Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2017, 3, 16-29

Open Access Article

The nature of business activity in the terms of business economics

Buzdygan Mariia
graduate student, Odessa national economic university. E-mail:mariia.buzdygan@mail.ru

Cite this article:

Buzdygan M., (2017) The nature of business activity in the terms of business economics. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 3(245), pp. 16-29.

Abstract

In the article the views of academics on understanding the nature of business activity are considered. The development of contemporary approaches to the definition of business activity is impossible without analysis of the leading approaches. It is structured approaches to the definition of business activity in subject to the levels of review of the concept (at individual level, on macro and micro levels), that is especially important in assessing business. Analysis of existing approaches to defining entrepreneurial activity has allowed identifying the reasons for such a wide variety of definitions. It is made comparisons between the concepts of "business activity", "market activity" and "economic activity". It is offered the author’s definition of the notion "business activity of the enterprise" and its characteristic features are determined. Also in the article the necessity of consideration of business activity as the process of development of business opportunities.

Keywords

business activity, economic activity, market activity, the nature of business activity, the complex concept of business activity, the features of business activity.

JEL classification: Р420

UD classification: 330.112

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Банк В. Р. Фінансовий аналіз / В. Р. Банк, С. В. Банк, А. В. Тараскина – М. : ТК Велбі, Проспект, 2006. – 344 с.
  2. Беляєвський І. К. Статистика ринку товарів і послуг / І. К. Беляєвський. – К. : Фінанси, 2003. – 456 с.
  3. Бурий С. А., Мукомела-Михалець В. О. Управління діловою активністю машинобудівних підприємств: монографія / С. А. Бурий, В. О. Мукомела- Михалець. - Хмельницький: ХНУ, 2014. -183 с.
  4. Гарасюк О. А. Проблеми щодо сутності поняття «ділова активність підприємства» /О. А. Гарасюк // Вісник КТУ. – 2010. – № 22. – С. 63.
  5. Голтвенко В. О. Синтез системи управління діловою активністю персоналу підприємства: автореф. дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / В. О. Голтвенко. - Донецьк, 2005. -20 с.
  6. Заікіна О. О. Роль показників ділової активності в оцінці управління підприємством /О. О. Заікіна // Харчова пром-ть. – 2008. – № 7. – С. 144-148.
  7. Лахтіонова Л.А. Фінансовий аналіз суб’єктів господарювання: Монографія / Л.А. Лахтіонова. – К.: КНЕУ, 2001. – 387 с.
  8. Леоненко Е.А. Управление деловой активностью промышленного предприятия: автореф. на соискание уч. степени канд. экон. наук: спец. 08.00.05/Е.А. Леоненко – Саранск, 2006. – 20 с.
  9. Марченко О. І. Фінансові аспекти ділової активності / О. І. Марченко // Фінанси України. – 2007. – № 5. – С. 136 – 143.
  10. Мец В. О. Економічний аналіз фінансових результатів та фінансового стану підприємства: навч. посіб. / В. О. Мец. – К. : Вища шк., 2003. – 278 с.
  11. Моисеева Н. К. Маркетинговая активность как фактор конкурентоспособности фирмы / Н. К. Моисеева, М. В. Конышева // Маркетинг. – 1999. – № 6. – С. 22.
  12. Мясникова О. В. Статистическое изучение деловой активности предприятий (на примере розничной торговли и транспорта) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.12 / О. В. Мясникова. – СПб, 2007. – 23 с.
  13. Раицкий К. А. Экономика предприятия : учебник для вузов / К. А. Раицкий. – М.: «Маркетинг», 1999. – 700 с.
  14. Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б. Современный экономический словарь. – 6-е изд., перераб. и доп. – М.: ИНФРА-М, 2011. – С.495
  15. Соловьева-Саранди Ю. В. Налоговое регулирование де¬ловой активности в реформируемой экономике: дис... канд. экой, наук : 08.00.10 / Ю. В. Соловьева-Саранди. – М., 2004. –145 с.
  16. Турецкая Г. В. Деловая активность женщин и семья / Г. В. Турецкая // Социологические исследования : ежемес. иауч. и общественно-полит. жури. РАН. – 2001. – № 2. – С. 67-73.
  17. Турило А. М. Визначення критерію розмежування категорій "ділова активність підприємства" і "ринкова активність підприємства" / А. М. Турило, О. А. Зінченко, І. С. Вчерашня // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2011. – № 1. – С. 82-85.
  18. Турило А. М. Теоретико-методичні підходи до визначення поняття "економічна активність підприємства” / А. М. Турило, І. С. Вчерашня // Фінанси України. – 2011. – № 10. – С. 79-84.
  19. Хелферт Э. Техника финансового анализа / пер. с англ. под ред. Л. П. Белых. – 10-е изд. – СПб.: Питер, 2003. – 640 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->