Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2017, 4, 5-23

Open Access Article

Symbols and signs in the minds of consumers: from tamga of ancient turkic people to modern brands

Borbasova Zijada
doctor of Еconomic Sciences, Professor, Karaganda Economic University, Kazakhstan, E-mail:borbasova@mail.ru

Ulakov Sairan
Candidate of Еconomic Sciences, Professor, Karaganda Economic University, Kazakhstan, E-mail:borbasova@mail.ru

Osik Yuriy
Candidate of tekhnical Sciences, Assistant Professor, Sumy State University, E-mail:osik2006_@mail.ru

Cite this article:

Borbasova Z., Ulakov S., Ossik Y., (2017) Symbols and signs in the minds of consumers: from tamga of ancient turkic people to modern brands. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 4(246), pp. 5–23.

Abstract

The authors note that the phenomenon of consumer consciousness is always in focus of special humanitarian and applied research. It is emphasized that an important psychological factor in the attitude to the goods in the modern world is the brand (tattoo, brand, tamga). The article notes that various tamgas had been used by the steppe peoples of Eurasia for several millennia. Ancestors of the Kazakhs had the special image “Tamga” («таңба» or «ен салу» in Kazakh) on the back or ear of the cattle by stamping them, thereby indicating their identity. In this study, the authors conclude that the notion of “brand” is also in the Kazakh consciousness from the ancient Turkic times as the image of tamga. The paper considers the process of gradually transforming an image from a symbol of ownership - tamga, tattoo to brand, and how it changed its entity.

Keywords

consumer, consumer consciousness, brand, tamga, the Republic of Kazakhstan, branding.

JEL classification: М300

UD classification: 338.48 (574)

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. АСТАНА. КАЗИНФОРМ. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.inform.kz/ru/konkurs-na-opredelenie-nacional-nogo-brenda-rk-prodlen_a2953198.
  2. КАЗИНФОРМ. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.ratel.kz/kaz/nesostojavshimsja_priznan_konkurs_na_natsionalnyj_brend_kazahstana_
  3. Borbasova Z., Ulakov S., Ossik Yu. Image and Nation Brand Formation as Tourism Development Factor in Kazakhstan. MEST Journal (MESTE) 5, no. 1 (Jan 2017). – p. 10-21.
  4. Зуева Е. Тамга – прообраз брэнда древних башкир. http://science-bsea.bgita.ru/2010/ekonom_2010/zueva_tamga.htm
  5. Кузеев Р.Г. Происхождение башкирского народа. – М., 1974.
  6. Тамга – тюркский родовой знак [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://ethnicskazakhstan.wordpress.com/%D1%82%D0%B0%D0%BC%D0%B3%D0%B0
  7. Котлер Ф. Основы маркетинга: Пер. с англ. – М.: «Бизнес-книга», «ИМА-Кросс. Плюс», ноябрь 1995. – 702 с.
  8. Главные символы в истории России [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://kak2z.ru/index.php?topic=357661.0. http://24warez.ru/main/photo/1157494232-glavnye-simvoly-v-istorii-rossi.html
  9. Зеленченко Т. Тамга – знаменья – трезубец – гербы [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.liveinternet.ru/users/3259969/post119913128/
  10. Сафаргалиев Э.Р. Товарная марка, торговый знак. Торговая марка как основа для формирования бренда //Современные исследования социальных проблем. – 2011. – Вып. 3, Т. 7.
  11. Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент. – М.: Бизнес, 2000. – 417 с.
  12. Эванс Дж.Р., Берман Б. Маркетинг. Пер. с англ. – М.: Сирин, 2002. – 308 с.
  13. Келлер К. Л. Стратегический брэнд-менеджмент: создание, оценка и управление марочным капиталом. – 2-е издание. Пер. с анг. – М.: Изд. дом «Вильямс», 2005. – 704 с.
  14. Перция В. М. Анатомия бренда / В. Перция, Л. Мамлеева. – М.: «Вершина», 2007. – 288 с.
  15. Тамберг В, Бадьин А. Бренд. Боевая машина бизнеса. – М.: Олимп Бизнес, 2005. – 239 с.
  16. Тамберг В, Бадьин А. Эволюция брендинга. Какая страна – такой и брендинг. Бюро «Тамберг & Бадьин» [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://newbranding.ru/articles/branding-evolution
  17. Смит П., Бэрри К., Пулфорд А. Коммуникации стратегического маркетинга – М.: ЮНИТИ, 2001. – 352 с.
  18. Гэд Т. 4 d Брэндинг. – СПб. 2001. – 29 с.
  19. Lynn B. Upshaw Building Brand Identity. – New York , Willey, 1995.
  20. Макашев М.О. Бренд. – М.: Юнити, 2004. – 115 с.
  21. Капферер Жан-Ноэль. Бренд навсегда: создание, развитие, поддержка ценности бренда – пер. с англ. Е.В. Виноградовой; под. общ. ред. В.Н. Домнина – М.: Вершина, 2007. – 448 с.
  22. Капферер Ж. Торговые марки: испытание практикой. Новые реальности современного брэндинга. – М.: Консалтинговая группа «ИМИДЖ-Контакт»; ИНФРА-М, 2002.
  23. Procter&Gamble. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.pg.com
  24. Домнин В.Н. Брэндинг: новые технологии в России. – СПб.: Питер, 2002. – С. 257-259.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->