Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2017, 5, 70-85

Open Access Article

Operation management's process of relations with suppliers

Karpenko Julia
Candidate of Еconomic Sciences, Assistant Professor, Odessa National Economic University. E-mail:nicolina01@rambler.ru

Cite this article:

Karpenko J., (2017) Operation management's process of relations with suppliers. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 5(247), pp. 70-85.

Abstract

The process of supplier relations' managing is investigated in the article. It consists of such operations: concluding a contract, executing a contract, and evaluating the performance of a contract. It is proposed to formalize it with the help of graphic models and informograms. Graphic models reflect the logical sequence of process operations and their interrelations. Informograms are used to display a set of methods and their content on the operations of the process. It is proposed to introduce a methodology for assessing the proper performance of contracts by contractors, which based on the ABC analysis. It allows to prevent the risk of contracting with unscrupulous suppliers, failure to fulfil or improper performance of supply contracts, as well as to determine further measures of influence that may be applied to a specific supplier.

Keywords

management process of relations with suppliers, graphic model, informogram, ABC - analysis.

JEL classification: М110

UD classification: 658.71

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Ястремська О.М., Письмак В.О. Особливості ухвалення рішень про закупівлю та вибір постачальника в процесі інноваційної діяльності / О.М. Ястремська, В.О. Письмак // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2012. – № 2. – С. 131-138.
  2. Щурова З.С., Жиров О.Л. Автоматизація багатокритеріального вибору потенційного постачальника // З. С. Щурова, О. Л. Жиров // Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». – 2016. – № 13. – С. 568-575.
  3. Шот А.П. Логістичні рішення у виборі постачальника / А.П. Шот // Вісник національного університету «Львівська політехніка». – 2007. – №594. – С. 351-356.
  4. Оптимальний постачальник як чинник конкурентоспроможності підприємства /Д.М. Кондратюк // Економіка. Управління. Інновації. – 2014. – №1. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2014_1_53
  5. Черепов В. Вибір постачальників товарів торговельним підприємством / В. Черепов // Товари і ринки. – 2012. – №1. – С. 23-29.
  6. Телетов О.С. Концептуальні засади застосування партнерського маркетингу на промисловому підприємстві / О.С. Телетов // Вісник СумДУ. Серія Економіка. – №1. – 2008. – С. 4-8.
  7. Кузнецова І.О., Карпенко Ю.В. Планування діяльності підприємств: структурний аспект: монографія / І.О. Кузнецова, Ю.В. Карпенко. – Одеса: ОНЕУ, 2012. – 209 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->