Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2016, 4, 72-89

Open Access Article

Methodically- instrumental provision of strategies of development in the institutes of higher education

Zhyvets Alla
candidate of economic sciences, senior lecturer, department of natural science training, Odessa national polytechnic university, e-mail:allarybina09@mail.ru

Cite this article:

Zhyvets, А. (2016) Methodically- instrumental provision of strategies of development in the institutes of higher education. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 4(236), pp. 72-89.

Abstract

In the XXI century, the rate accelerated and requirements to the quality of the adaptive transformation of local universities increased. The economy knowledge needs a qualitatively new universities. The main unresolved problem in the development of universities in Ukraine is the uncertainty in their specialization according to the development of directions in STP country and the creation of vanguard mega- and metatechnologies for «leap-ahead» section of the economy. This situation requires the allocation of the key directions of Ukraine's university development in the context of the global development of the economy knowledge, as well as lighting of the best experience in methods and technologies of strategic management of educational institutions. This article reveals the results of research of theoretical and practical achievements in economic science in the development of application tools of strategic management. Our research has shown that the development teams of university strategies solves this problem the most successfully by using the following "tools" of management: target management system, the system of key performance indicators (KPI), Balanced Scorecard (BSC). The article highlights the best experience of the BSC system usage in the strategic management of leading universities.

Keywords

higher education, strategic management, the system of key performance indicators, balanced scorecard.

JEL classification: R400

UD classification: 338.5:657

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти [нова редакція від 14-05-15]. – [Електронний ресурс]: – Режим доступу: http://www.enqa.eu/indirme/esg/ESG%20in%20Ukrainian_by%20the%20British%20Council.pdf (дата звернення 05.12. 2015). – Назва з екрана.
  2. Програма ЄС «Еразмус+». – [Електронний ресурс]: – Режим доступу: http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm. (дата звернення 05.12. 2015). – Назва з екрана.
  3. Разработка стратегии образовательного учреждения: методические рекомендации/ О.Б. Веретенникова, Н.В. Дрантусова, А.К. Клюев, Е.А. Князев, С.В. Кортов, В.И. Майданик, Л.А. Малышева, Л.Н. Попова [Текст] / Под ред. Е.А. Князева, А.К. Клюева. – Екатеринбург, 2007. – 408 с.
  4. Голубецкая Н. П. Проблемы инновационного менеджмента на рынке образовательных услуг в условиях модернизации экономики [Текст] / Н.П. Голубецкая // Экономика и управление. – 2010. – № 12. – С. 45–50.
  5. Мальцева Г.И. Применение системы сбалансированных показателей в процессе стратегического планирования вуза (на примере Владивостокского государственного университета экономики и сервиса [Текст] / Г.И. Мальцева Р.А. Луговой, Ю.А. Солдатова // Университетское управление: практика и анализ. – 2004. – № 5-6(33). – С. 96-103.
  6. Захаров П.Н. Особенности формирования сбалансированной системы показателей реализации стратегии вуза [Текст] / Н.П. Захаров // Экономика региона. – 2007. – № 18. – С. 23-34.
  7. Коновалова Л.В. Применение сбалансированной системы показателей в стратегическом управлении вузом [Текст] / Л.В. Коновалова // Креативная экономика. – 2010. – № 2 (38). – С.102-120.
  8. Зенкина И.В. Анализ стратегических разрывов как инструмент стратегического анализа и потенциала его применения в стратегическом управлении организацией [Текст] / И. В. Зенкина // Аудит и финансовый анализ. – 2012. – № 3. – С. 314-319.
  9. Оболяева Н.М. Система сбалансированных показателей как элемент конкурентной стратегии ВУЗа [Текст] / Н.М. Оболяева // Труды Международного симпозиума «Надежность и качество». – Выпуск том 1 / 2011. – [Електронний ресурс]: – Режим доступу: http://cyberleninka.ru/article/n/sistema-sbalansirovannyh-pokazateley-kakelement-konkurentnoy-strategii-vuza (дата звернення 05.12.2015) ). – Назва з екрана.
  10. Балтийский федеральный университет им. И. Канта (БФУ им. И. Канта) [Електронний ресурс]. [Веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: https://www.kantiana.ru/ (дата звернення 05.12. 2015). – Назва з екрана.
  11. Салми Д. Как государства добиваются международной конкурентоспособности университетов: уроки для России [Текст] / Д. Салми // Вопросы образования. – 2013. – № 1. – С. 25-68.
  12. Нижегородский государственный университет им. Н.И Лобачевского (ННГУ им. Н.И. Лобачевского) [Електронний ресурс]. [Веб-сайт]. – Електронні дані. – Режим доступу: http://www.unn.ru/ (дата звернення 05.12. 2015). – Назва з екрана.
  13. Панов М.М. Оценка деятельности и система управления компанией на основе KPI / М.М. Панов. – М.: Инфра-М, 2013. – 255 c.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->