Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2016, 10, 54-73

Open Access Article

Оціннювання конкурентоспроможності промислового підприємства

Кузнєцова Інна
доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту та ЗЕД Одеського національного економічного університету, e-mail:inna.stream27@gmail.com

Артемова Олександра
студентка Одеського національного економічного університету , e-mail:inna.stream27@gmail.com

Цитувати статтю:

Кузнєцова І., Артемова О. Оціннювання конкурентоспроможності промислового підприємства / І. Кузнєцова, О. Артемова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д. Балджи (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2016. – № 10(242). – С. 54-73.

Анотація

У статті розглянуто проблеми конкурентоспроможності промислових підприємств. Наведено існуючі кількісні методи оцінки конкурентоспроможності та зроблено висновок щодо відсутності якісної оцінки. Знайдено рішення щодо подолання проблеми шляхом застосування методу оцінювання конкурентоспроможності промислового підприємства на підставі здобутків теорії нечіткої логіки на прикладі цементної галузі. Доведено, що такий метод оцінки має свої позитивні сторони та зручний у використанні. Визначено складові конкурентоспроможності підприємства цементної галузі. Встановлено взаємозв’язок між ними. Побудовано граф логічного виводу оцінки конкурентоспроможності цементного підприємства. Запропоновано модель з використанням теорії нечіткої логіки. Обґрунтовано правильність вибору показників, які використані для аналізі конкурентоспроможності продукції та підприємства окремо та в цілому. Проаналізовано корисність методу оцінки конкурентоспроможності на промислових підприємствах та шляхи підвищення ефективності діяльності підприємств.

Ключові слова

управління конкурентоспроможністю, теорія нечіткої логіки, методи оцінки конкурентоспроможності, дерево логічного виводу.

JEL classification: L600

УДК: 331.56(477)

