Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2019, 1, 167-185

Open Access Article

Ways to improve the competitiveness of the LLC «BC «BASTION»

Yangoz Alina
master`s student, Odessa national economic university. E-mail:alina.yangyoz@gmail.com

Silicheva Natalia
Candidate of Еconomic Sciences, Assistant Professor, Odessa national economic university. E-mail:silnatali_izm@mail.ru 3

Cite this article:

Yangoz A., Silicheva N., (2019) Ways to improve the competitiveness of the LLC «BC «BASTION». Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 1(264), pp. 167-185.

Abstract

The article discusses the scientific approaches to the definition of the concept of enterprise competitiveness. A solution to the problem of forming directions for improving the competitiveness of construction enterprises has been proposed. The main strategic priorities for improving the competitiveness of construction enterprises are considered. The proposed directions of action of the management of the competitiveness of construction enterprises in the market. The main ways of increasing the competitiveness of enterprises are listed. A new set of tools for the implementation of the marketing mechanism for managing the competitiveness of construction enterprises in market conditions has been identified. Outline the main priorities for the development of productive relations of the construction enterprise as the basis for the effective management of the competitiveness of the enterprise A SWOT-analysis of the activity of the «Bastion» construction company was carried out. According to the results of the analysis of the influence of external and internal factors, the strengths and weaknesses, threats and opportunities of the construction company are identified. Further strategies for the development of the construction enterprise «Bastion» are formulated, with the aim of conducting, further, an effective economic activity and increasing its competitiveness. To develop a general strategy for improving the competitiveness of the construction enterprise «Bastion», it was proposed to determine the result of focusing on the internal factors of competitiveness: marketing activities; management management system; economic security; company reputation; financial, innovation and investment activities; staff qualifications; competitive strategy.

Keywords

competitiveness, competitiveness assessment, construction enterprise, SWOT-analysis.

JEL classification: D 410; O 330; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-1-264-167-185

UD classification: 624:658.821

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Галелюк М.М. Система управління конкурентоспроможністю машинобудування підприємства // Віс¬ник економічної науки України. – 2008. – № 2. – С.25-31
  2. Кузьмін О.Є. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства: [навч. посіб. для студ. спец. «Між¬народна економіка»] / О. Є. Кузьмін, Н. І. Горбаль. – Львів: Компакт-ЛВ, 2005. – 304 с.
  3. Балабанова Л.В. Управление конкурентоспособностью предприятий на основе маркетинга: [монографія] / Л. В. Бала¬банова, А. В. Кривенко. – Донецк: ДонГУЭТ им. М. Туган-Барановского, 2004. – 147 с.
  4. Бондаренко Г.С. Управління конкуренто-спроможністю автотранспортного підприємства: автореф. дис. ... канд. еко¬ном. наук: спец. 08.06.02 «Підприємництво, менеджмент та маркетинг». – Харків, 2001. – 19 с.
  5. Мансуров Р.Е. Об экономической сущности понятий «конкурентоспособность предприятия» и «управление конкуре¬нтоспособностью предприятия» // Маркетинг в России и за рубежом. – 2006. – № 2(52). – С. 91-94
  6. Піддубний І.О. Управління міжнародною конкурентоспромож-ністю підприємства / І. О. Піддубний, А. І. Піддубна. – Харків: ВД «ІНЖЕК», 2004. – 264 с.
  7. Журба І.О., Коляденко Ю.М. Сутність і значення конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua.
  8. Довбенко В.І. Чинники підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств за умов глобалізації // Зовнішня торгівля: право та економіка. – 2007. – № 6(35). – С. 29-35
  9. Фатхутдинов Р.А. Управление конкурентоспособностью организации: учеб. пособ.. – М.: Эксмо, 2004. – 544 с.
  10. Фальченко О.О, Токарь Н.Б. Конкурентоспроможність як складова економічної безпеки підприємства // Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Технічний прогрес і ефективність виробництва. – Х.: НТУ «ХПІ». – 2013. – № 67(1040). – С. 156-158
  11. Літвінова Ю.О. Проблеми забезпечення конкурентоспроможності підприємства в сучасних // Управління розвитком. – 2012. – № 9. – С. 35-37
  12. Петрова И.Е. «Бизнес-резерв карта» – современная методика оценки конкурентоспособности строительных организаций // Современные аспекты экономики – 2006. – №15. – С. 23-34
  13. Федонін О. С. Потенціал підприємства : форму-вання та оцінка: навч. посіб. / О.С. Фе¬донін, І.М. Рєпіна, О.І. Олексюк. – К. : КНЕУ, 2010. – 316 с.
  14. Федишин Б.П., Цепенюк Н.М. Факторний аналіз потенціалу розвитку промисловості будівельних матеріалів регіону // Формуввання ринкових відносин в Україні: зб. наук. праць. – Вип. 10. – Київ, 2009. – С. 93-99
  15. Петровська С.В. Мркетингова конкурентна стратегія: сутність і підходи до класифікації // Проблеми транспорту. – К., 2010 . – Вип. 2 – С. 89-92

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->