Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 7, 5-20

Open Access Article

Interconnection of HR subdivision competence and innovative technologies of staff motivation at machine-building enterprises

Bodaretska Olga
Had of educational end consulting center in city Khmelnytsky, National University Lviv Polytechnik E-mail:zezukhavj@gmail.com

Cite this article:

Bodaretska O., (2015) Interconnection of HR subdivision competence and innovative technologies of staff motivation at machine-building enterprises. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 7(227), pp. 5–20.

Abstract

The article proves the hypothesis of the existence of interconnection between HR subdivision competence and effectiveness of the implementation of innovative staff motivation technologies at machine-building enterprises. It characterizes main parameters of the survey held by companies with a high level of motivation system development in regards of these issues and demonstrates its main results; elucidates the key areas of competence diagnostics of HR subdivision specialists at machine-building enterprises in motivational sphere; considers interpretations of «competence» concept essence. It provides the results of the survey of leading companies HR specialists’ views in regards of identifying company departments, which, in their opinion, should be responsible for the implementation of innovative staff motivation technologies; suggests a number of «input» and «output» diagnostics indicators of professional and personal HR subdivision competence in motivational sphere, summarizes the sequence of this process. The article defines the limit of such competence, after which it is advisable to implement innovative staff motivation technologies by the machine-building enterprises themselves. In case of fail to reach this limit with its high probability, it proposes to state the failure of introduction of innovative staff motivation technologies at machine-building enterprises. According to the held research, the article proves that under these conditions corresponding managers should consider three main alternatives: involvement of external HR consultants on a temporary basis; training of the existing HR departments of a machine-building enterprise; introduction of qualified HR specialist (or group of experts) to the existing HR department of the enterprise; combine previous options in a variety of ways.

Keywords

competence, engineering, motivation, staff, motivation technology, HR subdivision.

JEL classification: O31

UD classification: 331.101.3:65.012.4

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Алькема В. Г. Особливості здійснення маркетингових досліджень для вирішення завдань економічної безпеки розвитку логістичних утворень / В.Г. Алькема // Всеукраїнський науково-виробничий журнал «Сталий розвиток економіки». – № 2012. – № 5 – С. 336-242.
  2. Божук С.Г. Системное управление маркетинговым исследованием: [монография] / С.Г. Божук. – СПб.: СПбГИЄУ. 2005. – 240 с.
  3. Иляшенко Л.К. Понятийное поле компетентностного подхода: компетентность, компетенции, математическая компетентность, профессиональная компетентность / Л.К. Иляшенко, Л.М. Мешкова // Глобальный научный потенциал. – 2014. – №3 (36). – С. 15-19.
  4. Маєвська Л.М. Особливості формування етнокультурної компетентності майбутнього педагога в контексті глобалізаційних зрушень / Л.М. Маєвська // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Науково-теоретичний збірник. – 2006. – С. 303-309.
  5. Массёров Н.Н. Социологические подходы к исследованию проблемы риска / Н.Н. Массёров // Вестник ИНЖЭКОНа. Серия: Гуманитарные науки. – 2011. – №4. – С. 349-352.
  6. Нечаев Н.Н. Формирование коммуникативной компетенции как условие становления про¬фессионального сознания специалиста / Н.Н. Нечаев, Г.И. Резницкая // Вестник УРАО. – 2002. – №1. – С. 13-21.
  7. Ожегов С.И. Словарь русского языка / Под ред. Н.Ю.Шведовой. – М.: Советская енциклопедия, 1973. – 846с.
  8. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Ученик в общеобразовательной школе. – 2002. – С. 135-157.
  9. Шарипов Ф.В. Профессиональная компетентность преподавателя вуза / Ф. В. Шарипов // Высшее образование сегодня. – 2010. – №1. – С. 70-75.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->