Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2017, 10, 190-203

Open Access Article

Modern concept of marketing in the formation of an economic development strategy of national economy

Tryhub Kristina
post-graduate student of the Department of Economic Theory and Marketing, Oles Gonchar Dniprovsky National University, e-mail:kristina.natrus@gmail.com

Khaminich Svetlana
Doctor of Economics, Professor, Professor of the Department of Economic Theory and Marketing, Oles Gonchar Dniprovsky National University, e-mail:marketing.05@mail.ru

Cite this article:

Tryhub, K., Khaminich, S. (2017), Modern concept of marketing in the formation of an economic development strategy of national economy. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 10(252), pp. 190-203.

Abstract

The problem of changing marketing concepts in the course of the evolution of the world economy has been studied in the article. The features of the basic concepts of marketing are substantiated theoretically. The trends of modern marketing concepts and their role in shaping the strategy of economic development are determined. According to the results of the study of the main stages of changing the world's economic patterns and the development of marketing concepts, one can conclude that today in Ukraine there is still a traditional marketing paradigm, the basis of which was laid in the middle of the XX century. However, the concepts of social and ethical marketing, marketing interaction and marketing of innovations are relevant for modern conditions. These marketing areas include a variety of tools that an entrepreneur can use to enhance the sustainability and competitiveness of the business. It is determined that the concept of innovative marketing is the most urgent for the domestic economy, which distinguishes the priorities of further research in the area of methodology formation to reformat the main directions of domestic marketing to world standards and the development of new theoretical and methodological approaches and tools for the implementation of world achievements in domestic enterprises and public administration.

Keywords

: marketing concept, stages of evolution, market economy, relationship marketing, innovative marketing, ethics and social responsibility in marketing

JEL classification: М540

UD classification: 658.012

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Зяйлик М. Ф. Особливості інноваційного маркетингу / М. Ф. Зяйлик, О. І. Вівчар // Вісник Дніпропетровського університету. – 2011. – № 5(2). – С. 185–190.
  2. Котлер Ф., Келлер К.Л. Маркетинг. Менеджмент: Пер. с англ. 12-е изд. – СПб. : Питер Пресс, 2007. – 816 с.
  3. Лиходій В. Г. Сучасна концепція маркетингу та економічна криза / В. Г. Лиходій // Актуальні проблеми економіки. – 2009. – № 12. – С. 6-12.
  4. Луцій К. М. Еволюція концепцій маркетингу як відображення тенденцій розвитку ринкової економіки / К. М. Луцій // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. – 2015. –Вип. 5. - С. 90-93.
  5. Олефіренко О.М. Еволюція концепцій маркетингу та перспективи їх подальшого розвитку в умовах економіки сталого соціо-еколого-економічного зростання/ О.М. Олефіренко, Ю.О. Олефіренко// Вісник Запорізького національного університету. – 2010. – №3(7).
  6. Пилипчук В. П. Маркетингова діяльність промислових, підприємств та тенденції її розвитку. Теорія і практика маркетингу в Україні: Монографія / Павленко А. Ф., Войчак А. В., Кардаш В. Я., та ін. / За наук. ред. д.е.н., проф., акад. АПН України А.Ф. Павленка. – К.: КНЕУ, 2005. – С. 183-212.
  7. Пилипчук В. П. Сучасні бізнес - тенденції та розвиток маркетингу вітчизняних компаній // Маркетинг в Україні. – 2008. – №2. – с.61-67
  8. Робул Ю.В. Еволюція задач маркетингу на різних етапах еволюції компанії // Механізм регулювання економіки. – 2010. – Т. 2. Вип. 3. – С. 158-154.
  9. Хамініч С.Ю. Філософія маркетингу: інтеграція теорії та практики: монографія / за заг. ред. д.е.н., проф, С.Ю. Хамініч – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2017. – 272 с.
  10. Шаховская, Л. С. Программы лояльности как форма социальной ответственности бизнеса перед обществом: монография / Л. С. Шаховская, И. А. Морозова, А. Ф. Джинджолия, И. И. Решетникова, И. В. Аракелова, А. А. Сергеев; ВолгГТУ. – Волгоград, 2012. – 132 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->