Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 10, 160-171

Open Access Article

The seasonal nature of production at the enterprises-manufacturers of concrete and concrete products

Pedko Iryna
Candidate of Еconomic Sciences, Assistant Professor of Department of Economic enterprise, Odessa state academy of construction and architecture. E-mail:pedko@mail.ru

Cite this article:

Pedko I., (2015) The seasonal nature of production at the enterprises-manufacturers of concrete and concrete products. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 10(230), pp. 160-171.

Abstract

The article discusses the dynamics of the production of concrete solutions and concrete products in Ukraine. It is proved that all products for construction purposes are characterized by seasonal demand, which is caused by specificity of the construction industry, which is a consumer of construction products. Analyzed recent trends in the industry of building materials that are considered scientists. Identified outstanding issues in the development of the industry, which is due to the rapid dynamics in recent times. Identified a number of specific factors and methods that allow us to determine the seasonality of production, and to calculate certain indexes. Calculated seasonal indices of production of concrete solutions and concrete products. Defined development forecasts in the production of concrete and its products subject to seasonal influence. Determined trends in the development of the industry for certain types of products.

Keywords

production; seasonality; producers; concrete products; demand; construction products.

JEL classification: М11

UD classification: 338.4

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Назукін Ю.М. Стан та перспективи розвитку підприємств з виробництва будівельних матеріалів / Ю.М. Назукін // Науково-практичне видання «Незалежний аудитор».– № 5(10). – 2013. – С.59-63
  2. Шевченко В.О. Стан і перспективи розвитку ринку будівельних матеріалів в Україні / В.О. Шевченко // Ефективна економіка [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3124
  3. Дейнеко Л.В. Перспективи посткризового розвитку вітчизняного ринку будівельних матеріалів / Л.В. Дейнеко, Е.І. Шелудько // Економічний вісник. – №18/3. – 2012. – С.94-100.
  4. Державний комітету статистики України [Електронний ресурс] – Режим доступу: www.ukrstat.gov.ua/
  5. Агентство agent.com.ua [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://agent.ua/statistics/ ?s=0&d=0&interval=year.
  6. Сигел Э. Практическая бизнес-статистика / Э. Сигел. Пер. с англ. — М. : Издательский дом "Вильямс", 2008. — 1056 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->