Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 8, 70-83
Organizational culture as a component competitive advantages
Kravchenko Vera
Candidate of Еconomic Sciences, Professor of Department of management of organizations and foreign economic activity, Odessa National Economic University, E-mail:oneu.oda@ukr.net
Cite this article:
Kravchenko V., (2015) Organizational culture as a component competitive advantages. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 8(228), pp. 70-83.
Abstract
The paper studies the role of organizational culture in the process of forming competitive advantages. The analysis of the main scientific papers on the nature of the organizational culture and its role in the formation of competitive advantage. The system of cultural adaptation measures are: transparency and timeliness of information; awareness of the importance of cultural and moral values of the workers; the increasing role of management and the chief personally head (leader), initiating and heading the organizational changes; involvement of employees in decision-making; the formation of cultural adaptation program staff; creation of a system to encourage rotation, continuous learning, career development; the formation of a positive image (reputation); encouragement of creative and innovative activity. The practical implementation of cultural adaptation measures will enhance the level of organizational culture and, consequently, the formation of a sustainable competitive advantage.
Keywords
organizational culture, competitiveness, competitive advantage, cultural adaptation, continued swelling, career advancement; image.
JEL classification: М11
UD classification: 339.137.2:334.716:005.73
References
- Семикіна М.В. Управління інноваційним процесом підприємства на засадах формування позитивної інноваційної культури / М. Семикіна, О. Масленко // Вісник нац. Ун-у «Львівська політехніка». Проблеми економіки та управління. – 2007. – С. 549-5543.
- Назарова Г.В. Формування та розвиток людського капіталу корпоративних підприємств / Г.В. Назарова, Н.Л. Гавкалова, Н.С. Маркова. – Харків: Вид. ХНЕУ, 2006. – 240 с.
- Шейн Е. Организационная культура и лидерство: Пер. с англ. / Под ред. В.А. Сливка. – СПб: Питер, 2002. – 336 с.
- Камерон К., Куинн Р. Диагностика и изменение организационной культуры / [Пер. с англ. под ред. И.В. Андреевой]. – СПб: Питер, 2001. – 320 с.
- Хаєт Г.Л., Медведева О.А. Корпоративная культура и ценности человечества / Донбасская гос. Машиностроительная академия. – Краматорск: ДГМА, 2001. – 268 с.
- Колот А.М. Соціально-трудова сфера в умовах глобальних викликів: тенденції, проблеми, можливості стійкого розвитку. Формування ринкової економіки: зб. наук. праць. – Спец. вип.: у 3 т. Соціально-трудові відносини: теорія і практика. – К.: КНЕУ, т. 1, 2010 – 549 с.
- Данюк В.М., Чернушкіна О.О. Сучасне розуміння корпоративної культури. зб. наук. праць. – Спец. вип.: у 3 т. Соціально-трудові відносини: теорія і практика. – К.: КНЕУ, т. 1, 2010 – 549 с.
- Мильнер Б.З., Румянцева З.П., Смирнова В.Г., Блинникова А.В. Управление знаниями в корпорациях / Под. ред. д-ра эконом. наук, проф. Б.З.Мильнера. – М.: Дело, 2006. – 599 с.
- Нанака И. Компания – создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах / И.Нанаеа, Х.Такеучи. Пер с англ. А. Трактинский. – М.: ЗАО «Олимп – Бизнес», 2003. – 384 с.
- Кузнецова І.О. Моніторинг як складова процесу управління підприємством хлібопродуктів: теорія та методологія: (Монографія) – Одеса: «Друкарський дім», 2009. – 228 с.
- Воронкова А. Е., Баб’як М. М. , Коренєв Е. Н., Мажура І. В. Корпорації: управління та культура. Монографія. / За заг. ред. док. екон. наук, професора Воронкової А. Е. – Дрогобич: Вимір, 2006. – 376с.
- Іванов Ю. Б. Управління конкурентоспроможністю підприємства. Ю.Б. Іванов, М.О. Кизим, О.М. Тищенко, О.Ю. Іванова, О.В. Ревенко, Т.М.Чечетова-Терашвілі. – X.: ВД «ІНЖЕК», 2010. – 319 с.
- Карлоф Б. Деловая стратегия: концепция, содержание, символи ; пер. с англ. / Б. Карлоф. – М.: Зкономика, 1991.- 239 с.
- Маркова В. Д. Стратегический менеджмент: Курс лекцій / В. Д. Маркова, С. А. Кузнецова.- М.: ИНФРА-М; Новосибирск: Сибирское соглашение, 2000 – 288 с.
- Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкуренток / М. Портер; пер. с англ.- М.: Альбина Бизнес Бук, 2006.- 454 с.
- Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированний на ринок ; пер. с англ. / Под ред. В. Б. Колчанова / Ж.-Ж. Ламбен. – СПб.: Питер, 2004.- 800 с.
- Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность: зкономика, стратегия, управление/ Р. Л. Фатхутдинов.- М.: ИНФРА-М, 2000.- 312 с.
- Шевченко Л. С. Конкурентное управление / Шевченко Л. С. - Харьков : Зспада 2004.- 520 с.
- Никифоренко В.Г., Кравченко В.О. Оцінка впливу організаційної культури на ефективність та конкурентоспроможність підприємства. «Бізнес Інформ». – 2012. – № 10. – С.260-263.