-ту "Львів. Політехніка". – 2009. – № 649 : Логістика. – С. 214 – 220.
  6. Фещур Р.В. Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємств / Р.В. Фещур, Т.В. Лебідь, В.Ю. Самуляк // Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. – 2010. – № 4. – С. 27 – 32.
  7. Рзаєв Г.І. Обґрунтування та побудова системи критеріїв оцінки конкурентоспроможності машинобудівних підприємств / Г.І.Рзаєв // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – № 1. – С. 38 – 41.
  8. Буркинський Б.В. Трансформація моделей розвитку підприємства: монографія / Б.В. Буркинський – Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2001. – 356 с.
  9. Яновський М.А. Управління конкурентоспроможністю підприємства на світових ринках: автореф. дис. докт. екон. наук: 08.06.01 / М.А. Яновський; НАН України, Інститут економіки промисловості. – Донецьк, 2005. – 29 с.
  10. Белоусов В.Л. Анализ конкурентоспособности фирмы / В.Л.Белоусов // Маркетинг в России и за рубежом.  2001.  №5.  С.63-71
  11. Воронов А.А. Моделирование конкурентоспособности продукции предприятия /А.А. Воронов // Маркетинг в России и за рубежом. 2003.  №4. С. 44-52.
  12. Гросицкая Е.Е. Методические подходы к определению конкурентоспособности продукции и выбору конкурентных стратегий развития предприятия / Е.Е. Гросицкая // Труди Одеського політехнічного університету: зб. наук. праць.  Одеса, 2004. – Спецвипуск у 3-х т. – Т.3 – С. 192-194
  13. Свирейко Н.Е. Оценка конкурентоспособности масложировых продуктов / Н.Е. Свирейко // Маркетинг в России и за рубежом.  2004.  № 3.  С.88-92
  14. Лифиц И.М. Теория и практика оценки конкурентоспособности товаров и услуг / И.М. Лифиц – М.: Юрайт-М, 2001. – 224 с.
  15. Горбатов В.М. Теоретичні основи конкурентоспроможності та розвитку інтегрованих структур бізнесу: автореф. дис. докт. ек. наук: 08.06.01 / В.М. Горбатов; Харківський національний економічний університет.  Харків, 2006.  30 с.
  16. Козырева Н.Н. Методологические аспекты конкурентоспособности заготовительно-перерабатывающего предприятия потребкооперации / Н.Н.Козырева, П.А.Шульга // Регіональні перспективи. 2000.  № 2-3.  С.204-208.
  17. Лазарєва Є.В. Методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємств / Є.В. Лазарєва // Вісник соціально-економічних досліджень. – Одеса. – 2002.  №12.–С.137-141
  18. Стельмах М. Основні методи оцінки конкурентоспроможності підприємства / М. Стельмах, Ж. Крисько // Збірник наукових праць Тернопільського національного економічного університету.  Вип. 1 (17). – Тернопіль. – 2007. – С. 287-292.
  19. Нужна О.А. Економічні механізми забезпечення конкурентоспроможності аграрних підприємств: автореф. дис. канд. ек. наук: 08.07.02 / О.А. Нужна; Національний науковий центр „Інститут аграрної економіки“.  Київ, 2005.  18 с.
  20. Фасхиев Х.А. Как измерить конкурентоспособность предприятия? / Х.А. Фасхиев, Е.В. Попова // Маркетинг в России и за рубежом.  2003.  №4.  С. 53-68.
  21. Белоусов В.Л. Оценка конкурентоспособности фирмы ( на примере ООО „Каскад“) / В.Л.Белоусов // Маркетинг в России и за рубежом. 2005. № 6. C.109-120.
  22. Зулькарнаев И.У. Метод расчета интегральной конкурентоспособности промышленных, торговых и финансовых предприятий / И.У.Зулькарнаев, Л.Р.Ильясова //Маркетинг в России и за рубежом.  2001.  № 4.  С.17-27
  23. Іващенко Г.А. Оцінка організаційно-економічних факторів формування конкурентоспроможності підприємства: автореф. дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / Г.А. Іващенко; Харківський національний економічний університет – Харків, 2005. – 20 с.
  24. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства: монографія / за заг. ред. Ю.Б. Іванова, О.М. Тищенка. – Х.: „ІНЖЕК“, 2006.  384 с.
  25. Ансофф И. Стратегическое управление / И. Ансофф. – Пер. с англ. Е.Л. Леонтьева, Е.Н. Строганов, Е.В. Вышинская, М.В.Никольский, В.Н. Смирнов – М.: Экономика, 1989. – 519 с.
  26. Кузнецова І.О., Кравченко В.О., Малютенко О.Ю. Науково-методичні аспекти процесу управління стратегічними ризиками: монографія / І.О. Кузнецова, В.О. Кравченко, О.Ю. Малютенко // Одеса: Атлант, 2015. – 188 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->