Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 7, 93-111

Open Access Article

Role of branding in the management competitiveness of enterprises oil and fat industry

Nyanko Vitaliy
master`s student, Odessa National Economic University, E-mail:oneu.oda@ukr.net

Cite this article:

Nyanko V., (2015) Role of branding in the management competitiveness of enterprises oil and fat industry. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 7(2276), pp. 93-111.

Abstract

The article comprehensively examined the role of branding in the management competitiveness of enterprises oil and fat industry in the current economic conditions. Determined the nature and components of competitiveness and branding. It is established that under the management of competitiveness on the basis of marketing should understand effective structural dynamic organizational and functional system of enterprise performance management with a discrete state, which consists of research, production, communication and marketing and controlling subsystems aimed at studying of the market, competitive environment, customer needs and orientation to produce them. Studied that in today's competitive environment different tools are used to gain the favor of consumers, and the main concern is the main element of the marketing mix – product, which must be endowed with such properties and characteristics that allow it to outperform competitor’s products. It has been proved that long-term competitive advantage comes not just of goods, namely brands. Indicated successful brands in the industry. Analyzed dynamics of production of dairy products in Ukraine. The proposed organizational direction for the effective functioning of domestic enterprises of oil and fat industry and competitiveness, the role of branding in the management competitiveness of enterprises oil and fat industry.

Keywords

competitiveness, brand, branding, management, intangible asset, the oil and fat industry.

JEL classification: D41 M11

UD classification: 658.8:330.34

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. – К. : Ірпінь: ВТФ «Перун», 2003. – 1440 с.
  2. Борисенко З. М. Основи конкурентної політики: Підручник / З. М. Борисенко. – К. : Таксон, 2004. – 704 с.
  3. Криворотов В. В. Конкурентоспособность предприятия: источники формирования и оценка / В. В. Криворотов. – Екатеринбург : Редакционно-издательский отдел УГТУ-УПИ, 2004. – 201 с.
  4. Управління конкурентоспроможністю підприємства : навч. посіб./С.М. Клименко, Т.В. Омельяненко, Д.О. Барабась, О.С. Дуброва, А. В. Вакуленко. – К. : КНЕУ, 2008. – 520 с.
  5. Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента / М. Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури: Пер. с англ. – М. : Дело, 1998. – 704 с.
  6. Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» : прийнятий 15.12.1993 року №3689-XII / Відомості Верховної Ради України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/3689-12
  7. Цивільний кодекс України : прийнятий 16.01.2003 року №435-IV / Відомості Верховної Ради України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/435-15
  8. Український юридичний портал «Радник» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://radnuk.info/komentar/chky/chky-knuga4/138-kn4-glava44/2206--492--.html
  9. Marketing-helping.com [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://marketing-helping.com/konspekti-lekcz/21-konspekt-lekczj-qosnovi-marketinguq/417-nos-frmovogo-stilyu.html
  10. Cайт асоціації «Укроліяпром» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukroilprom.org.ua/?q=node/24
  11. Забарна Е. М. Проблеми позиціонування бренду як чинника інновативності торгівельної марки [Електронний ресурс] / Е.М. Забарна, М.О. Танасенко. – Режим доступу : http://www.confcontact.com/2007nov/zabarna.php.
  12. Top national brands [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrbrand.com.ua/
  13. Левківський О. М. Аналіз виробництва соняшникової олії в Україні [Електронний ресурс] / О. М. Левківський. – Режим доступу : http://www.confcontact.com/2009ip/levkivs.php.
  14. Дахновська О.В. «Шляхи використання соняшникового лушпиння» [Електронний ресурс] / О. В. Дахновська. – Режим доступу : http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/6506.pdf
  15. Татаренко Г. М. Давление в отсеках [Електронний ресурс] / Г. М. Татаренко, В. М. Денисенков. – Режим доступу : http://www.business.ua/articles/companies/Davlenie__v_otsekah-85255/

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->