Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2019, 4, 36-58

Open Access Article

Access to education as a basis for sustainable development

Zharova Luibov
Dr. Sci (Economics), Head of international economic relations, business and management department, Ukrainian American Concordia University. E-mail:zharova_l@ua.fm>

Cite this article:

Zharova L., (2019) Access to education as a basis for sustainable development. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 4(267), pp. 36-58.

Abstract

The paper raises the problem of accessibility of education in framework of sustainable development. The main hypothesis is that education as a long-life process, which build the bridge between previous experience and new approaches and guaranteed the continuity of knowledge creating and spreading should be the fundamental point for sustainable development independently from the level of socio-economic development of the country. The paper is concentrated on the analysis of accessibility of education in Ukraine that influenced by demographical problems, economical instability and soviet traditions in education, which is needed the long time to overcome. The author summarize what the current situation is and how the contemporary problems could be solved. The research focused on expenditure of government (local and country) and citizens who raise the children who are needed the educational services. The financial aspects is important because they create a ground for manipulations from the on sight and they are differ a lot from the territory to territory, number of children and economical possibilities of parents. The overall analysis illuminates that in general each child on each level of educational system receive more from the governmental budget then from parents (not taking into consideration those who can pay for private education in better schools and kindergartens for their children). That’s mean that Ukraine has a powerful basis for sustainable development in long-term period, because of the accessibility of education for all citizens. The gap-analyze illuminates the main problems in educational sphere of economic. The conclusions and recommendations of the paper were focused on ways how citizens can influence the system and start, motivate and monitor the changes.

Keywords

education, sustainable development, public financing, local budgets, civil society, infrastructure.

JEL classification: A200, H750, I250, Q010, R100; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-4-267-36-58

UD classification: 33.330.3

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Демографічні процеси та еміграція в 1990-ті роки [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // mtt.in.ua/ist-ukr_1991-2010_demografiya-ta-emigratia-1990-ti/
  2. Демографічна ситуація // Державна служба статистики України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http: //www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/ds/nas_rik/nas_u/nas_rik_u.html
  3. Дошкільна освіта // Міністерство освіти і науки України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // mon.gov.ua/ua/tag/doshkilna-osvita
  4. Закон України “Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http: // zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  5. Закон України «Про дошкільну освіту» [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http: // osvita.ua/legislation/law/2234/
  6. Соціально-демографічні характеристики домогосподарств України за 2017 р. // Державна служба статистики України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/publdomogosp_u.htm
  7. Мережа та діяльність дошкільних навчальних закладів // Державна служба статистики України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http: // www.ukrstat.gov.ua/metaopus/2018/1_03_00_01_2018.htm
  8. World Bank Group [Елетронний ресурс]. – Режим доступу:https://data.worldbank.org/indicator/SE.XPD.TOTL.GB.ZS
  9. Human Development Reports - http://hdr.undp.org/en/content/expenditure-education-public-gdp
  10. Загальноосвітні та професійно-технічні навчальні заклади України. Статистичний збірник – Київ, 2018
  11. Нові правила зарахування первачків // Громадське Радіо [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // hromadske.ua/posts/novi-pravyla-zarakhuvannia-pershoklasnykiv
  12. Постанова КМУ «Про затвердження Порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість» [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http: // zakon3.rada.gov.ua/laws/show/116-2011-%D0%BF/paran11#n11
  13. В Україні харчування в школах хочуть зробити обов'язковим // Конкурент [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // konkurent.in.ua/news/ukrayina/21042/v-ukrayini-harchuvannya-v-shkolah-hochut-zrobiti-obovyazkovim-.html
  14. Орел С. ПТУ на зламі й переломі // Дзеркало тижня. – 2018. – 6 квітня [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https://dt.ua/EDUCATION/ptu-na-zlami-y-perelomi-274497_.html
  15. Эксперт: Профтехучилища нужно забрать из подчинения Минобразования и передать Центру занятости // Delo.UA [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // delo.ua/lifestyle/ekspert-proftehuchilischa-nuzhno-zabrat-iz-podchinenija-minobrazovan-170255/
  16. Закон України Про охорону дитинства [Елетронний ресурс]. - Режим доступу: http: // zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/print1452691889838931
  17. Дорожня карта реформування вищої освіти України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http: // education-ua.org/ua/articles/1159-dorozhnya-karta-reformuvannya-vishchoji-osviti-ukrajini
  18. Бюджет освіти та науки 2018: що прийняв парламент // CEDOS [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // cedos.org.ua/uk/osvita/biudzhet-osvity-ta-nauky-2018-shcho-pryiniav-parlament#vysha
  19. МінФін [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/average/2018-01
  20. Витрати та ресурси домогосподарств // Державна служба статистики України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http: // www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/virdg.htm
  21. Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: / /mon.gov.ua/ua
  22. Контактні данні // Офіційний сайт Міністерства освіти і науки України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // mon.gov.ua/ua/ministerstvo/pro-ministerstvo/kontaktna-informaciya
  23. Офіційна сторінка у мережі фейсбук Міністерства освіти і науки України [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https: // www.facebook.com/UAMON/
  24. Стрельник О. Турбота як робота. Материнство у фокусі соціології – К.: Критика, 2018 – 288 с.
  25. Проекти громадського бюджету [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: http://kmr.gov.ua/uk/content/25-kvitnya-startuye-podannya-proektiv-gromadskogo-byudzhetu-2019
  26. Термомодернізація закладів освіти // Освіта.юа - [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https://osvita.ua/school/termo/56903/
  27. Гендерний освітній експеримент: шкільна революція від ГІАЦ «КРОНА» і партнерів [Елетронний ресурс]. – Режим доступу: https://genderindetail.org.ua/season-topic/osvita-i-prosvita/genderniy-osvitniy-experiment-shkilna-revolyutsiya-vid-giats-krona-i-partneriv-134112.html

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->