Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2019, 1, 167-185

Open Access Article

European experience of tariff formation in the railway sector of railway transport

Potapov Maksym
??? - в.о. начальника служби матеріально-технічного забезпечення АТ «Укрзалізниця», Придніпровська філія-???. E-mail:?

Mishchenko Maksym
Doctor of Еconomic Sciences, Professor, Dnipro national university of Railway Transport. E-mail:?

Chernova Natalia
Candidate of Еconomic Sciences, Assistant Professor, Dnipro national university of Railway Transport. E-mail:? 3

Cite this article:

Potapov M., Mishchenko M., Chernova N., (2019) European experience of tariff formation in the railway sector of railway transport. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 1(264), pp. 167-185.

Abstract

The need to improve the pricing methodology for freight rail transportation has been identified. In the field of railway transport, the method of tariff regulation on the basis of economically reasonable costs of the projected income is used for more than 20 years. Cost control is carried out on the basis of multifactor models, which take into account the volume of work and prices in the consumer market, in the industrial sector and in other sectors of the national economy. Linking the long-term tariff policy with indicators of efficiency, reliability and quality in terms of the provision of railway transport services for the carriage of goods can be carried out as part of the development of a mechanism for the application of a network contract in railway transport. It is between the state and the economic entity in railway transport and provides for a long-term investment program, a model of long-term tariff regulation, as well as a target level of service quality and related operational indicators. The network contract acts as a long-term contract concluded between the state and the subjects of managing public rail transport. It fixes the obligations of the parties to ensure the effective functioning of the infrastructure complex and must become a balancing element of the method of return on invested capital. Such a mechanism effectively works in European countries where it has a positive implementation experience. The states - members of the European Community, which have concluded long-term contracts with the management of railway infrastructure, are: Belgium, Bulgaria, Great Britain, Denmark, Ireland, Spain, Italy, the Netherlands, Poland, Romania, France, Switzerland.

Keywords

tariff, freight transportation, railway transport, European Community, economic efficiency.

JEL classification: R 410; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-2-265-157-173

UD classification: 657.631

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Ortuzar J. de D. Modelling transport. Third edition / J. de D. Ortuzar, L. G. Willumsen. – John Wiley & Sons Ltd. 2006, – 499 p.
  2. Аксенов И.М., Пасечник В.И., Пасечник В.В. Проблемы вхождения железных дорог стран СНГ в общеевропейскую транспортную систему (на примере железных дорог Украины) // Современные проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте : материалы ІІ сетевой науч.-практ. конф. – М., 2000. – С. 36-37.
  3. Гурнак В.М., Онанченко О.В. Проблеми управління економіко-господарською діяльністю транспортної галузі в сучасних умовах // Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Сер.: Економіка і управління. – 2015. – Вип. 32. – С. 9-19.
  4. Державна цільова програма реформування залізничного транспорту на 2010 – 2019 роки: затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 груд. 2009 р. № 1390 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/. - Назва з титул. екрану.
  5. Ейтутіс Г.Д. Теоретико-практичні основи реформування залізниць України: [монографія]. – Ніжин: Аспект-Поліграф, 2009. – 240 с.
  6. Європейське Залізничне Агентство [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.era.europa.eu
  7. Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги. – К.: ТОВ «Інпрес», 2017. – 198 с.
  8. Макаренко М.В. Витрати на залізничному транспорті: аналіз і управління / М. В. Макаренко, М. Ю. Гончаров, Н. С. Соколовська. – К. : ІКТП-Центр, 1999. – 206 с.
  9. Міщенко М.І. Дослідження процесів реструктуризації залізничної галузі країн світу // Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. – Д., 2007. – Вип. 17. – С. 250-253.
  10. Міщенко М.І. Model of fees calculation for access to track infrastructure facilities // Наука та прогрес транспорту. – 2015. – №1 (55). – С.35-42
  11. Практичний посібник з оцінки державних інфраструктурних інвестиційних проектів: Проект ЄС «Підтримка сталого регіонального розвитку в Україні» / Під заг. ред. Ю. Фролова. – К.: СПД «Вальд», 2011. – 224 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://municipal.gov.ua/upload/usr/ files/CBA_manual_ua.pdf
  12. Сич Є. М. Організаційно-економічні проблеми взаємодії транспортних мереж суміжних країн : [монографія] / Є. М. Сич, О. М. Парубець. – К. : Логос, 2012. – 217 с.
  13. Транспорт і зв'язок України 2017р. / Державний комітет статистики України; [за ред. О.О. Кармазіна]. – К. : Державна служба статистики України, 2018. – 168с.
  14. Транспортний сектор економіки України та залізничний транспорт / Ю. М. Цветов [та ін.]. – К. : КУЕТТ, 2006. – 428 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->