Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2017, 4, 156-172

Open Access Article

Specific features and condition of ukrainian commodity market

Shcherbak Vitalii
Odessa National Economic University. E-mail:oneu.oda@ukr.net

Didur Yuliia
Odessa National Economic University. E-mail:oneu.oda@ukr.net

Cite this article:

Shcherbak V., Didur Y., (2017) Specific features and condition of ukrainian commodity market . Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 4(246), pp. 156-172.

Abstract

The article deals with the interpretation of commodity market concept, peculiarities of its functioning and conditions. Typical components of market concept and different approaches to its interpretations were explored and analysed. The role and diversity of commodity market classifications were revealed. Commodity market structure was traced, that allows determining the features of its functioning. Basic functions of the commodity market were mentioned and an additional one – integrating function – was introduced, which is to connect the sphere of production and consumption with intermediary traders, that allows to characterise the nature of the commodity market much wider. Typical features of commodity market were underlined. The necessity to analyse and forecast market condition was proved, that directly relates to the production and business activity and management of organizational and economic relations. A set of factors for promoting or hindering the development of market condition was revealed; and conditions for the successful research of product market condition were outlined.

Keywords

commodity market, commodity market classification, market conditions, commodity market functions, commodity market structure, analysis of market conditions, forecast of market conditions.

JEL classification: D400

UD classification: 339.13 (477)

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Экономическая теория: учебник для вузов / Мочерный С. В. – М: Изд-во ПРИОР, 2005. – 322 с.
  2. Экономическая теория: учеб.пособие / [Давыденко Л.Н., Базылева А. И., Дичковский А. А.и др.]. – Минск: Выш. шк., 2007. – 32 с.
  3. Старостіна А. Маркетингові дослідження: Практичний аспект / А. Старостіна. – К.; М.; СПб: Вільямс, 2002. – 61 с.
  4. Косенков С. І. Маркетингові дослідження : Навчальний посібник / С.І. Косенков, Ю. Харковий. – К.: СКАРБИ, 2004. – 94 с.
  5. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов / А. Смит. – М.: Соцэктиз, 1962. – 126 с.
  6. Лисюк В.М. До теорії дослідження та розвитку товарних ринків / В.М. Лисюк. – Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2010. – 256 с.
  7. Інфраструктура товарного ринку: навч. посіб. / [Прокопенко О.В., Школа В.Ю., Дегтяренко О.О. та ін.]. – К.: ЦНЛ, 2007. – 296 с.
  8. Дайновській Ю.А. Торгівля як елемент системи послуг / Ю.А. Дайновській // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Вип. 236, Т. IV. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2008. – С. 958–965.
  9. Карпова Я.Ю. Підходи до класифікації товарних ринків регіону / Я.Ю. Карпова // Вісник ЛНУ імені Івана Франка, 2008. – С. 602–605.
  10. Кучеренко В.Р. Основи економічної кон'юнктури: навч. посібник / В.Р. Кучеренко, В.А. Карпов. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 224 с.
  11. Крамченко Л.І. Статистика товарів та послуг: навч. посібник / Л.І. Крамченко – Л.: Новий Світ, 2006. – 296 с.
  12. Рождєственська Л.Г. Статистика ринку товарів і послуг: навч. посібник / Л.Г.Рождєственська. – К.: КНЕУ, 2005. – 419 с.
  13. Буров А.С. Конъюнктура мировых рынков товаров и услуг / А.С. Буров. – Москва, 2009. – 122 с.
  14. Владимирова Н.А. Прогнозирование и планирование в условиях рынка / Н.А Владимирова. – М.: Издательский Дом «Дашков и К», 2009. – 308 с.
  15. Федорович Р. В. Маркетинговий аналіз кон’юнктури ринку / Р.В Федорович, С. Семенюк. – Галицький економічний вісник. – 2009. – № 2. – С. 47-52.
  16. Светуньков С. Г. Прогнозирование экономической конъюнктуры в маркетинговых исследованиях / С.Г. Светуньков. – СПб.: СПбГУЭФ, 1997. – 106 с.
  17. Балджи М.Д. Модернізація ринкової економіки на постсоціалістичному просторі / М.Д. Балджи // Економічний вісник університету: зб. наук. праць учених та аспірантів. – Переяслав-Хмельницький, 2013. – С. 156 – 162.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->