Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 3, 155-178

Open Access Article

Класифікація синергії в соціально-економічних системах

Смачило Валентина
кандидат економічних наук, доцент, професор кафедри економіки, Харківський національний університет будівництва та архітектури, e-mail:miroslava.valya@ukr.net

Цитувати статтю:

Смачило В. Класифікація синергії в соціально-економічних системах. / В. Смачило // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д. Балджи (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 3(266). – С. 155-178.

Анотація

Дослідженню феномену синергії в економіці присвячено праці зарубіжних та вітчизняних науковців, в яких розкривалися питання як сутнісного навантаження базису понятійно-категоріального апарату, так і можливої класифікації. В той же час, питання щодо типів синергії, її відмінності від синергічного ефекту та можливої класифікації є досить неусталеним, що потребує подальших досліджень. Саме тому необхідно вивчити існуючі класифікаційні підходи до виділення типів синергії та сформулювати класифікаційну систему синергії в економічному просторі. Автором досліджено питання типів синергії та проведено узагальнення їх класифікації. Визначено, що класифікація типів синергії є неусталеною, та однакові типи присутні в класифікаціях за різними ознаками. Використання ієрархічного методу дозволило встановити різнорівневе сприйняття типів синергії в різних класифікаціях. Авторське бачення можливих варіацій класифікації таке: за джерелами виникнення: внутрішня; зовнішня. Ця типологія видається логічною, бо синергія може виникнути як всередині підприємства (впровадження власної інноваційної технологічної розробки в діяльність), так і шляхом взаємодії із зовнішнім оточенням (злиття підприємств, наприклад); за якістю: позитивна та негативна. Встановлено, що ефект синергії може проявлятися в як понадзвичайному збільшенні (позитивний ефект), так і навпаки, в посиленні негативного явища (негативна, від’ємна синергія); за сферами діяльності підприємства: управлінська, операційна, інвестиційна, фінансова; за сферами операційної діяльності: кадрова, комерційна, ресурсна, технологічна; за рівнем організованості: природна та штучна. Отже, автором виявлено ряд неузгодженості, що мають місце в розумінні типів синергії, їх співвідношення та представлено власне бачення. Також, на основі ієрархічно-фасетного методу, було запропоновано авторську класифікацію виявлених в ході дослідження типів синергії. Результати досліджень є основою для дослідження типів синергії під час управління кадровим потенціалом на підприємстві, визначенню їх джерел.

Ключові слова

синергія, тип синергії, синергічний ефект, класифікація, ознака класифікації, метод класифікації.

JEL classification: М120; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-3-266-155-178

