Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2016, 6,187-203
Means of immaterial motivation as a component of effective management of scientific-eaching staff
Yakovenko Olena strong>
Izsrmail State Humanities University, e-mail:lena.jakovenko2012@yandex.ua
Cite this article:
Yakovenko, O. (2016) Means of immaterial motivation as a component of effective management of scientific-eaching staff. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 6(238), pp. 187-203.
Abstract
It's founded the urgency of ensuring the motivation of scientific and pedagogical staff. Highlighting the common ground of motivation, the author analyzes the problem of motivation and stimulation of scientific-pedagogical personnel. It's noted the importance of the teaching profession just immaterial motivation component. The views of scientists were analyzed in non-financial incentives funds. The author suggests specific measures to non-financial incentives of research and teaching staff. Showing the importance of the head in the arsenal of the institution of different activities to personalize their application and receipt of the application of the system of motivation of the expected results. It traced the conclusion that the appropriate system of motivation of employees of educational institutions not only increases the effectiveness of teaching and research activities of employees, their selfdevelopment and self-realization, but also contributes to the success and improvement of the image of the institution as a whole.
Keywords
motive, intrinsic motivation, extrinsic motivation,
incentive, motivation tools, scientific and pedagogical staff.
JEL classification: R400
UD classification: 331.446
References
- Айсмонтас Б. Б. Педагогическая психология. Опорные конспекты. – М.: Московский открытый социальный университет, 2001. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ido.rudn.ru/psychology/pedagogical_psychology/12.html
- Байметов А. К. Опыт комплексного изучения личности учителя / А. К. Байметов, A. M. Горфункель, Л. А. Перевощикова // Вопросы психологии личности и труда. – Свердловск, 1973. – С.228-230.
- Бакурадзе А. Б. Мотивация труда педагогов / А. Б. Бакурадзе – М.: Сентябрь, 2005. – 192 с.
- Виноградський М.Д. Управління персоналом: навч. посіб. / М.Д. Виноградський. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 504
с.
- Гончарук Н.Т. Мотивація й оцінка керівного персоналу у сфері освіти / Н. Т. Гончарук // Актуальні проблеми державного управління. – 2007. – № 1. – С. 250-256.
- Гриньова М. В., Малаканова Л. В., Сорокіна Г. Ю. Менеджмент загальноосвітнього навчального закладу: навчально-метод. посіб. / М. В. Гриньова, Л. В. Малаканова, Г. Ю. Сорокіна–Полтава: ПП «Астрая», 2012. – 311с.
- Гусарова М. С. Управление персоналом: учебн. пособ. / М. С. Гусарова – Тюмень: Печатник, 2006. – 180 с.
- Данюк В. М. Менеджмент персоналу: навч. посіб. / В. М. Данюк, В. М. Петюх, С. О. Цимбалюк та ін. – К. : КНЕУ, 2004. – 398 с.
- Занюк С. С. Психологія мотивації: навч. посіб. / С. С. Занюк. – К.: Либідь, 2002. – 304 с.
- Лук’яненко В. О. Менеджмент персоналу: навч. посіб. / В. О. Лук’яненко – Суми: Університетська книга, 2004. – 592 с.
- Мармаза О. І. Менеджмент в освіті: секрети успішного управління / О. І. Мармаза – Х.: Основа, 2005. – 176 с.
- Матросов О. Д. Моральне та матеріальне стимулювання праці / О. Д. Матросов, С. В. Михайлик // Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Технічний прогрес і ефективність виробництва. – 2013. – № 22 (995). – С. 110-113.
- Мокін Б. І. Методологічні основи матеріального стимулювання ефективної діяльності персоналу ВНЗ із підготовки науково-педагогічних кадрів та створення якісної наукової продукції / Б. І. Мокін, Ю. В. Маримончик // Вісник ВПІ. – 2004. – № 2. – С. 26-31.
- Освітній менеджмент в умовах змін: навч. посібник / Л. Калініна, Л. Карамушка, Т. Сорочан, Р. Шиян; за заг. ред. В. Олійника, Н. Протасової – Луганськ: Рєзніков В. С., 2011. – 306с.
- Сластенин В. А. Педагогика: Инновационная деятельность / В. А. Сластенин, Л. С. Подымова – М.: Магистр, 1997. – 224 с.
- Сухарський В. С. Менеджмент / В. С. Сухарський – Тернопіль: Гал-Друк, 2001. – 340 с.
- Телегина И. П. Подходы к оценке мотивации профессиональной деятельности работников высшей школы на основе инноваций / И. П. Телегина, И. В. Краковецкая // Вестник Томского Государственного Университета. – 2010. – № 3. – С. 59–63.