Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 6, 188-204

Open Access Article

The approaches to formation of efficient pricing policy of retailers of food products in a competitive environment

Smol'nyakova Nataliya
Ph.D. (Economics), assoc. professor Department of Economics of Food Technology and Trade Enterprises, Kharkiv State University of Food Technology and Trade. E-mail:volosov63@gmail.com

Volosov Anatoly
senior Lecturer Department of Economics of Food Technology and Trade Enterprises, Kharkiv State University of Food Technology and Trade. E-mail:volosov63@gmail.com

Cite this article:

Smol'nyakova N., Volosov A., (2015) The approaches to formation of efficient pricing policy of retailers of food products in a competitive environment. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 6(226), pp. 188-204.

Abstract

We studied the existing theoretical and methodological bases of formation of an effective pricing policy of commercial enterprise. Current models of the formation of different pricing policy meaningful content and sequence of the implementation of its main stages and need to be adapted and evolving to meet industry-specific entities. The structural-logical model of the pricing policy of the retail food trade. Substantiated sequence of stages of its development, methodological tools for assessing the pricing of factors, namely: the approaches to the study of the strength and character of the influence of market factors, outside the price differentiation according to product groups.

Keywords

prices, price policy, efficiency, enterprises of retail trade, pricing factors, foodstuff, competitive environment, price differentiation, trade extra charge, structural and logical model.

JEL classification: L11 F10

UD classification: 338.534:339.166.8

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Бланк И. А. Торговый менеджмент / И. А. Бланк. –2-е изд., перераб. и доп. – К. : Эльга, Ника-Центр, 2004. – 784 с.
  2. Бойчик І. Економіка підприємства : навч. посібник / І. Бойчик, П. Харів. –2-ге вид., доповн. і переробл. – К. : Атіка, 2007. – 528 с.
  3. Салимжанов, И. К. Цены и ценообразование / И. К. Салимжанов. – М. : Проспект, 2005. – 360 с.
  4. Балабанова Л. В. Цінова політика торговельного підприємства в умовах маркетингової орієнтації / Л. В. Балабанова, О. В. Сардак. – Донецьк : ДонДУЕТ, 2008. – 156 с.
  5. Живко, З. Б. Формування маркетингової цінової стратегії підприємств сфери послуг : дис... канд. екон. наук : 08.06.01 / З. Б. Живко. – Львів, 2004. – 207 с.
  6. Чорна М. В. Формування цінової політики підприємств роздрібної торгівлі : монографія / М. В. Чорна, Л. М. Філіпішина. – Харків : ХДУХТ, 2007. – 155 с.
  7. Павленко А. Ф. Маркетингова політика ціноутворення / А. Ф. Павленко, В. Л. Корінєв. – К. : КНЕУ, 2004. – 332 с.
  8. Корінєв В. Л. Цінова політика підприємства : монографія / В. Л. Корінєв. – К. : КНЕУ, 2001. – 257 с.
  9. Цінова політика підприємств торгівлі продовольчими товарами: ефективність та формування : монографія / Н. О. Власова, Н. М. Смольнякова, Н. С. Краснокутська, О. А. Круглова, А. М. Волосов. – Харків: ХДУХТ, 2013, 218 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->