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Бєлов О.В. Методичні підходи до оцінки рівня конкурентоспроможності торгівельного підприємства / О.В. Бєлов, Л.М. Кириченко // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія Економіка. – 2011. – Спецвипуск 33, Ч. 1. – С. 18 – 25.
  2. Погребняк Д.В. Методи діагностики конкуренто-спроможності підприємства / Д. В. Погребняк // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. Збірник наукових праць. – 2011. – Вип. 32. – С. 45 – 51.
  3. Дибленко В.І. Конкурентні переваги і конкуренто-спроможність підприємств швейної промисловості / В.І. Дибленко, О.О. Шевченко, О.М. Дишлюк // Вісник КНУТД. – 2011. – № 6. – С. 276 – 278.
  4. Самуляк В.Ю. Формування системи цілей розвитку машинобудівного підприємства / В.Ю. Самуляк // Вісник Національного університету «Львівська Політехніка». – № 635: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – Л., 2008. – С. 114 – 124.
  5. Лебідь Т. В. Стратегічний аналіз маркетингового потенціалу підприємства / Т. В. Лебідь, Л. А. Мороз // Вісник НУ "ЛП" – Л. : Вид. нац. ун-ту "Львів. Політехніка". – 2009. – № 649 : Логістика. – С. 214 – 220.
  6. Фещур Р.В. Методи оцінювання конкурентоспроможності підприємств / Р.В. Фещур, Т.В. Лебідь, В.Ю. Самуляк // Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. – 2010. – № 4. – С. 27 – 32.
  7. Рзаєв Г.І. Обґрунтування та побудова системи критеріїв оцінки конкурентоспроможності машинобудівних підприємств / Г.І.Рзаєв // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – № 1. – С. 38 – 41.
  8. Буркинський Б.В. Трансформація моделей розвитку підприємства: монографія / Б.В. Буркинський – Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2001. – 356 с.
  9. Яновський М.А. Управління конкурентоспроможністю підприємства на світових ринках: автореф. дис. докт. екон. наук: 08.06.01 / М.А. Яновський; НАН України, Інститут економіки промисловості. – Донецьк, 2005. – 29 с.
  10. Белоусов В.Л. Анализ конкурентоспособности фирмы / В.Л.Белоусов // Маркетинг в России и за рубежом.  2001.  №5.  С.63-71
  11. Воронов А.А. Моделирование конкурентоспособности продукции предприятия /А.А. Воронов // Маркетинг в России и за рубежом. 2003.  №4. С. 44-52.
  12. Гросицкая Е.Е. Методические подходы к определению конкурентоспособности продукции и выбору конкурентных стратегий развития предприятия / Е.Е. Гросицкая // Труди Одеського політехнічного університету: зб. наук. праць.  Одеса, 2004. – Спецвипуск у 3-х т. – Т.3 – С. 192-194
  13. Свирейко Н.Е. Оценка конкурентоспособности масложировых продуктов / Н.Е. Свирейко // Маркетинг в России и за рубежом.  2004.  № 3.  С.88-92
  14. Лифиц И.М. Теория и практика оценки конкурентоспособности товаров и услуг / И.М. Лифиц – М.: Юрайт-М, 2001. – 224 с.
  15. Горбатов В.М. Теоретичні основи конкурентоспроможності та розвитку інтегрованих структур бізнесу: автореф. дис. докт. ек. наук: 08.06.01 / В.М. Горбатов; Харківський національний економічний університет.  Харків, 2006.  30 с.
  16. Козырева Н.Н. Методологические аспекты конкурентоспособности заготовительно-перерабатывающего предприятия потребкооперации / Н.Н.Козырева, П.А.Шульга // Регіональні перспективи. 2000.  № 2-3.  С.204-208.
  17. Лазарєва Є.В. Методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємств / Є.В. Лазарєва // Вісник соціально-економічних досліджень. – Одеса. – 2002.  №12.–С.137-141
  18. Стельмах М. Основні методи оцінки конкурентоспроможності підприємства / М. Стельмах, Ж. Крисько // Збірник наукових праць Тернопільського національного економічного університету.  Вип. 1 (17). – Тернопіль. – 2007. – С. 287-292.
  19. Нужна О.А. Економічні механізми забезпечення конкурентоспроможності аграрних підприємств: автореф. дис. канд. ек. наук: 08.07.02 / О.А. Нужна; Національний науковий центр „Інститут аграрної економіки“.  Київ, 2005.  18 с.
  20. Фасхиев Х.А. Как измерить конкурентоспособность предприятия? / Х.А. Фасхиев, Е.В. Попова // Маркетинг в России и за рубежом.  2003.  №4.  С. 53-68.
  21. Белоусов В.Л. Оценка конкурентоспособности фирмы ( на примере ООО „Каскад“) / В.Л.Белоусов // Маркетинг в России и за рубежом. 2005. № 6. C.109-120.
  22. Зулькарнаев И.У. Метод расчета интегральной конкурентоспособности промышленных, торговых и финансовых предприятий / И.У.Зулькарнаев, Л.Р.Ильясова //Маркетинг в России и за рубежом.  2001.  № 4.  С.17-27
  23. Іващенко Г.А. Оцінка організаційно-економічних факторів формування конкурентоспроможності підприємства: автореф. дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / Г.А. Іващенко; Харківський національний економічний університет – Харків, 2005. – 20 с.
  24. Теоретичні основи конкурентної стратегії підприємства: монографія / за заг. ред. Ю.Б. Іванова, О.М. Тищенка. – Х.: „ІНЖЕК“, 2006.  384 с.
  25. Ансофф И. Стратегическое управление / И. Ансофф. – Пер. с англ. Е.Л. Леонтьева, Е.Н. Строганов, Е.В. Вышинская, М.В.Никольский, В.Н. Смирнов – М.: Экономика, 1989. – 519 с.
  26. Кузнецова І.О., Кравченко В.О., Малютенко О.Ю. Науково-методичні аспекти процесу управління стратегічними ризиками: монографія / І.О. Кузнецова, В.О. Кравченко, О.Ю. Малютенко // Одеса: Атлант, 2015. – 188 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->