Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 3, 52-72
Open Access Article
Балджи Марина, Мрук Марина
доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки, права та управління бізнесом, Одеський національний економічний університет, e-mail:baldgi@ukr.net
Мрук Марина
студентка, Одеський національний економічний університет, e-mail:marinamruk@gmail.com
Балджи М., Мрук М. Сучасні проблеми розвитку малого підприємництва в Україні. / М. Балджи, М. Мрук// Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д. Балджи (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 3(266). – С. 52-72.
У статті подано розгляд проблем розвитку малого підприємництва в Україні, яке створює відповідне середовище для розвитку конкуренції у підприємницької діяльності; забезпечує сильнодіючі стимули до інноваційних процесів та високоефективної праці. Малий та середній бізнес формують можливості не тільки для розв’язання економічних і соціальних проблем, а й задовольняє потребу внутрішнього та зовнішнього ринків. Відповідно до проблеми стимулювання малого підприємництва вагому роль займає виважена державна політика, яка має базуватись на комплексному використанні аналітичного інструментарію, визначаючи кількісні і якісні характеристики малих та середніх підприємств, ступінь розвитку інфраструктури тощо. Регулювання ведення господарської діяльності малих підприємств має базуватись на аналізі та оцінці фінансових зобов’язань й дослідженні їх фінансового стану. Саме в секторі малого підприємництва створюється і функціонує чимала маса національних ресурсів, яка є живильним середовищем для середнього та великого підприємництва. Підприємства малого бізнесу виступають двигунами економічного зростання і розвитку, особливо в умовах високого рівня безробіття і високого рівня бідності; в умовах ринкової економіки, заснованої на готівкових розрахунках. Підприємства малого бізнесу мають потенційні можливості для економічного зростання. Проведення аналізу фінансового стану малих підприємств України свідчить про наявність сприятливого клімату для становлення бізнесу, розширення сфери і напрямків економічної діяльності, активізації ділової та інвестиційної активності суб’єктів господарювання. Визначено, що в Україні державна підтримка малого бізнесу є необхідною, що визнається практикою закордонного державного управління. При цьому варто враховувати, що державна підтримка підприємств обґрунтована тільки для усунення ситуацій, в яких ринкові механізми не забезпечують ефективного розподілу ресурсів, а саме поняття державної підтримки передбачає заходи сприяння суб’єктам господарювання, що створюють для них прямі чи приховані переваги. Обґрунтовані пропозиції щодо можливих перспектив розвитку малого підприємництва в Україні дозволять створити сприятливі умови для його розвитку та мають базуватись на стабільній економіко-політичній ситуації в країні, адже будь-які кон’юнктурні коливання можуть стати небезпечними для фінансово-економічної діяльності малого бізнесу.
малий бізнес, Україна, державне регулювання економіки, аналіз діяльності малих підприємств, індекс цін, державна політика, ринкова економіка.
JEL classification: M290; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-3-266-52-72
УДК: 658.114