Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 2, 157-173
Open Access Article
Потапов Максим
acting Head of logistics department of JSC "Ukrzaliznytsya", Prydniprovs'ka branch, e-mail:dnuzt@diit.edu.ua
Міщенко Максим
доктор економічних наук, професор, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна, e-mail:dnuzt@diit.edu.ua
Чернова Наталія
кандидат економічних наук, професор, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна, e-mail:dnuzt@diit.edu.ua
Потапов Максим, Міщенко Максим, Чернова Наталія. Європейський досвід тарифоутворення у вантажному секторі залізничного транспорту / М. Потапов, М. Міщенко, Н. Чернова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д.Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 2(265). – С. 157-173.
Визначена необхідність вдосконалення методології тарифоутворення для вантажних залізничних перевезень. У сфері залізничного транспорту метод регулювання тарифів на основі економічно обґрунтованих витрат прогнозованого обсягу доходу застосовується більше 20 років. При цьому, контроль над витратами реалізовується із застосуванням багатофакторної моделі, де враховують обсяги робіт і ціни на споживчому ринку, в промисловості та в деяких галузях національної економіки. Ув'язка довгострокової тарифної політики з показниками ефективності, надійності і якості в частині надання послуг залізничного транспорту з перевезення вантажів може бути проведена в рамках розробки механізму застосування на залізничному транспорті мережевого контракту. Він укладається між державою і господарюючим суб'єктом на залізничному транспорті та передбачає довгострокову інвестиційну програму, модель довгострокового тарифного регулювання, а також цільовий рівень якості послуг і пов'язаних операційних показників. Мережевий контракт виступає як довгостроковий договір, який укладається між державою і власником інфраструктури залізничного транспорту загального користування, встановлює зобов'язання сторін для забезпечення цільового стану інфраструктурного комплексу і зобов'язаний стати балансуючим елементом методу прибутковості інвестованого капіталу. Такий механізм ефективно працює в європейських країнах, де непогано себе зарекомендував. Держави - члени Європейського співтовариства, які уклали багаторічні контракти з менеджментом залізничної інфраструктури, це: Бельгія, Болгарія, Великобританія, Данія, Ірландія, Іспанія, Італія, Нідерланди, Німеччина, Польща, Румунія, Франція, Швейцарія.
тариф, вантажні перевезення, залізничний транспорт, Європейське співтовариство, економічна ефективність.
JEL classification: R 410; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-2-265-157-173
УДК: 657.631