УДК: 334.02

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / И. Ансофф : сокр. пер. с англ. – СПб. : Изд-во "Питер Ком", 1999. – 416 с.
  2. Knoll, S. (2008) Cross-Business Synergies: A Typology of Cross-business Synergies and a Mid-range Theory of Continuous Growth Synergy Realization. GmbH, Wiesbaden.
  3. Porter, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York, London: Free Press.
  4. Портер М.Е. Конкурентное преимущество: как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость. – М: Альпина Бизнес Бук, 2005. – 246 с.
  5. Prahalad, C.; Doz, Y. (1998). Evaluating interdependencies across business units. In Strategic synergy, A. Campbell and K. Sommers Luchs. (Eds.). 2nd edition. London: International Thomson Business Press
  6. Chatterjee S. Types of Synergy and Economic Value: The Impact of Acquisitions on Merging and Rival Firms / S. Chatterjee // Strategic Management Journal. 1986. – Vol. 7. – Р. 119–139.
  7. Водянка Л.Д. Синергетичний ефект у діяльності підприємств: класифікація та підходи до оцінювання / Л.Д. Водянка, І.В. Яскал // Вісник Хмельницького національного університету. Т. 1. – 2012. – № 3. – С. 7-12.
  8. Марченко В.М. Кадровий синергізм процесів злиття та поглинання / В.М. Марченко // Агроінком. – 2009. – № 9-12. – С. 37-40.
  9. Хитра О.В. Синергетичний підхід до управління трудовою поведінкою. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elar.khnu.km.ua/jspui/ bitstream/123456789/2175/1/Khytra.pdf
  10. Хитра О.В. Перспективи досягнення кадрового синергізму на підприємств. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elar.khnu.km.ua/jspui/ bitstream/123456789/2139/1/6084-10079-1-SM.pdf
  11. Решетило В.П. Економічна синергетика реалізації ринкового потенціалу інституціональних систем: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук: спец. 08.01.01 «Економічна теорія» / В.П. Решетило. – Харків: ХНУ, 2006. – 34 с.
  12. Підвальна О.Г. Синергійний ефект в менеджменті / О.Г. Підвальна, Н.О. Козяр // Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». – 2013. – No 3 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1865
  13. Фесенко І. А. Інституціональні особливості синергетичного ефекту / І. А. Фесенко // Вісник Запорізького національного університету. – 2010. - №1(5). - С. 199- 204.
  14. Шевцова Г.З. Синергетичний менеджмент як концепція організованої синергії в управлінні підприємствами // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/ 123456789/41438/st_57_24. pdf?sequence=1
  15. Смачило В.В. Концепція синергії в соціально-економічних системах Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка. – Т.23, вип. 4 (69). - 2018. – с. 81-85
  16. Чернецька О.В. Сутність та значення синергетичного ефекту в системі управління на підприємстві / О.В. Чернецька [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://global-national.in.ua/archive/2-2014/157.pdf
  17. Кристофферсон С. Проклятие победителя: ошибки слияний // Вестник МсKinsey. – 2009. – № 1.
  18. Ключенко А.В. Інтегральна оцінка синергетичного ефекту як показник ефективності рекреаційного кластеру // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2016. - №9. – с. 542-546. URL: http://global-national.in.ua/archive/9-2016/112.pdf
  19. Curien Nicolas. The Convergence between Content and Access: Internalizing the Market Complementarity / Curien Nicolas // Review of Network Economics, – June 2007, – Vol. 6, Issue 2. – P. 161-174.
  20. Мельник Л. Г., Дегтярьова І. Б. Синергетична основа маркетингових інновацій. Маркетинг і менеджмент інновацій, 2010, No 1. с. 70
  21. Цуруль О. А. Менеджмент у державних організаціях [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://studentbooks.com.ua/content/view/98/42/1/2/
  22. Теория менеджмента. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://stud.com.ua/50602/menedzhment/zakoni_organizatsiyi
  23. Балтин В.Э. Оценка эффекта синергии создания и функционирования холдинга / В.Э. Балтин, Е.В. Скобелева // Вестник ОГУ. – 2003. – № 8. – С. 170-176.
  24. Сабадирьова А.Л. Синергетичний ефект в системі потенціалу підпри-ємства [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://essuir.sumdu. edu.ua/bitstream/123456789/26111/1/Sabadyrova.pdf
  25. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://students-library.com/ua/library/read/15173-cto-oznacaet-upravlenceskaa-sinergia
  26. Організація торгівлі / За ред. В.В. Апопія ‒ К.: Центр учбової літера-тури, 2009. − 632 с.
  27. Колесніков Д.В. Сутність синергії та класифікація її видів у дослідженні вертикально-інтегрованих структур / Д.В. Колесніков // Економічний вісник. – 2013. – No 2. – С. 9¬15
  28. Roson R. «Two-Sided Markets : A Tentative Survey» / Roson R. // Review of Network Economics, – 2005. – №4. – Р. 142-160.
  29. Сабадирьова А.Л. Потенціал промислового підприємства: організація оцінки [ Текст] / А.Л. Сабадирьова // Механізм регулювання економіки. – 2011. - №4. – С. 115-121.
  30. Keating M. The New Regionalism in Western Europe. Territorial Restructuring and Political Change / M. Keating. – Cheltenham: Edward Elgar Publishers, 1998. – 242 p.
  31. Крылов Б. Человеческий капитал как конкурентное преимущество бизнес - организации. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.hse.ru/data/2011/06/29/1216136828/Krylov_pres.pdf]
  32. Гигуашвили Г.Г., Макасарашвили Т. Ш., Хоргуашвили Т. Ю. Некоторые аспекты менеджмента бизнес – объектов. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності ′ 2012 Випуск 1, Том 1 – с. 18-22
  33. Adams R. Perfomans indicators for sustainable development, Accounting and Business / R. Adams. – 1999. – April, – 223р
  34. Сергеєва О.В. Концепція синергізму в обґрунтуванні ефективності стратегічного партнерства підприємств: теоретико-методичний аспект. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://duan.edu.ua/uploads/vidavnitstvo-15-16/13584.pdf
  35. Марченко В. М. Методичні підходи до оцінювання синергетичного ефекту злиття і поглинання / В. М. Марченко // Актуальні проблеми економіки. – 2011. -№4(118). – С. 135–142.
  36. Кухній Л.С. Формування синергетичного механізму функціонування підприємства як складової частини соціально -економічної системи //Дис. на здоб. ст. канд. екон. наук. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://is.gd/Ipbo2y
  37. Ефект синергії у функціонуванні підприємства [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://5balov.com.ua/pomoshch-v-uchebe/234-efekt-sinergiji-u-funktsionuvanni-pidpriemstva

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->