Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2018, 10, 104-119

Open Access Article

Implementation the continuous improvement concept as a form of realization the human capital knowledge potential

Korolkov Vladyslav
Candidate of Еconomic Sciences, Assistant Professor, Zaporizhzhia National Technical University. E-mail:vkorolkov@gmail.com

Berezovska Olena
master`s student, Zaporizhzhia National Technical University. E-mail:berezovskaya.elena0106@gmail.com

Lytvyn Kateryna
graduate student, Zaporizhzhia National Technical University. E-mail:litvinkatevalent@gmail.com

Cite this article:

Korolkov V., Berezovska O., Lytvyn K., (2018) Implementation the continuous improvement concept as a form of realization the human capital knowledge potential. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 10(262), pp. 104-119.

Abstract

The essence and philosophy of lean production are considered as a basis for the success of Toyota. The role of the concept of continuous improvement in the activity of the industrial enterprise is determined. Established that implementation implies a profound and comprehensive cultural transformation. The analysis of key aspects and tools of continuous improvement that has been recognized by many companies from different industries in many countries of the world is carried out. The staff of the enterprise, the workers form the human capital, which is the bearer of knowledge acquired through life through education and qualification in the form of competences acquired during the participation in the production process at the enterprise. The application of knowledge is an intellectual work, the product of which is intellectual capital. Intellectual capital forms a new type of knowledge economy based economy. Therefore, an important element of implementation is the inclusive inclusion of all employees of the technological process in the search for reserves. This is the philosophy of the Kaizen system, which is the further improvement of the concept of lean manufacturing. In accordance with this philosophy, the main source of optimization of ideas is people who directly perform work, that is, human capital. To activate human capital, conditions and decisiveness are needed when implementing any idea, as well as the use of tools and methods to find new ideas. The success of implementation depends on the one hand on the degree of inclusive inclusion of human capital, and on the other - from the thesaurus of knowledge human capital, which includes competencies in the form of knowledge and skills. To implement Kaizen's philosophy, first of all, top management should bring to the general information a moderate and very clear statement about the new policy. After that top management needs to set up a timeline for implementing the strategy and lead the process by applying Kaizen procedures at your level.

Keywords

continuous improvement, lean production, strategy, tool, competitive advantage, introduction, human capital, knowledge.

JEL classification: J410

UD classification: 658.7:001.895

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Оно Т. Виробнича система Тойоти. Йдучи від масового виробництва: пер. з англ. - 3-е изд., Перераб. і доп. - М.: Інститут комплексних стратегічних досліджень, 2008. -208 с.
  2. Омельяненко, Т. В. Ощадливе виробництво: концепція, інструменти, досвід: наук.-практ. видання / Т. В. Омельяненко, О. В. Щербина, Д. О. Барабась, А. В. Вакуленко. – К. : КНЕУ, 2009. – 157 с.
  3. Джордж М. Бережливое производство + шесть сигм: комбинируя качество шести сигм со скоростью бережливого производства : пер. с англ. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2005. – 360 с.
  4. Имаи, М. Кайдзен. Ключ к успеху японских компаний: (пер. с англ. – 2-е изд.) – М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. – 274 с.
  5. Вумек Дж. П. Бережливое производство: Как избавиться от потерь и добиться процветания вашей компании / Дж. П. Вумек, Д. Т. Джонс; пер. с англ. - М.: Альпина Бизнес Букс, 2004. - 473 с.
  6. Хоббс, Д. П. Впровадження бережливого виробництва: практичний посібник з оптимізації бізнесу: пер. з англ. П. В. Гомолко. - Мінськ: Гревцов Паблишер, 2007. - 352 с.
  7. Лайкер, Дж. Тойота: 14 принципів менеджменту провідної компанії світу: пер. з англ. / Дж. Лайкер. - М.: Альпіна Бізнес Букс, 2005. - 402 с.
  8. Литвин К. В. Інтелектуальний капітал, як новий вид активів економіки, що заснована на знаннях // Науковий вісник Одеського національного економічного університету. - 2018. – №1 (253). – С. 108–130
  9. Офіційний сайт ПАТ «Запоріжсталь», [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.zaporizhstal.com
  10. Зубенко В.О., Григорян М.Л. Визначення особливостей впровадження концепції “ощадливе виробництво” на підприємствах залізничного транспорту. // Вісник економіки транспорту і промисловості.- 2015. - №49. - С.92-95
  11. Лисицин В.Д., Лисенко О. І., Вовк Ю. С. Роль “ощадливого виробництва” в діяльності підприємства. // Вісник НТУУ “КПІ”. – 2009. - №1. – С. 39-61

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->