Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2016, 2, 158-169

Open Access Article

FORMATION OF MANAGEMENT SYSTEM INTERNATIONAL COMPETITIVENESS OF ENTERPRISES IN THE REGION ON THE INNOVATION BASIS

Shvagireva Vlasta
Senior Lecturer at the Odessa National Polytechnic Universityy, e-mail:svlasta@mail.ru

Donets Anna
Master of Odessa National Polytechnic University, e-mail:anndonets@yandex.ua

Neumoina Kseniya
Master of Odessa National Polytechnic University, e-mail:kseniia_vn@mail.ru

Cite this article:

Shvagireva, V.,Donets,A.,Neumoina K.(2016), Formation of management system international competitiveness of enterprises in the region on the innovation basis. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 2(234), pp. 158-169.

Abstract

The article deals with the relevance of innovation in improving the competitiveness of the regional economy. Focuses on the analysis and evaluation of the implementation of competitiveness of the enterprise. Considered terminology competitiveness in relation to innovation economy produced a concept based on improving the competitiveness of innovation. Determined by a combination of various factors affecting the level of competitiveness. The concepts of "competitiveness" and "competitiveness management system", highlighted the level of competitiveness blocks that characterize the types of competitive advantages, and features of a system formulated competitiveness.

Keywords

competitive advantage, competitiveness, evaluation of competitiveness, innovation, innovation, competitiveness management system.

JEL classification: R400

UD classification: 339.137.22

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Александрович Я.М. Методологические подходы к определению уровня конкурентоспособности продукции / Я.М. Александрович // Экономический бюллетень. – 2006. –№7. – С. 86-98.
  2. Алі А. Підвищення конкурентоспроможності продукції на підприємстві / А. Алі // Молодий вчений. – 2012. – №8. – С. 69-75.
  3. Оковкина О. Н., Чупайда А. М. Шляхи підвищення конкурентоспроможності підприємства / О.Н. Оковкина, А.М. Чупайда // Економічний журнал. – 2010. – №3. – С. 37-42.
  4. Роганян О.А. Інноваційні маркетингові методи підвищення конкурентоспроможності роздрібного торгового підприємства / О. Роганян // Теоретичні та практичні аспекти економіки та менеджменту. – 2012. – С. 23-26.
  5. Соболенський В. Україна і СОТ: можливості підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції / В. Соболенський // Світова економіка і міжнародні відносини. – 2002. – № 5. –С. 43.
  6. Четиркин Н.Ю. Управління конкурентоспроможністю підприємства: навчальний посібник / Н.Ю. Четиркин. – СПб.: Изд-во СПб ГУЕФ, 2007. – 600 с.
  7. Чурсин А.А. Управління конкурентоспроможністю організації / А.А. Чурсин. – М.: НТЦ «Информтехника», 2006. – 215 с.
  8. Фатхутдинов Р.А. Стратегическая конкурентоспособность. – М.: ЗАО Изд-во «Экономика»», 2005 – 504 с.
  9. Швагірева В.С. Маркетинговий метод підвищення конкурентоспроможності підприємства / В.С. Швагірева, А. Донець, К. Неумоіна // Науковий вісник ОНЕУ – Одеса: ОНЕУ, 2014. – Спецвипуск №3. – С. 209-220.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->