Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2015, 11, 196-209
Категорія «м’яка сила» у дослідженнях міжнародних відносин
Фесик Олеся
здобувач кафедри міжнародної інформації, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, e-mail:olesya@eenu.edu.ua
Цитувати статтю:
Фесик Олеся. Категорія «м’яка сила» у дослідженнях міжнародних відносин. / О. Фесик // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д.Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2015. – № 11(231). – С. 196-209.
Анотація
Проаналізовано еволюцію категорії «м’яка сила», теоретичні напрацювання вітчизняних та зарубіжних учених у сфері реалізації зовнішньої політики засобами «м’якої сили». Подано погляди прихильників неолібералізму й реальної політики на цю категорію, виокремлено її ресурсний арсенал, канали та механізми реалізації. Категорію «м’якої сили», визначено, як стратегію «привабливих преференцій», яка реалізується як на офіційному так і на громадському рівні шляхом демократичних реформ. Зокрема, це внутрішній та зовнішній курс держави, активна діяльність діаспори за кордоном, популярність культури та привабливість продукції й робота ЗМІ над іміджем країни. Наведено три категорії чинників, які демонструють рівень «м’якої сили» певної країни: глобальне зображення, глобальна порядність і глобальна інтеграція. Також, аргументовано доцільність розробки й затвердження стратегії «м’якої сили» на державному рівні, та впровадження її механізмів як всередині країни так і в зовнішньополітичному курсі.
Ключові слова
«м’яка сила», «жорстка сила», глобалізація, ноополітика, публічна дипломатія, культурна дипломатія, зовнішня політика.
JEL classification: F50
УДК: 327
Література
- Anholt S. Nation “Branding”: Propaganda or Statecraft? [Electronic resource] / S. Anholt. – Access mode: http://publicdiplomacymagazine. com/ nation-branding-propaganda-or-statecraft/.
- Fan Y. Branding the nation: towards a better understanding / Y. Fan. – London: Brunel Business School, 2006. – 11 p.
- Ham P. van. The Rise of the Brand State / Ham P. van. // Foreign Affairs. – 2001. – vol. 80. – №. 5. – pp. 2–6.
- http://www.intertrends.ru/four/006.htm - 12Keohane R. Power and Interdependence. World Politics in Transition / R.Keohane, J.Nye. – Boston: Little Brown and Company, 1977. – P. 11.
- Kotler P. Country as brand, product, and beyond: a place marketing and brand management perspective / P. Kotler // Journal of Brand Management. – 2002. – № 9. – P. 249–261.
- Kounalakis M. The Hard Truth About Soft Power / M. Kounalakis, A. Simonyi // Perspectives on Public Diplomacy. Paper 5. – Los Angeles: USC Center on Public Diplomacy, 2011.
- Nye J. S. Soft Power: The Means to Success in World Politics / J. S. Nye. – New York : Public Affairs Group, 2004. – 191 p.
- Гай-Нижник П. Культура як основа «м’якої сили» держави Україна в контексті підвищення її зовнішньополітичного авторитету [Електронний ресурс] / П. Гай-Нижник, Л. Чупрій. – Режим доступу : http:// www. bulava. info/hai-nyzhnyk_chupriy. Html.
- Давыдов Ю. П. Понятие «жесткой» и «мягкой» силы в теории международных отношений [Електронний ресурс] / Ю. П. Давыдов // Международные процессы. – Т. 2 (2004). – Режим доступу : Цитируется по http://www. intertrends.ru/four/006.htm
- Коломієць В. Ф. Формування ноополітичних технологій – атрибут інформаціологічного розвитку цивілізації [Електронний ресурс] / В. Ф. Коломієць. – Режим доступу : http://archive. nbuv. gov. ua/portal/soc_gum./Pmv/ 2010_1/09 %20 kolomiets. Pdf.
- Луценко А. В. Стратегії «м’якої сили» в геополітиці Сполучених Штатів Америки, Європейського Союзу та Російської федерації: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. політ. наук : спец. 23.00.04 «Політичні проблеми міжнародних систем та глобального розвитку» / А. В. Луценко. – К., 2010. – 24 с.
- «М’яка сила» України в регіоні: інструмент ефективної зовнішньої політики / [А. Гетьманчук, Є. Єнін, К. Зарембо та ін.]. – К. : [б. в.], 2011. – 111 с.
- Політологія: [навч. енцикл. словн.-довідн. для студ. ВНЗ I–IV рівнів акредитації] / За наук. ред. д-ра політ. н. Хоми Н. М. [В. М. Денисенко, О. М. Сорба, Л. Я. Угрин та ін.]. – Львів : «Новий Світ – 2000», 2014. – 779 с.
- Нікулішин Г. Основні підходи до розкриття змісту поняття «м’яка сила» у сучасній вітчизняній науці / Н. Нікулішин // Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку : [зб. наук. пр.]. – 2014. – № 26. – С. 32–37.
- Ожеван М. А. Основні напрями зовнішніх інформаційно-маніпулятивних впливів на суспільні трансформації в Україні: засоби протидії / М. А. Ожеван // Стратегічні пріоритети : наук.-аналіт. щокв. зб. – К. : НІСД, 2011. – № 3 (20). – С. 118–126.
- Проблематика «мягкой силы» во внешней политике России / П. Паршин //Аналитические доклады. Институт международных исследований МГИМО (У) МИД России. Выпуск 1 (36). – 2013 Тема: Издательство «МГИМО – Университет» – 40 с.
- Сич О. І. Доба «холодної війни»: основні тенденції світового розвитку : [навч. посіб.] / О. І. Сич, А. В. Міняєв. – Чернівці : Рута, 2008. – 72 с.
- Слісаренко І. Теорія і практика «м’якої сили» в міжнародних відносинах [Електронний ресурс] / І. Слісаренко // Social-science. – 2008. – № 1–2. – Режим доступу : http://social-science.com.ua/article/24.
- Филимонов Г. Культурно-информационные механизмы внешней политики США. Истоки и новая реальность : [монография] / Г. Ю. Филимонов. – М. : РУДН, 2012. – 408 с.
- Цюрупа М. Поняття «м’якої сили» держави та особливості її застосування в сучасній світовій політиці / М. Цюрупа // Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. – 2007. – Вип. 36 : Курасівські читання. Влада і суспільство в сучасній Україні: механізми взаємодії. – К. : Знання України, 2007. – С. 47–59.
- Шиллер Г. Манипуляторы сознанием / [пер. с англ.; науч. ред. Я. Н. Засурский]. – М. : Мысль, 1980.