Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 2, 45-63

Open Access Article

Витрати на забезпечення якості послуг готельного бізнесу: управлінський аспект

Боцян Тетяна
кандидат економічних наук, доцент, Житомирський державний університет ім. Івана Франка, e-mail:botsian.tetiana@gmail.com

Зварич Любов
старший викладач, Одеський національний економічний університет, e-mail:virt9999@gmail.com

Цитувати статтю:

Боцян Тетяна, Зварич Любов. Витрати на забезпечення якості послуг готельного бізнесу: управлінський аспект. / Т. Боцян, Л. Зварич. // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д. Балджи (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 2(265). – С. 45-63.

Анотація

В статті визначено, що велику питому вагу у витратах готельного бізнесу займають витрати пов’язані з забезпеченням якості наданих послуг. Завдання організації обліку витрат на якість продукції може бути вирішене лише з позиції управлінського обліку, оскільки, законодавчо облік витрат на якість непередбачений. В даній статті здійснено спробу визначити перелік витрат, що пов’язані з забезпеченням якості готельної послуги і здійснити класифікацію цих витрат. На основі розробленої класифікації та сутності класифікаційних категорій запропоновано організацію і методику відображення в обліку витрат на якість. Здійснено спробу класифікувати дані витрати за трьома напрямками: витрати на забезпечення якості, витрати на покращення якості, витрати на підтвердження якості. Відповідно до розробленої класифікації запропоновано методику відображення в обліку витрат пов’язаних з якістю послуг готельного бізнесу. В роботі зазначається, що для розробки системи організації і методики обліку витрат на якість необхідно послідовно виконати наступні кроки: 1) встановити перелік витрат, що забезпечують якість послуг та визначити джерела інформації про даний вид витрат; 2) згрупувати однорідні витрати, створивши при цьому класифікацію витрат; 3) визначити, на яких рахунках відображати інформацію про витрати на якість; 4) розробити систему внутрішньої звітності для потреб управлінського персоналу. Витрати на забезпечення якості в своїй більшості є складовою маркетингових витрат. Вони безпосередньо пов’язані з процесом надання послуг і впливають на їх собівартість. Частина цих витрат розширює номенклатуру послуг, які можна отримати. Вони повинні обліковуватись на окремому субрахунку до рахунку «Маркетингові витрати», що є видозміною рахунку «Витрати на збут», який передбачений діючим планом рахунків. В статті відмічається, що відносно ряду маркетингових витрат, що є витратами на забезпечення якості, актуальною є проблема їх капіталізації, через відображення у складі капітальних інвестицій, а, отже, і відображення у фінансовій звітності. Витрати на покращення якості – витрати, що пов’язані з навчанням та підвищенням кваліфікації персоналу, витрати на розробку внутрішніх стандартів якості, на поточний контроль тощо. Дані витрати можемо розглядати як витрати майбутніх періодів. Це обумовлено насамперед тим, що витрати на покращення якості здійснюються в поточному періоді, проте результат пов'язаний з діями, що обумовлюють дані витрати, готель отримає в майбутньому. Витрати на підтвердження якості – це витрати на сертифікацію, на оплату розробки і оцінки систем менеджменту якості, витрати на аудит якості, на надання доказів відповідності послуг встановленим вимогам тощо. Вид витрат «Витрати на підтвердження якості» списується на собівартість того виду послуг, з яким дані витрати пов’язані в складі статті «Інші витрати». У випадку, якщо витрати на підтвердження якості не пов’язані з якимось окремим видом послуг, то їх варто відобразити на рахунку «Загальновиробничі витрати» та по закінченню періоду списати на собівартість наданих послуг. В подальшому автори ставлять перед собою завдання розробити систему оцінки якості послуг як в грошовому, так і негрошовому еквіваленті.

Ключові слова

якість, витрати, послуги готельного бізнесу, витрати на якість, класифікація витрат, витрати на забезпечення якості, витрати на покращення якості, витрати на підтвердження якості.

JEL classification: L 830; M 200; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-2-265-45-63

УДК: 657.47

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Дубодєлова А.В. Система управління якістю готельних послуг: методологічні аспекти // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". – 2008. – № 611. – С.130-134
  2. Дубодєлова А. В., Лісовська Л. С., Нищота А. О. Система управління якістю обслуговування клієнтів готельного підприємства // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. – 2013. – № 754. – С. 159-165
  3. Завьялов П.С., Демидов В.Е. Формула успеха: маркетинг. – М.: Международные отношения, 1991. – 416 с.
  4. Котлер Ф. Основы маркетинга. – Новосибирск: Наука, 1992. – 736 с.
  5. Крамаровский Л.М., Максимова В.Ф. Оценка качества бухгалтерского учета на предприятиях. – М.: Финансы и статистика, 1990. – 191 с.
  6. Максимова В.Ф. Качество бухгалтерского учета: Учеб. Пособие. – К.: УМК ВО, 1992. – 52 с.
  7. Малова И.В. Опыт внедрения системы учета и анализа затрат на качество // Сборник «Трехмерность управления. Экономика качества. Техническое урегулирование». Серия «Все о качестве. Отечественные разработки». Выпуск 34. – М.: НТК «Трек», 2005.
  8. Окландер М.А., Семенова К.Д. Проблеми обліку маркетингових витрат та звітності з них // Статистика України. – 2001. - № 2/13. – С.30–33
  9. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затв. наказом Міністерства фінансів України № 318 від 31.12.1999р. Електронний ресурс: http://pro-u4ot.info/index.php?section=browse&CatID=92&ArtID=117&PHPSESSID=d7551tv197530oio6i57klanr2
  10. Попова Т.Д. Управленческий учет и контроль в системе обеспечения качества продукций. Экономический поиск. По страницам докторских диссертаций / Под ред. В.Ю. Наливайского, С.Р Левиной. Ростов н/Д: Изд-во РГЭУ "РИНХ", 2000. – 115 с.
  11. Протопопенко Г.О. Витрати на маркетинг і збут: проблеми розмежування та обліку // Наукові праці Кіровоградського национального технічного университету: економічні науки. – Кировоград: КНТУ, 2005. – Вип. 7. – Ч. ІІ. – С. 403-407
  12. Роглєв Х.Й. Основи готельного менеджменту / Навчальний посібник. - К.: Кондор, 2005. – 408 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->