Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 5, 257-281

Open Access Article

Фінансування освітніх послуг у контексті гармонізації стандартів України та ЄС

Шульгіна Людмила
доктор економічних наук, професор, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», e-mail:shulm@ukr.net

Цитувати статтю:

Шульгіна Л. Фінансування освітніх послуг у контексті гармонізації стандартів України та ЄС / Л. Шульгіна // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д.Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 5 (268). – С. 257-281.

Анотація

У статті акцентовано на необхідності застосування системного підходу до гармонізації стандартів України та ЄС та запропоновано розробляти стандарти підготовки фахівців з певної спеціальності у комплексі зі стандартами щодо рівня кваліфікації і умов праці викладачів. Вказано на тісний зв’язок між проблемами низького рівня якості життя та відсутністю системного підходу до формування гармонійної особистості. Ідентифіковано конфлікт між правами людини на духовний і фізичний розвиток та недостаніми можливостями реалізації цих прав. Запропоновано вирішити зазначений конфлікт шляхом упровадження фінансової підтримки абітурієнтів. Окреслено вихідні положення фінансової підтримки споживачів освітньої послуги: необхідність створення відповідних фінансово-економічних умов для вільного і всебічного розвитку кожного громадянина України; мультиваріантність фінансової підтримки споживачів освітніх послуг та перспектив зростання ефективності галузі вищої освіти. Базою для впровадження фінансової підтримки споживачів освітніх послуг визначена стратегія інноваційного розвитку освіти; інфраструктура забезпечення інформаційної підтримки прийняття рішень; а також система критеріїв визначення доцільності вибору моделей. Охарактеризовано доцільні для впровадження фінансові моделі надання / отримання освітньої послуги в Україні, серед яких фінансування: державне (для підтримки найбільш талановитих абітурієнтів і мотивування їх працювати на користь України), бізнесове (для підготовки фахівців для бізнесу за його кошти), кредитне (для розширення фінансових можливостей бажаючих отримати якісну освіту), самостійне (для забезпечення доступу до обраної освітньої послуги), а також комбіноване (поєднання будь яких названих моделей). Обґрунтовано критерії доцільності вибору та застосування кожної моделі.

Ключові слова

фінансово-економічна модель, освітня послуга, державне фінансування, бізнесове фінансування, кредитне фінансування, самофінансування, комбіноване фінансування.

JEL classification: А 130; Н 520; І 220; O 150

УДК: 330.658.8

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Конституція України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 1996. – № 30. – Ст. 141.
  2. Закон України «Про освіту» // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 2017. – Ст. 38-39, Ст. 380.
  3. Закон України «Про вищу освіту» // Відомості Верховної Ради України (ВВР). – 2019. – Ст. 37-38.
  4. Знаменитая фраза «кадры решают все» принадлежит не Сталину // Газета «Сегодня». – 2002. – №31 (1079) від 09.02.2002. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.segodnya.ua/oldarchive/c2256713004f33f5c2256b5a003e447a.html/.
  5. Рашкевич Ю. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія / Ю. Рашкевич / М-во освіти і науки України, Нац. ун-т «Львів. політехніка». – Львів: Вид-во Львів. Політехніки. – 2014. – С. 159-164.
  6. Aydarova, O. Universal Principles Transform National Priorities: Bologna Process and Russian Teacher Education // Teaching and Teacher Education. – 2014. – С. 37, 64-75.
  7. Приходченко, Л. Вищі навчальні заклади України в Європейському освітньому просторі / Л., Приходченко, В., Приходченко, О., Приходченко // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка №22 (257), Ч. ІІ. – 2012. – С. 281-288.
  8. Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом // Урядовий портал. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/ua/diyalnist/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu/.
  9. Education and Science. Colombia is a country of bright contrasts. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://colombia.su/kultura-i-eyo-proyavleniya/obrazovanie-i-nauka/.
  10. 30 Facts on the Education System of Iran // ACEI-Global. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://acei-global.blog/2018/01/04/30-facts-on-the-education-system-of-iran-2/.
  11. Навчання у Польщі: адаптація і робота [Education in Poland: Adaptation and Work]. (2019). Euro Education. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.euroosvita.net/prog/print.php/prog/print.php?id=2616.
  12. Erfurt, O., Erfurt, I. & Zbarazskaya, L. (2016). Financing higher education in Ukraine: The binary model versus the diversification model. International Journal of Educational Development, 49, 330-335.
  13. Higher Education in Canada. (2019). Training in Сanada. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/abroad/higher_school/canada/35397/.
  14. Education Law of the Republic of Azerbaijan. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://teachercodes.iiep.unesco.org/teachercodes/codes/Asia/Azerbaijan.pdf/.
  15. The Spanish Higher Education System // Universidad de Murcia. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.um.es/estructura/internacional/in/sist-universitario.php/.
  16. Learning in France: Everything You Need to Know. (2019). France: Information Portal. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://rufrance.info/ua/ucheba-vo-francii-vse-chto-nuzhno-znat/.
  17. Czech Republic Higher Education System // The European Education Directory. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.euroeducation.net/prof/czechco.htm/

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->