Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 7-8, 104–118

Open Access Article

Стан і тенденції розвитку ринку споживчих товарів в Україні

Самотоєнкова Олена
Кандидат економічних наук, доцент кафедри статистики, Одеський національний економічний університет, е-mail:samotoenkova@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6942-8134

Цитувати статтю:

Самотоєнкова О. Стан і тенденції розвитку ринку споживчих товарів в Україні. Науковий вісник Одеського національного економічного університету : зб. наук. праць / За ред.: Д.В. Завадської (голов. ред.). Одеса : Одеський національний економічний університет. 2019. № 7-8 (270-271). С. 104-118.

Анотація

У статті розглянуто процеси функціонування ринку споживчих товарів в Україні, висвітлено основні проблеми та чинники, що впливають на стан і розвиток споживчого ринку. Наведено окремі групи чинників, зокрема демографічні, соціально-економічні, географічні та кліматичні, психологічні. Визначено, що осно-вним показником, який характеризує стан і розвиток споживчого ринку, є оборот роздрібної торгівлі, у складі якого виокремлюють роздрібний товарооборот юридичних осіб, тобто підприємств роздрібної торгівлі та фізичних осіб-підприємців, основним видом економічної діяльності яких є роздрібна торгівля. Проведено аналіз динаміки роздрібного товарообороту підприємств роздрібної торгівлі в діючих і порівняних цінах за період 2010–2018 роки. Вивчено структуру роздрібного товарообороту підприємств роздрібної торгівлі за видами товарів, зроблено висновки щодо не суттєвості змін та напряму, які відбулися за аналізований період. Проаналізовано насичення споживчого ринку України товарами вітчизняного виробництва, визначено негативні тенденції скорочення частки продукції власного виробництва, особливо групи непродовольчих товарів. Проведено статистичне групування регіонів України за рівнем обороту роздрібної торгівлі на душу населення в 2018 році, виділено три групи регі-онів: з низьким, середнім і високим рівнем цього показника. За результатами групу-вання зроблено висновки про значну диференціацію регіонів України за рівнем обо-роту роздрібної торгівлі на душу населення та про суттєві розбіжності в можливостях населення регіонів задовольняти попит на споживчі товари. Для оцінки взаємозв’язку між рівнем обороту роздрібної торгівлі на душу населення та рівнем наявних доходів населення розраховано коефіцієнти еластичності. Визначено шляхи та умови активізація процесів на споживчому ринку України.

Ключові слова

споживчий ринок, купівельний попит, роздрібний товарооборот, динаміка, структура.

JEL classification: P420; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-7-8-270-271-104-118

УДК: 311:346.548

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Підгорний А. З., Самотоєнкова О. В. Статистика ринків : навч. посіб. Одеса : Атлант, 2015. 408 с.
  2. Статистичний щорічник України за 2017 рік. Київ : Державна служба статистики України, 2018. 541 с.
  3. Статистичний щорічник України за 2018 рік. Київ : Державна служба статистики України, 2019. 482 с.
  4. Державна служба статистики України : сайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 08.08.2019).
  5. Основні показники роздрібної торгівлі. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ2018/sg/trg_ric/oprt2017_u.html (дата звернення: 12.07.2019).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->