Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2023, 1-2 (302-303), 120-126

Open Access Article

Вартість компанії: сутність та особливості визначення

Моісеєв Вячеслав
аспірант факультету фінансів та банківської справи, кафедра фінансового менеджменту та фондового ринку, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: moiseievslav@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0785-2527

Іоргачова Марія Іванівна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансового менеджменту та фондового ринку, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: manadger41@i.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1933-6447

Цитувати статтю:

Моісеєв В. В., Іоргачова М. І. Вартість компанії: сутність та особливості визначення. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2023. № 1-2 (302-303). С. 120-126.

Анотація

Метою статті є дослідження сутності та особливостей визначення вартості компанії для поступового впровадження цієї концепції у діяльність українських суб’єктів господарювання. У роботі визначено, що вартість компанії бере участь у комплексній оцінці ефективності управління компанії, виступаючи показником ефективності прийняття рішень власниками та управлінським персоналом. Відзначено, що необхідність оцінки вартості компанії виникає при розрахунку ціни, за якою її можна придбати, або у випадку злиття з іншою компанією, а також при додатковій емісії акцій, утвердженні ефективних засобів збільшення обсягу залученого капіталу, оцінці інтелектуального капіталу та ліквідації компанії. Проаналізовано підходи дослідників із різних сфер, що займаються проблемами управління вартістю, та на цій основі висвітлено головні підходи до інтерпретації економічної категорії «вартість компанії»: як ціна, як понесені витрати та як цінність. Розглянуто сутність кожного із вищенаведених підходів з метою побудови їх класифікації, що надає змогу сформулювати власне бачення поняття «вартість компанії». Деталізована класифікація дозволила розмежувати існуючі підходи до визначення вартості компанії за змістом, надати пропозиції щодо удосконалення сучасного тлумачення та сформулювати єдиний підхід до розуміння вартості компанії, що може бути покладений в основу сучасної системи управління вартістю компанії.

Ключові слова

вартість компанії, управління вартістю компанії, фінансові ресурси, грошові потоки, матеріальні та нематеріальні активи, критерії ефективності.

JEL classification: G300; DOI: 10.32680/2409-9260-2023-1-2-302-303-120-126

УДК: 657.372.5

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Корягін М. В. Бухгалтерський облік у системі управління вартістю підприємства: теоретико-методологічні концепції: монографія. Львів : ЛІКА, 2019. 389 с.
  2. Корягін М. В. Підходи до визначення поняття вартості підприємства та їх розвиток. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. 2018. № 1. С. 121-126.
  3. Rappaport A. Creating Shareholder Value: The New Standard for Business Performance. New York: Free Press, 2000. 270 p.
  4. Єрофєєва Т.А. Підходи до оцінювання вартості бізнесу: проблеми їх використання. Економічні науки. 2020. № 1. С. 25-30.
  5. Мозенков О. Проблеми застосування вартісних показників для оцінки діяльності та прогнозування розвитку підприємств з корпоративними правами. Економіст. 2021. № 6. С. 54-59.
  6. Rappaport A. Ten Ways to Create Shareholder Value. Harvard Business Review. 2006. P. 66- 77.
  7. Мендрул О. Г. Управління вартістю підприємств: монографія. Київ : КНЕУ, 2002. 272 с.
  8. Сендерович А. Й. Сучасні моделі оцінки вартості компаній. Економічна наука. 2018. № 1. С. 99-106.
  9. Шевчук Н. В. Сучасні моделі оцінювання доданої вартості підприємства. Стратегія економічного розвитку України. 2018. №35. С. 271-277.
  10. Кульбач Ю. О. Механізм управління вартістю підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 23. С. 82-86.
  11. Захарін О. О. Вартісно-орієнтоване управління на основі стейкхолдерського підходу в контексті інно¬ваційного розвитку підприємства. Актуальні проблеми економіки. 2018. № 10 (160). С. 149-157.
  12. Терещенко О. О. Фінансовий контролінг : навч. посіб. Київ : КНЕУ, 2018. 408 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->