Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2017, 10, 56-78

Open Access Article

Forecasting of the development of internal and external markets of sunflower olive

Karpov Volodymyr
Candidate of Economic Sciences, Associate Professor, Odessa National Economic University, e-mail:0682636461karpov@gmail.com

Zaimkina Christina
post-graduate student, Odessa National Economic University, e-mail:zaimkin.e@gmail.com

Cite this article:

Karpov, V., Zaimkina, C. (2017), Forecasting of the development of internal and external markets of sunflower olive. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 10(252), pp. 56-78.

Abstract

The article analyzes the current world and Ukrainian market conditions of sunflower oil, reveals the main tendencies observed in the market. The place of Ukraine in the world market of sunflower oil is determined. The importance of forecasting of market conditions in order to increase the efficiency of agriculture in general and the production of sunflower oil in particular, as well as the development of demand leads to the search for new ways to meet it is proved. The basic problems of the Ukrainian market of sunflower oil are determined. The forecast of the sunflower oil market condition of Ukraine was carried out. There is enough information available for the studied market. Forecasting of the domestic market conditions of sunflower oil is carried out using the method of balance of variables, and forecasting of the external market conditions is carried out using a trend model.

Keywords

sunflower, sunflower oil market, market conditions, forecasting, method of balance of variables.

JEL classification: М310

UD classification:336.0

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Карпов В.А. Маркетинг: прогнозування кон’юнктури ринку: Навч. Посіб./ В.А. Карпов, В.Р.Кучеренко. – К.: Т-во «Знання», КОО, 2003 – 284 с.
  2. Конспект лекцій з курсу «Кон'юнктура товарних ринків» для студентів спеціальності 6.030507 «Маркетинг» / Укл.: В.В. Кузяк, Ю.Я. Добуш. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2013. – 200 с.
  3. Кроніковський Д.О. Тенденції соняшникової олії України // Ефективна економіка. – 2014. – № 10. – С. 25-32.
  4. Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua.
  5. Офіційний сайт Міністерства сільського господарства США [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.usda.gov/wps/portal/usda/usdahome
  6. Офіційний сайт статистики торгівлі для розвитку міжнародного бізнесу. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.trademap.org/
  7. Шестак О.В. Сучасний стан та тенденції розвитку соняшникової олії // Вісник НТУ «ХПІ». Серія «Актуальні проблеми розвитку українського суспільства». – 2016. – № 6. – С. 132–137.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->