Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2017, 4, 5–23

Open Access Article

Символи і знаки у свідомості споживача: від тамги стародавніх тюрків до брендів сьогодення

Борбасова Зіяда
доктор економічних наук, професор, Карагандинський економічний університет, Казахстан, e-mail:borbasova@mail.ru

Улаков Сайран
кандидат економічних наук, професор Карагандинський економічний університет, Казахстан, e-mail:borbasova@mail.ru

Осик Юрій
кандидат технічних наук, доцент, Cумський державний університет, e-mail:osik2006_@mail.ru

Цитувати статтю:

Борбасова Зіяда, Улаков Сайран, Осик Юрій. Символи і знаки у свідомості споживача: від тамги стародавніх тюрків до брендів сьогодення. / З. Борбасова, С. Улаков, Ю. Осик // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д. Балджи (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2017. – № 4(246). – С. 5-23.

Анотація

Феномен споживчої свідомості завжди знаходиться у фокусі спеціальних гуманітарних і прикладних досліджень. Важливим психологічним фактором, що визначає ставлення до товару в сучасному світі, є бренд. У дослідженні зроблено спробу встановлення взаємозв'язку між родовими тамга, що використовувались на протязі декількох тисячоліть народами Євразії, і сучасними брендовими атрибутами. З давніх-давен предки казахів наносили родові «тамга» («таңба» або «ен салу» на каз.) На крупі або у вусі худоби шляхом їх таврування, межових знаків території пологів, тим самим позначаючи їх приналежність. В ході дослідження автори приходять до висновку, що поняття «бренд» закладено в казахському свідомості з давніх тюркських часів в образі тамги. Розглянуто еволюцію перетворення тамги в бренд, показаний процес поступової сутнісної трансформації знака з символу власності, приналежності (тамги, клейма, марки) – в символ інтелектуально-емоційної цінності - бренд.

Ключові слова

споживач, споживче свідомість, бренд, тамга, Республіка Казахстан, брендинг.

JEL classification: М300

УДК: 338.48 (574)

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. АСТАНА. КАЗИНФОРМ. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.inform.kz/ru/konkurs-na-opredelenie-nacional-nogo-brenda-rk-prodlen_a2953198.
  2. КАЗИНФОРМ. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.ratel.kz/kaz/nesostojavshimsja_priznan_konkurs_na_natsionalnyj_brend_kazahstana_
  3. Borbasova Z., Ulakov S., Ossik Yu. Image and Nation Brand Formation as Tourism Development Factor in Kazakhstan. MEST Journal (MESTE) 5, no. 1 (Jan 2017). – p. 10-21.
  4. Зуева Е. Тамга – прообраз брэнда древних башкир. http://science-bsea.bgita.ru/2010/ekonom_2010/zueva_tamga.htm
  5. Кузеев Р.Г. Происхождение башкирского народа. – М., 1974.
  6. Тамга – тюркский родовой знак [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://ethnicskazakhstan.wordpress.com/%D1%82%D0%B0%D0%BC%D0%B3%D0%B0
  7. Котлер Ф. Основы маркетинга: Пер. с англ. – М.: «Бизнес-книга», «ИМА-Кросс. Плюс», ноябрь 1995. – 702 с.
  8. Главные символы в истории России [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://kak2z.ru/index.php?topic=357661.0. http://24warez.ru/main/photo/1157494232-glavnye-simvoly-v-istorii-rossi.html
  9. Зеленченко Т. Тамга – знаменья – трезубец – гербы [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.liveinternet.ru/users/3259969/post119913128/
  10. Сафаргалиев Э.Р. Товарная марка, торговый знак. Торговая марка как основа для формирования бренда //Современные исследования социальных проблем. – 2011. – Вып. 3, Т. 7.
  11. Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент. – М.: Бизнес, 2000. – 417 с.
  12. Эванс Дж.Р., Берман Б. Маркетинг. Пер. с англ. – М.: Сирин, 2002. – 308 с.
  13. Келлер К. Л. Стратегический брэнд-менеджмент: создание, оценка и управление марочным капиталом. – 2-е издание. Пер. с анг. – М.: Изд. дом «Вильямс», 2005. – 704 с.
  14. Перция В. М. Анатомия бренда / В. Перция, Л. Мамлеева. – М.: «Вершина», 2007. – 288 с.
  15. Тамберг В, Бадьин А. Бренд. Боевая машина бизнеса. – М.: Олимп Бизнес, 2005. – 239 с.
  16. Тамберг В, Бадьин А. Эволюция брендинга. Какая страна – такой и брендинг. Бюро «Тамберг & Бадьин» [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://newbranding.ru/articles/branding-evolution
  17. Смит П., Бэрри К., Пулфорд А. Коммуникации стратегического маркетинга – М.: ЮНИТИ, 2001. – 352 с.
  18. Гэд Т. 4 d Брэндинг. – СПб. 2001. – 29 с.
  19. Lynn B. Upshaw Building Brand Identity. – New York , Willey, 1995.
  20. Макашев М.О. Бренд. – М.: Юнити, 2004. – 115 с.
  21. Капферер Жан-Ноэль. Бренд навсегда: создание, развитие, поддержка ценности бренда – пер. с англ. Е.В. Виноградовой; под. общ. ред. В.Н. Домнина – М.: Вершина, 2007. – 448 с.
  22. Капферер Ж. Торговые марки: испытание практикой. Новые реальности современного брэндинга. – М.: Консалтинговая группа «ИМИДЖ-Контакт»; ИНФРА-М, 2002.
  23. Procter&Gamble. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.pg.com
  24. Домнин В.Н. Брэндинг: новые технологии в России. – СПб.: Питер, 2002. – С. 257-259.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->