Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2019, 3, 178-201

Open Access Article

Monitoring the structure of hotel brands in Europe

Shykina Olga
Candidate of Sciences (Economics), Odesa National Economic University, E-mail:katzchen.gusyeva@gmail.com

Cite this article:

Shykina, O. (2019) Monitoring the structure of hotel brands in Europe. Ed.: М.D. Baldzhy (ed.-in-ch.) and others [Systema pensiinoho zabezpechennia Ukrainy ta yevrointehratsiini protsesy; za red.: М. D. Baldzhy (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 3(266), pp. 178-201.

Abstract

The article monitors the international hotel industry in Europe, identifies the main leaders of hotel chains in this region, gives them a brief description. Thus, the leader in the number of rooms is the hotel chain Accor, which exists for more than 40 years and during this time opened 4283 hotels in 95 countries. The attention of individual brands within the structure of hotel chains has been considered, their positions in the general rating of Europe are considered. The AccorHotels network with the Ibis hotel brand, which belongs to the economy class, is in the first place again. This brand is widespread in the European market – 58% of the total number in the world. And if Ibis, Ibis Styles and Ibis Budget brands combine into the mega brand, then in 2018 they ranked first in the number of chain hotels in Europe. The analysis of dynamics of the leading hotel brands of Europe in 2017-2018 is carried out. The segment of hotel brands in Europe, which did not go beyond the region, is considered, that is, hotels are not represented in other countries. The hotel brands in Europe by country of origin in 2017 are analyzed, general tendencies and possible ways of development are revealed. The list has examined 20 countries, the absolute leader of which with the number of brands is the United States with 34 brands and 7 hotel companies, the share of which was more than 30% of the number of rooms analyzed hotels. The situation of the quantitative ratio of chain hotels to independent hotels in different countries of Europe in 2017 is considered. The countries are determined by the number of international brands in comparison with local hotel brands. Ranking of European hotel brands by classification STR (Smith Travel Research) is given. The segment of hotel brands of a high class is considered in more detail. Possible ways of development of the international hotel industry of Europe are offered.

Keywords

hotel market structure, international hotel industry, hotel chains, hotel chain ratings, hotel brands, hotel market in Europe.

JEL classification: L830; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-3-266-178-201

UD classification: 339.13.01:338.48

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Безуглий І.В. Методичні основи розробки типології готельних мереж / І. В. Безуглий, К.Ю. Сіренко // Приазовський економічний вісник. – Запоріжжя, 2018. – Вип. №3 (08). – С. 14-20.
  2. Буряк Т.В. Готельні мережі: еволюція та становлення. // Бізнес Інформ. - 2014. - № 8. - С. 179–183.
  3. Горіна Г. О. Сутність та специфіка мережевої організації міжнародного готельного бізнесу / Г. О. Горіна // Економіка та держава: зб. наук. пр. – К.: КНЕУ. - 2011. – № 3. – С. 107 – 109.
  4. Державне регулювання сфери туризму України в контексті процесів євроінтеграції: монографія / ред. В. Г. Герасименко, О. Л. Михайлюк. – Київ: ФОП Гуляєва В.М., 2019. – 332 с.
  5. Кудлай Т.В. Контрактне управління готельними мережами: дис. канд. екон. наук : 08.00.04 / Тетяна Вікторівна Кудлай; Київ. нац. торг. економ. унт. - Київ, 2015. – 223 с.
  6. Мельниченко С.В. Міжнародні готельні мережі на національному ринку / С.В. Мельниченко, Т.В. Кудлай // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. - 2016. - № 2. – С. 42-53.
  7. Мельниченко С.В. Національні готельні мережі на міжнародному ринку / С.В. Мельниченко, Т.В. Кудлай // Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. - 2017. - № 2. – С. 19-30.
  8. Шикіна О. В. Динаміка показників міжнародного туризму / О. В. Шикіна, Я. Є. Гончаренко, Р. С. Козловський // Інфраструктура ринку. – Одеса: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій. – 2019. – Вип. 27. – С. 24-28.
  9. Шикіна О.В. Динаміка розвитку міжнародної готельної індустрії на прикладі готельних мереж / О. В. Шикіна // Актуальні проблеми економіки. – 2018. – №12 (210). – С. 82-91.
  10. Шикіна О.В. Моніторинг туристичного потоку в контексті стратегії регіонального розвитку / О. В. Шикіна, С. Г. Нездоймінов // «Dezvoltarea sistemelor sociale și economice într-un mediu competitiv la nivel global», conferinta internationala știintifico-practica (2016 ; Chisinau). Conferinta internationala știintifico-practica «Dezvoltarea sistemelor sociale și economice întrun mediu competitiv la nivel global», 29 februar. 2016, Chisinau. – Chisinau, 2016. – 167-171 p.
  11. Шикіна О.В. Світовий досвід створення готельних мереж / О.В. Шикіна // Туристичний та готельно-ресторанний бізнес: світовий досвід та перспективи розвитку для України: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів та вчених; Одеський національний еконмічний університет. – Одеса, 2019. – 881 с. – C. 144-149.
  12. Statista. Статистичний портал [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.statista.com/
  13. The hotel brands report 2018 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: www.hotelanalyst.co.uk
  14. 325 hotels [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.marketingandtechnology.com/repository/webFeatures/HOTELS/H1807_SpecialReport_Intro.pdf

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->