Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 5, 202-216
Лідерство-служіння як управлінська парадигма розвитку сучасних організацій
Осичка Олена
кандидат психологічних наук, старший викладач, Одеський національний економічний університет, e-mail:alena.osichka@gmail.com
Гречкосій Інна
кандидат економічних наук, старший викладач, Одеський національний економічний університет, e-mail:grechkosiy@ukr.net
Цитувати статтю:
Осичка О., Гречкосій І. Лідерство-служіння як управлінська парадигма розвитку сучасних організацій / О. Осичка, І. Гречкосій // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: М.Д.Балджи (голов.ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 5 (268). – С. 202-216.
Анотація
У статті проаналізовано ключові положення концепції лідерства-служіння: розширення власних інтересів до служіння іншим і своєї організації; відповідальність; створення лідерами образу майбутнього і його досягнення; передача повноважень підлеглим; визнання досягнень співробітників; довіра до співробітників; підвищення мотивації співробітників до праці, пов'язуючи її з організаційними цілями, цінностями і місією. Описано основні якості особистості і виділені ключові цінності лідера служителя. Підкреслено, що лідер як слуга використовує особисті можливості, а не позиції влади для впливу на послідовників і досягнення поставлених цілей організації. Відзначено, що нова управлінська парадигма висуває на перший план людський потенціал організації, створення потужної корпоративної культури і атмосфери безперервного інноваційного процесу, заохочення неформальних відносин людей на основі спільних цінностей та поглядів, безперервну адаптацію організації до змін зовнішнього середовища і багато іншого. Описано принципи нової управлінської парадигми і вектори розвитку сучасних організацій. Показано, що саме лідерство за принципом служіння може задовольнити запит на зміну в управлінській парадигмі і забезпечити розвиток організації в новому ключі. Наведено приклади компаній, в основі менеджменту яких лежать принципи концепції лідерства-служіння. Обґрунтовано, що за лідерством-служіння ховається глибока ідеологія, яка може послужити основою для нової парадигми управління. Індивіди, відповідні за своєю сутністю лідерам-служителям, можуть змінити світ. Вони в змозі встановити і підтримувати здоровий клімат як всередині, так і поза організацією.
Ключові слова
лідерство, лідерство-служіння, менеджмент, управлінська парадигма, цінності, розвиток організації.
JEL classification: О150; M120
УДК: 33.065
Література
- Бланшар К. Лидерство: к вершинам успеха. Перевод: А. Куташов – СПб: Питер, 2011 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://mybook.ru/author/ken-blanshar/liderstvo-k-vershinam-uspeha/
- Виханский О. С., Миракян А. Г. Новое тысячелетие: управленческие аномалии и современные концепции лідерства // Российский журнал менеджмента. – 2018. – 16(1). - [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://dspace.spbu.ru/handle/11701/10200.
- Гольман А.Ф. Стратегическое лидерство [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://elibrary.udsu.ru/xmlui/bitstream/handle/123456789/10190/2012815.pdf?sequence=1
- Лайкер Д., Хосеус М. Корпоративная культура Toyota: Уроки для других компаний / Д. Лайкер, М. Хосеус. Сокр. пер. с англ. – М.: Альпина Паблишерз, 2012. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://kovalenkob.ru/wp-content/uploads/.../Лайкер-Д-TOYOTA-Корпкульт.а4.pdf
- Еременко В. Д., Ершова Н. А., Остапенко В. С. Основы управления : учебное пособие / В.Д. Еременко, Н. А. Ершова, В. С. Остапенко. – Москва: РГУП, 2017.
- Котляров И. Социология лидерства. Теоретические, методологические и аксиологические аспекты [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://iknigi.net/avtor-igor-kotlyarov/85172-sociologiya-liderstva-teoreticheskie-metodologicheskie-i-aksiologicheskie-aspekty-igor-kotlyarov.html
- Кузин Д.В., Юнусов Л.А. Обоснование инноваций в современном менеджменте // Интернет-журнал «Науковедение». – 2016. – Т. 8. – №2 (март – ап.рель) [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://naukovedenie.ru
- Липина Е.А., Котова А.С. Современная парадигма управления // Молодежный научный форум: Общественные и экономические науки: электр. сб. ст. по мат. XXX междунар. студ. науч. практ. конф. – № 1 (30). [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://nauchforum.ru/archive/MNF_social/1(30).pdf
- Нестуля А.А., Нестуля С.И. Лидерство-служение как управленческая парадигма развития государственных институтов Казахстана: теоретико-методологический аспект. – Астана, 2016 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://articlekz.com/article/21530.
- Петровская И. А., Бычкова А. В. Концепция лидерства как служения и возможности ее реализации в российских организациях // Вестник Московского университета. Серия 24: Менеджмент – 2014. – 1-2. – С. 3-23. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://elibrary.ru/item.asp?id=23081807
- Раджендра С. Сознательный капитализм. Компании, которые приносят пользу клиентам, сотрудникам и обществу. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://econ.wikireading.ru/55700
- Спивак В. А. Деловая этика: учебник и практикум для академического бакалавриата / В. А. Спивак – Москва: Издательство Юрайт, 2018. – 522 с. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://biblio-online.ru/bcode/413251