Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2018, 10, 206-220

Open Access Article

Influence of the mechanism of compensation for the free transport of the citizens entitled to the benefits on the financial result of the urban passenger transport enterprises

Slobodyanik Yulia
Doctor of Economics, SHEE «Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman», E-mail:yslobodyanik@ukr.net

Cite this article:

Slobodyanik Y., (2018) Influence of the mechanism of compensation for the free transport of the citizens entitled to the benefits on the financial result of the urban passenger transport enterprises. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 10(262), pp. 206-220.

Abstract

It is determined that the social function of the urban passenger transport enterprises prevails economic one, which defines their planned unprofitability. The current approaches to budget financing of the urban passenger transport enterprises used in different countries and in Ukraine are analyzed. It is revealed that the existing mechanism for calculating the amounts of budgetary compensation for the free transport of the citizens entitled to the benefits does not ensure the stable operation of the urban passenger transport enterprises. It is analyzed the procedure for calculating the amount of compensation for the free transport of the citizens entitled to the benefits and its impact on the financial results of the urban passenger transport enterprises. It is argued that the real ratio of the number of free and paid passengers can only be determined by surveying the passenger traffic. It has been established that the actual payment of compensation for the free transport of the citizens entitled to the benefits to urban passenger transport enterprises is less than half of those calculated. The problem of transition to the usage of targeted cash payments to the citizens entitled to the benefits is investigated. It is argued that the mechanism of targeted monetary compensation will not work fully due to the low incomes of the citizens entitled to the benefits and the lack of funds in local budgets for such payments. In order to improve the financial results of the urban passenger transport enterprises, it was recommended to reduce preferential categories of citizens, apply privileges in the form of a certain percentage of the ticket price, introduce a mechanism for financing capital investments of the urban passenger transport enterprises through state grants.

Keywords

urban passenger transport, public utility company, compensation for the free transport of the citizens entitled to the benefits, revenue, financial results, budget.

JEL classification: R400; M420

UD classification: 657.1:656

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Постніков В. С. Сучасні проблеми та перспективи розвитку системи міського транспорту // Економічний аналіз: зб. наук. праць, - 2018. – Том 28. – № 2. – С. 64-70
  2. Про порядок обліку пасажирів, що перевозяться громадським транспортом на маршрутах: Наказ Міністерства статистики України від 27.05.1996 № 150. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0258-96.
  3. Офіційний сайт Сумської міської ради. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://smr.gov.ua/uk/dokumenti/rishennya-vikonavchogo-komitetu.html.
  4. Офіційний сайт КП СМР «Електроавтотранс». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://troleybus.sumy.ua/pro-elektroavtotrans.
  5. Офіційний сайт Міністерства інфраструктури України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mtu.gov.ua/content/statistichni-dani-po-galuzi-avtomobilnogo-transportu.html.
  6. Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах Постанова Кабінету міністрів України № 197 від 14.03.2018 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/deyaki-pitannya-nadann.
  7. Спільник В. Монетизація: реалізація чи дискримінація /// Перевізник UA. – 2018. – № 7. – С. 16-17
  8. Про ратифікацію Фінансової угоди (Проект "Міський громадський транспорт України") між Україною та Європейським інвестиційним банком № 2009-VIII від 12.04.2017. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2009-19?lang=uk.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->