Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2015, 11, 42-52

Open Access Article

The features of management of marketing activities in agriculture

Zagorodnyuk Oksana
Uman national university of horticulture, E-mail:zagor@bk.ru

Cite this article:

Zagorodnyuk O., (2015) The features of management of marketing activities in agriculture. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 11(231), pp. 42-52.

Abstract

The aim of the study is the analysis of the characteristics of modern management marketing activity in agrarian formations, justification the need to develop management of marketing activities and identification ways of agromarketing system implementation in agriculture of Ukraine. The development of marketing activities in agricultural units as a socioeconomic complex has several features and largely depends on the factors of external and internal environment and levers of state regulation of agricultural production. Current economic realities require the development of ways of improving the management of marketing activities of agricultural enterprises. In our view, the implementation in practice of agricultural commodity marketing approach can provide rapid adaptation of enterprises to the agricultural sector of the market environment and ensure its competitiveness and sustainable development.

Keywords

agrarian enterprises, management marketing activity, ways of perfection, agromarketing, agromarketing functions, system of agromarketing, consumer’s behavior.

JEL classification: М31

UD classification: 658

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Шульга Л.В. Особливості маркетингової діяльності підприємств АПК / Шульга Л.В. // Вісник Сумського національного університету. Серія „Фінанси і кредит”. – 2007. – №1. – С. 224 –225.
  2. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / Котлер Ф. – СПб.: Питер Ком, 1998. – 896 с.
  3. Данько Т.П. Управление маркетингом (методологический аспект): Учеб. пособие /Данько Т.П.– М.: ИНФРА-М, 1997. – 280 с. – (Серия “Высшее образование”).
  4. Цыпкин Ю.А., Агромаркетинг: учеб. пособие / Цыпкин Ю.А., Люкшинов А.Н. – М.: Колос, 1999. – 310 с.
  5. Мринська Т.С. Маркетингове формування малого бізнесу в АПК / Мринська Т.С. // Економіка АПК. – 1996. – № 1. – С. 43 – 46.
  6. Міщенко Д.А. Аграрний маркетинг в системі управління діяльністю підприємства на вітчизняному та продовольчому ринку / Міщенко Д.А. // Агросвіт. – 2008. – №13. – С. 27 – 29.
  7. Саблук П.Т. Розробка аграрної доктрини України / П.Т. Саблук , В.В. Юрчишин // Агропромисловий комплекс України: стан, тенденції та перспективи розвитку: інформ.-аналіт. зб. – К.: ІАЕ УААН, 2010. – С. 625.
  8. Організації маркетингової діяльності в АПК // Соловйов І.О. Науково практичні основи агромаркетингу : Наук.-метод. вид. / І.О. Соловйов, М.М. Степанова. – Херсон : Айлант, 2007. - С. 55-62.
  9. Маркетинг: Учебник / А.Н. Романов, Ю.Ю. Корлюгов, С.А. Красильников и др.; Под ред. А.Н. Романова. – М., 1996. – 560 с.
  10. Соловйов І.О. Формування системи маркетингу в аграрній сфері економіки / Соловйов І.О. // Економіка АПК. – 2006. – №2. – С.103-110.
  11. Красноруцький О. О. Розвиток маркетингу на ринку агропродовольчої продукції України [Монографія] / О. О. Красноруцький, Ю. І. Данько – Харків: «Міськдрук» 2009. – 262 с.
  12. Артімонова І.В. Формування та розвиток системи агромаркетингу [ Електронний ресурс ] / І.В. Артімонова. – Режим доступу: http://tezy.btsau.edu.ua/files/x_xrh1dzug.pdf.
  13. Митяй О.В. Маркетинговые инструменты повышения конкурентоспособности предприятий агропромышленного комплекса // Современные научные исследования и инновации. 2015. № 8 [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/08/57325 (дата обращения: 01.09.2015).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->