Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 6, 145-159

Open Access Article

Cost management in the marketing activity process of the enterprise: a methodical approach

Kuznetsova Inna
doctor of Еconomic Sciences, Professor, Odessa National Economic University, E-mail:oneu.oda@ukr.net

Vidomenko Irina
Odessa national academy of food technologies, E-mail:postmaster@onaft.edu.ua

Cite this article:

Kuznetsova I., Vidomenko I., (2015) Cost management in the marketing activity process of the enterprise: a methodical approach. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 6(226), pp. 145-159.

Abstract

The importance of cost management in the process of enterprise marketing activity as the main component of increasing its profits is proven. Planning methods of marketing costs is systematic in groups: expert assessments, extrapolation, normative, matching competitors, optimization. According to the analysis of marketing costs planning methods are determine their advantages and disadvantages. The main disadvantages of the considered methods are: insufficient substantiation of the calculation of the indicators; the lack of an objective source of information (consistent with targets) for decision making and the difficulty in obtaining it; the irrationality of the selected relationships between sales and marketing costs; the absence of the specific product groups and market segments, aggregate results. It is proved that the estimated method eliminates the disadvantages of the considered methods and most fully meets the requirements of cost management system of the enterprise. Developed The sequence of formation of marketing costs estimated by the method that provides the possibility to formalize the actions of the marketing manager is according.

Keywords

cost management; marketing activities; marketing costs; planning methods; estimate method; the management process.

JEL classification: L11

UD classification: 658.8

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Козаченко Г.В. Аналіз використання сучасних методів управління витратами підприємства / Г.В. Козаченко, Ю.С. Погорелов // Вісник Хмельницького національного університету, 2006.  №4.  С.14-18
  2. Коновалова Г.И. Проблемы управления затратами на промышленном предприятии и способы их решения / Г.И. Коновалова // Менеджмент в России и за рубежом.  2008.  № 1.  С. 97-99
  3. Управление затратами на предприятии / В.Г. Лебедев, Т.Г. Дроздова, В.П. Кустарев и др.: Под общ. ред. Г.А. Краюхина.  СПб.: «Издательский дом «Бизнес-пресса», 2000.  277 с.
  4. Нападовська Л.В. Управлінський облік: Монографія / Л.В. Нападовська // Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2000.  450с.
  5. Столярчук А.В. Повышение финансовых результатов предприятий пищевой промышленности путем эффективного управления расходами / А.В. Столярчук, Е.Н. Рудь // Бізнес Інформ.  2012.  № 12.  С. 204-206
  6. Пилипенко А.А. Технологія формування обліково-економічного забезпечення управління витратами в системі стратегічного розвитку підприємств / А.А. Пилипенко, Д.Ф. Пилипенко // Проблеми економіки.  2010.  № 3.  С. 76-83
  7. Шульга В.М. Розвиток і посилення конкурентних переваг промислового підприємства на засадах основних концепцій стратегічного управління витратами / В.М. Шульга, А.Ю. Сербенівська // Бізнес Інформ.  2012.  № 11.  С. 194-197
  8. Shank J.C., Govindarajan V. Strategic Cost Management. New York: Free Press, 1993. – 288 р.
  9. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / Ф.Котлер. Пер. с англ. М. Бугаева и др.; Под ред. О.А. Третьяк – СПб: Питер Ком, 1999. – 896 с.
  10. Сиссорс Дж. Рекламное медиа-планирование / Дж. З. Сиссорс, Р.Б. Бэрон. Пер. с англ. А. Сергеев. – СПб: Питер, 2004. – 416 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->