Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2018, 10, 85-103

Open Access Article

Поведінковий механізм прийняття фінансових рішень в електронних аукціонах

Кобець Віталій
кандидат економічних наук, доцент, Херсонський державний університет , e-mail:kobetz@ukr.net

Цитувати статтю:

Кобець Віталій. Поведінковий механізм прийняття фінансових рішень в електронних аукціонах. / В. Кобець // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д.Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2018. – № 10(262). – С. 85-103.

Анотація

Поведінковий чинник у прийняття рішень має таку ж важливу роль, як і економічний, тому ігнорування суб’єктивного впливу на рішення економічних агентів віддаляє економічну модель від реальної дійсності, що значно спрощує економічний аналіз і знижує адекватність отриманих висновків, що негативно впливає на ефективність економічної політики, прогнозування та якість прийнятих управлінських рішень. У статті після введення поведінкового чинника і порівняння одержаних результатів із теоретичними моделями, отримуються висновки, що суперечать традиційним економічним припущенням стосовно ефективності існуючих форматів аукціонної торгівлі. У статті проаналізовані поведінкові чинники та їх вплив на прийняття економічних рішень, порівняні різні формати аукціонів за показниками ефективності, розроблений новий формат адаптивного аукціону, спрямований на скорочення інформаційної асиметрії стосовно ціни товару між трейдерами для підвищення суспільного добробуту, проведений економічний он-лайн експеримент щодо порівняння результатів адаптивного аукціону з існуючими аналогами. Апробація роботи здійснена за допомогою он-лайн платформи проведення багатораундового аукціону інструментами Google. В ході експерименту одержано, що багатораундова система збільшує раціональність рішень трейдерів та через це кількість вигідних угод збільшується. Разом із цим, деякі трейдери, через свої поведінкові особливості, не розкривають своєї платоспроможності або собівартості навіть під загрозою втрати вигідної угоди. Мінімально достатня кількість раундів для отримання адекватних реальній дійсності висновків підтверджена нами за допомогою статистичних критеріїв. Експериментально доведено, що в адаптивному динамічному модифікованому подвійному електронному аукціоні створюються стимули розкривати свої справжні типи для більшості трейдерів. Значне підвищення числа трейдерів зумовлює повільне зростання кількості раундів. Розроблений нами адаптивний динамічний формат проведення подвійного e-аукціону близький за ефективністю до ринку досконалої конкуренції і в показниках суспільного добробуту випереджає альтернативні формати аукціонів, такі як англійський і голландський, в яких переважна більшість трейдерів не розкривають своїх типів.

Ключові слова

електронний аукціон, суспільний добробут, адаптивний механізм ціноутворення, економічний експеримент, споживчий надлишок, виробничий надлишок.

JEL classification: D110; D440

УДК: 339.172+658.727

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Лєншина Ю.М., Беляк Д.С. Реалізація послуги приватності у схемі інтернет-аукціону з використанням хамелеон-підпису. // Системи обробки інформації. – Х., 2011. – Вип. 3 (93). – С.126-129
  2. Саймон Г. А. Раціональність як процес і продукт мислення. // THESIS. - 1993. - Вип. 3. - С. 16-38.
  3. Саймон Г. А. Теорія прийняття рішень в економічній теорії і науці про поведінку. // Віхи економічної думки. Теорія фірми; [Під ред. В. Гальперіна]. - СПб.: Економічна школа.- 2000. - Т. 2. - С. 54-72
  4. Вільямсон О. І. Поведінкові передумови сучасного економічного аналізу. // THESIS. - 1993. - Вип. 3. - С. 39-49.
  5. Vitaliy Kobets, Valeria Yatsenko, Maksim Poltoratskiy. Dynamic Model of Double Electronic Vickrey Auction In: Batsakis, S. et al. (eds.) Proc. 10-th Int. Conf. ICTERI 2015, Lviv, Ukraine, May 14-16, 2015, CEUR-WS.org/Vol-1356, ISSN 1613-0073, P. 236-251, online CEUR-WS.org/Vol-1356/ICTERI-2015-CEUR-WS-Volume.pdf
  6. Kobets V., Yatsenko V. What can economic experiments discover about evolutionary effectiveness of supermarket strategies? Marketing and Management of Innovations. 2018. Vol. 1. P. 152-168
  7. Соценко Є.В., Кобець В.М. Адаптивний аукціон: експериментальний та емпіричний способи проведення. Інформаційні технології в економічних дослідженнях. 2016. Вип. 2. С. 113-122
  8. Lapach S.N., Chubenko А.V., Babich P.N. Statistika v nauke i biznese. - Кyiv: Morion, 2001. - 408 p.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->