Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 6, 10-29
Open Access Article
Горлова Олена
старший викладач кафедри економіки та організації підприємницокої діяльності, Одеський національний економічний університет, e-mail:egorlowa@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-2411-3977
Горлова, О. Контроль якості як функція системи управління підприємством. Науковий вісник Одеського національного економічного університету : зб. наук. праць / За ред. : Д.В. Завадської (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса : Одеський національний економічний університет. 2019. № 6 (269). С. 10-29.
Стаття присвячена дослідженню сучасних вимог до контролю якості і можливостей їх реалізації в діяльності вітчизняних підприємств. Контроль якості розглянуто з позиції системного та процесного підходів, визначено його складові. Проведено критичний аналіз розвитку сутності контролю якості в історичному аспекті. Уточнено взаємозв’язок та відмінності контролю та забезпечення якості в системі управління підприємством. Наведено результати порівняння дефініцій «контроль» та «моніторинг» якості, які використовуються в нормативних документах України та спеціалізованій економічній літературі. Досліджено зв’язок понять контролю та аудиту якості, здійснення яких регламентовано міжнародними та національними стандартами з управління якістю. Визначено місце контролю якості у системі управління якістю на сучасному етапі її розвитку. Встановлено перелік процесів контролю відповідно до вимог стандарту ISO 9001:2015. Запропоновано три групи процесів контролю якості: контроль якості ресурсів підприємства, контроль основних процесів у ланцюгу цінності (входів, виходів та дій з перетворення входів у виходи); інші процеси, до складу яких увійшли процеси контролю якості загального характеру, а також процеси контролю ресурсів, які не є власністю підприємства і знаходяться у нього на збереженні. Результати систематизації представлено у формі таблиць відповідної структури. Визначена невідповідність традиційних видів функціональних структур управління сучасним вимогам до контролю якості. Доведена необхідність дослідження системи управління якістю у функціонально-процесному розрізі як основи оновлення традиційних функціональних структур та її адаптації до сучасних вимог.
підприємство, система управління якістю, контроль якості, функції, процесний підхід, вимоги стандарту ISO 9001:2015, єдиний ланцюг створення цінності.
JEL classification: L150; M190; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-6-269-10-29
УДК: 658.562:65.015.3