Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 2, 157-173

Open Access Article

Європейський досвід тарифоутворення у вантажному секторі залізничного транспорту

Потапов Максим
acting Head of logistics department of JSC "Ukrzaliznytsya", Prydniprovs'ka branch, e-mail:dnuzt@diit.edu.ua

Міщенко Максим
доктор економічних наук, професор, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна, e-mail:dnuzt@diit.edu.ua

Чернова Наталія
кандидат економічних наук, професор, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна, e-mail:dnuzt@diit.edu.ua

Цитувати статтю:

Потапов Максим, Міщенко Максим, Чернова Наталія. Європейський досвід тарифоутворення у вантажному секторі залізничного транспорту / М. Потапов, М. Міщенко, Н. Чернова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д.Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 2(265). – С. 157-173.

Анотація

Визначена необхідність вдосконалення методології тарифоутворення для вантажних залізничних перевезень. У сфері залізничного транспорту метод регулювання тарифів на основі економічно обґрунтованих витрат прогнозованого обсягу доходу застосовується більше 20 років. При цьому, контроль над витратами реалізовується із застосуванням багатофакторної моделі, де враховують обсяги робіт і ціни на споживчому ринку, в промисловості та в деяких галузях національної економіки. Ув'язка довгострокової тарифної політики з показниками ефективності, надійності і якості в частині надання послуг залізничного транспорту з перевезення вантажів може бути проведена в рамках розробки механізму застосування на залізничному транспорті мережевого контракту. Він укладається між державою і господарюючим суб'єктом на залізничному транспорті та передбачає довгострокову інвестиційну програму, модель довгострокового тарифного регулювання, а також цільовий рівень якості послуг і пов'язаних операційних показників. Мережевий контракт виступає як довгостроковий договір, який укладається між державою і власником інфраструктури залізничного транспорту загального користування, встановлює зобов'язання сторін для забезпечення цільового стану інфраструктурного комплексу і зобов'язаний стати балансуючим елементом методу прибутковості інвестованого капіталу. Такий механізм ефективно працює в європейських країнах, де непогано себе зарекомендував. Держави - члени Європейського співтовариства, які уклали багаторічні контракти з менеджментом залізничної інфраструктури, це: Бельгія, Болгарія, Великобританія, Данія, Ірландія, Іспанія, Італія, Нідерланди, Німеччина, Польща, Румунія, Франція, Швейцарія.

Ключові слова

тариф, вантажні перевезення, залізничний транспорт, Європейське співтовариство, економічна ефективність.

JEL classification: R 410; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-2-265-157-173

УДК: 657.631

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Ortuzar J. de D. Modelling transport. Third edition / J. de D. Ortuzar, L. G. Willumsen. – John Wiley & Sons Ltd. 2006, – 499 p.
  2. Аксенов И.М., Пасечник В.И., Пасечник В.В. Проблемы вхождения железных дорог стран СНГ в общеевропейскую транспортную систему (на примере железных дорог Украины) // Современные проблемы экономики и управления на железнодорожном транспорте : материалы ІІ сетевой науч.-практ. конф. – М., 2000. – С. 36-37.
  3. Гурнак В.М., Онанченко О.В. Проблеми управління економіко-господарською діяльністю транспортної галузі в сучасних умовах // Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Сер.: Економіка і управління. – 2015. – Вип. 32. – С. 9-19.
  4. Державна цільова програма реформування залізничного транспорту на 2010 – 2019 роки: затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 16 груд. 2009 р. № 1390 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/. - Назва з титул. екрану.
  5. Ейтутіс Г.Д. Теоретико-практичні основи реформування залізниць України: [монографія]. – Ніжин: Аспект-Поліграф, 2009. – 240 с.
  6. Європейське Залізничне Агентство [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.era.europa.eu
  7. Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов’язані з ними послуги. – К.: ТОВ «Інпрес», 2017. – 198 с.
  8. Макаренко М.В. Витрати на залізничному транспорті: аналіз і управління / М. В. Макаренко, М. Ю. Гончаров, Н. С. Соколовська. – К. : ІКТП-Центр, 1999. – 206 с.
  9. Міщенко М.І. Дослідження процесів реструктуризації залізничної галузі країн світу // Вісник Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. – Д., 2007. – Вип. 17. – С. 250-253.
  10. Міщенко М.І. Model of fees calculation for access to track infrastructure facilities // Наука та прогрес транспорту. – 2015. – №1 (55). – С.35-42
  11. Практичний посібник з оцінки державних інфраструктурних інвестиційних проектів: Проект ЄС «Підтримка сталого регіонального розвитку в Україні» / Під заг. ред. Ю. Фролова. – К.: СПД «Вальд», 2011. – 224 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://municipal.gov.ua/upload/usr/ files/CBA_manual_ua.pdf
  12. Сич Є. М. Організаційно-економічні проблеми взаємодії транспортних мереж суміжних країн : [монографія] / Є. М. Сич, О. М. Парубець. – К. : Логос, 2012. – 217 с.
  13. Транспорт і зв'язок України 2017р. / Державний комітет статистики України; [за ред. О.О. Кармазіна]. – К. : Державна служба статистики України, 2018. – 168с.
  14. Транспортний сектор економіки України та залізничний транспорт / Ю. М. Цветов [та ін.]. – К. : КУЕТТ, 2006. – 428 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->