Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2018, 6-7, 128-141
Open Access Article
Наніш Антон
магістр, Одеський національний економічний університет, e-mail:antonnanish@gmail.com
Балджи Марина
д.е.н., професор, кафедра економіки, права та управління бізнесом, Одеський національний економічний університет, e-mail:baldgi@ukr.net
Наніш А., Балджи М. Особливості стратегічної діяльності підприємств сфери послуг / А. Наніш, М. Балджи // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д. Балджи (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2018. – № 6-7(258-259). – С. 128-141.
Розробка стратегії є базисним етапом для підприємств будь-якої сфери діяльності. Вона передбачає використання всього спектру дій та підходів, що здатні забезпечити ефективне управління підприємством. Всі підходи до розробки стратегії розвитку виходять з необхідності знаходження оптимального співвідношення між наявними на підприємстві ресурсами і можливостями щодо їхнього використання, з одного боку, та задоволенням запитів і вимог ринку - з іншого. За формою стратегію найчастіше розглядають як різновид управлінських документів, а за змістом – як важіль для досягнення завдань підприємства. Від інших планів і програм стратегію відрізняють комплексний характер, практична спрямованість, орієнтація на використання конкурентних переваг тощо. На основі обраною стратегії визначаються галузь функціонування, механізми використання ресурсів, цільові ринки, методи конкурентної боротьби, порядок отримання та розподілу прибутку. Стратегічна діяльність є достатньо стандартизованою, проте має певні особливості в залежності від галузі функціонування підприємства. Адже вона повинна забезпечувати ефективне використання наявних ресурсів, оптимізацію показників ефективності, зміцнення конкурентних позицій підприємства на внутрішньому та зовнішніх ринках, максимізацію рентабельності капіталовкладень та задоволення потреб клієнтів. З переходом України на ринкові засади господарювання сфера послуг почала розвиватися швидкими темпами, залучаючи все більше підприємців та створюючи нові робочі місця. Основною перевагою сфери послуг є те, що більшість її напрямів не потребують значних інвестицій та мають порівняно швидкий термін окупності. Специфіка стратегічної діяльності у сфері послуг ґрунтується насамперед, на таких особливостях послуг як, неможливість або складність збереження, вирішальна роль кадрового чиннику, невідчутність, невіддільність виробництва і споживання, відсутність гарантованих стандартів якості. У статті розглянуто теоретичні аспекти стратегічної діяльності на локальному рівні, визначено особливості стратегічного аналізу та планування у сфері послуг, сформульовано чинники та механізми стратегічного розвитку підприємств сфери послуг.
стратегічний аналіз, стратегія розвитку, послуги, сфера послуг, ринок, ресурси підприємства.
JEL classification: L100
УДК: 336.6