Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 7-8, 104–118
Open Access Article
Самотоєнкова Олена
Кандидат економічних наук, доцент кафедри статистики, Одеський національний економічний університет, е-mail:samotoenkova@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6942-8134
Самотоєнкова О. Стан і тенденції розвитку ринку споживчих товарів в Україні. Науковий вісник Одеського національного економічного університету : зб. наук. праць / За ред.: Д.В. Завадської (голов. ред.). Одеса : Одеський національний економічний університет. 2019. № 7-8 (270-271). С. 104-118.
У статті розглянуто процеси функціонування ринку споживчих товарів в Україні, висвітлено основні проблеми та чинники, що впливають на стан і розвиток споживчого ринку. Наведено окремі групи чинників, зокрема демографічні, соціально-економічні, географічні та кліматичні, психологічні. Визначено, що осно-вним показником, який характеризує стан і розвиток споживчого ринку, є оборот роздрібної торгівлі, у складі якого виокремлюють роздрібний товарооборот юридичних осіб, тобто підприємств роздрібної торгівлі та фізичних осіб-підприємців, основним видом економічної діяльності яких є роздрібна торгівля. Проведено аналіз динаміки роздрібного товарообороту підприємств роздрібної торгівлі в діючих і порівняних цінах за період 2010–2018 роки. Вивчено структуру роздрібного товарообороту підприємств роздрібної торгівлі за видами товарів, зроблено висновки щодо не суттєвості змін та напряму, які відбулися за аналізований період. Проаналізовано насичення споживчого ринку України товарами вітчизняного виробництва, визначено негативні тенденції скорочення частки продукції власного виробництва, особливо групи непродовольчих товарів. Проведено статистичне групування регіонів України за рівнем обороту роздрібної торгівлі на душу населення в 2018 році, виділено три групи регі-онів: з низьким, середнім і високим рівнем цього показника. За результатами групу-вання зроблено висновки про значну диференціацію регіонів України за рівнем обо-роту роздрібної торгівлі на душу населення та про суттєві розбіжності в можливостях населення регіонів задовольняти попит на споживчі товари. Для оцінки взаємозв’язку між рівнем обороту роздрібної торгівлі на душу населення та рівнем наявних доходів населення розраховано коефіцієнти еластичності. Визначено шляхи та умови активізація процесів на споживчому ринку України.
споживчий ринок, купівельний попит, роздрібний товарооборот, динаміка, структура.
JEL classification: P420; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-7-8-270-271-104-118
УДК: 311:346.548