Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 2, 5-14

Open Access Article

Problem of tourist territory branding

Basiuk Olga
candidate of economic sciences, PhD, assistant professor of department of economic and management of tourism, Odessa National Economic University, E-mail:basikao@ukr.net

Cite this article:

Basiuk O. (2015), Problem of tourist territory branding. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 2(222), pp. 5–14.

Abstract

The article deals with the problem of complex branding of tourist territory in an increasingly competitive environment. The essence, components and stages of branding of tourist territory as a process have been determined. The measures to improve the efficiency of use of the tourist potential of the regions have been proposed. The main effects of territory branding in the socio-economic sphere of functioning of the region have been analyzed. It has been proved that the leading type of effectiveness of territory branding is sociocultural efficiency, among the components of which are the most important indicators of the quality and cost of living, as well as indicators of cultural, historical and recreational potential of tourism in the region. The options for the development of tourist attractiveness and competitiveness of the region have been discovered. The basic principles and provisions of the development of the brand concept of tourist territory have been formed. A program of regional branding has been offered, the main aim of which is to improve the tourism attractiveness.

Keywords

brand, branding, marketing, effect, territory, tourist destination.

JEL classification: L83

UD classification: 339.1:332.1

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Басюк Д. Формування туристичного бренду як фактор регіональної політики / Д. Басюк // Вісник національної академії державного управління. – 2011. - № . – С. 139-147.
  2. Гонта О.І. Проблеми формування транскордонного туристичного брендингу / О.І. Гонта // Чернігівський науковий часопис. – Сер. 1, Економіка і управління. – 2011. – № 2 (2). – С. 50-58.
  3. Ґудзь М.В. Проблеми та перспективи формування туристичного бренду м. Запоріжжя / М.В. Ґудзь, Р.С. Вертегел // Економіка та управління. – 2013. – №4. – С. 87-91.
  4. Джанджугазова Е.А. Маркетинг туристских территорий : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е.А.Джанджугазова. – М.: Изд. центр «Академия», 2006. – С. 2-3.
  5. Котова Н.О. Територіальний маркетинг, територіальний брендинг: визначення сутності та особливості [Електронний ресурс] / Н.О. Котова. // Державне будівництво. – 2010. – № 1. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/DeBu_2010_1_22.pdf

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->