Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2018, 6-7, 13-28

Open Access Article

Possibilities of use of subcontracting on industrial enterprises in modern conditions

Avdiienko Yana
lecturer, Department of Marketing, Odessa National Economic University, e-mail:Alizettaki309@gmail.com

Cite this article:

Avdiienko, Y. (2018). Possibilities of use of subcontracting on industrial enterprises in modern conditions. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 6-7 (258-259), pp. 13-28.

Abstract

The urgency of the use of innovative forms of management of industrial enterprises in modern market conditions is substantiated. The concept of "subcontracting" is considered, which differs from existing taking into account changes of the markets in the conditions of the formation of the transformation of the market, characterized by the proliferation of the use of information and communication technologies. Represents a chain of preferences for a subcontractor and contractor who apply a subcontract. The classification of subcontracting relations, which differs from the existing inclusion of an additional feature, is "use by participants of subcontracting of information technologies", which gives the opportunity to distinguish industrial enterprises that have the potential for organizing subcontracting in the conditions of transformational processes in the market of industrial products. The theoretical and methodological foundations of the organization of the Subcontracting Center, the organizational structure, the principle and the scheme of its work are proposed. The marketing functions necessary for the functioning of the Center are described. The synergistic effect from subcontracting is shown.

Keywords

industrial cooperation, subcontracting, marketing functions, market of industrial enterprises, information and communication technologies.

JEL classification: Р420

UD classification: 339.138 (075.8)

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Литовченко І.Л. Дослідження поняття «субконтрактація» як сучасної форми виробничої кооперації / І.Л. Литовченко, Я.А. Хмелярова // Науковий вісник Херсонського державного університету. – 2015. - №11. – С.75-79. – Режим доступу до матер.: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_11/102.pdf.
  2. Христофорова Л. В. Проблемы формирования понятия субконтрактинг в «новой экономике» //Интеллект. Инновации. Инвестиции. – 2014. – №. 2. – С. 34-37.
  3. Авдієнко Я.А. Міжрегіональні Центри кон'юнктурних досліджень та просування інноваційної продукції на зовнішні та внутрішні ринки ─ як сучасні інституціональні одиниці у просуванні наукових розробок українських розробників і виробників на експорт. Рекомендації зі створення центрів комерціалізації технологій / Я.А. Авдієнко // Кон’юнктурний супровід інноваційної продукції та послуг: монографія / за заг. ред. В. А. Карпова. – Одеса: ОНЕУ, 2018. – С. 134-142 (21,1 д.а.).
  4. Информационная система субконтрактации – пример эффективного применения информационных технологий для развития малого бизнеса [Электронный ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://subcontract.ru/Docum/DocumList_DocumFolderID_16.html.
  5. Щербак А. В. Підтримка субконтрактації – важливий напрям промислової політики / А. В. Щербак // Економіст. – 2016. – №1. – С. 14-17.
  6. Шлафман Н. Л. Інтернет-технології забезпечення механізму субконтрактації у промисловості // Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. Серія: Економічні науки. - 2008. - № 1. С. 86–88.
  7. Авдієнко Я.А. Імплементація в систему субконтрактних відносин аналітично-маркетингової складової / Авдієнко Я.А., Зіньковська Д.В. // Бізнес-навігатор. – 2018. – № 2-1 (45). – С.100-106

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->