Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2019, 9-10, 146-162

Open Access Article

Дослідження стану музейного господарства в Україні

Шикіна Ольга
кандидат економічних наук, доцент кафедри туристичного та готельно-ресторанного бізнесу, Одеський національний економічний університет e-mail:katzchen.gusyeva@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5294-3367

Нєчева Наталя
кандидат економічних наук, старший викладач кафедри туристичного та готельно-ресторанного бізнесу, Одеський національний економічний університет e-mail:Nata_1989-08@mail.ru, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6869-3219

Цитувати статтю:

Шикіна О., Нєчева Н. Дослідження стану музейного господарства в Україні. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: Д.В. Завадська (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2019. – № 9-10(272-273). – С. 146-162.

Анотація

Стаття присвячена вирішенню проблеми проведення оцінки стану музейного господарства за допомогою використання математичної моделі аналізу. Запропоновано алгоритм підходів до оцінки діяльності музеїв як контрагентів, що надають туристичні послуги. Було виокремлено з всієї палітри показників розвитку сегменту «музеї», що надаються статистичним бюлетенем «Заклади культури, фізичної культури і спорту України», вісім показників, що допоможуть відобразити на якому місці за музейною справою знаходиться окрема взята область України. До ключових показників запропоновано віднести кількість музеїв, співвідношення національних музеїв до загальної кількості, кількість предметів основного фонду, основні фонди, що потребують реставрації на кінець року, кількість будівель музею, за-гальну площа будівель музею, кількість обслугованих екскурсіями осіб, співвідношен-ня працівників з спеціальною вищою освітою до загальної кількості працівників. Визначено фактори, які впливають на привабливість музеїв і їх експозицій. Запропо-новано використання для оцінки діяльності музеїв класичного таксономічного аналізу з описанням усіх етапів його проведення. Виділено проблеми формування національних музейних установ з урахуванням міжнародного досвіду їх розвитку. Наведено розподіл усіх областей України за мірою подібності m до груп «лідери», «середняки» та «аутсайдери». Визначено до якої групи належить Одеська область та виокремлені основні слабкі місця музейної справи Одеської області. Обґрунтовано доцільність впровадження міжнародного досвіду формування сучасних музейних установ як форма активізації екскурсійної діяльності на туристичному ринку. Запропоновано запровадити в основу розвитку екскурсійної діяльності українських музеїв концепцію розвитку інноваційних додаткових послуг із залученням інвестицій як від державного бюджету так і за допомогою пошуку спонсорської допомоги.

Ключові слова

музеї, музейна справа, музейні фонди, науково-дослідна ро-бота музеїв, експозиційна робота музеїв, музеї України, музеї Одеської області.

JEL classification: L830; DOI: 10.32680/2409-9260-2019-9-10-272-273-146-162

УДК: 338.48 : 379.8

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Бєлікова М. Музейний менеджмент в Україні та світі: проблеми та перспективи. Економіка. Управління. Інновації. № 2 (10), 2013. С. 123-135.
  2. Воронова Л. М. Музейна справа на Харківщині у 1960–1980-х рр. в контексті державної культурної політики. Збірник наукових праць. Серія «Історія ті географія». 2010. № 39. С. 208-212.
  3. Горішевський П., Дейнега М., Ковалів М., Мельник В., Рега Н., Оришко С., Соколова О. Основи музеєзнавства, маркетингу та рекламно-інформаційної діяльності музеїв : посіб. Івано-Франківськ : Плай, 2005. 64 с.
  4. Жупаненко А. В. Державне регулювання неявної інфраструктури рекреаційно-туристичної сфери : дис. ... канд. экон. наук : 08.00.03. Одеса, 2015. 220 с.
  5. Заклади культури, фізичної культури і спорту України у 2017 р. : статистичний бюлетень. Київ : Державна служба статистики України, 2018. 95 с.
  6. Нездойминов С. Г., Бален А. П. Музей как фактор развития культурно-познавательного туризма. Кримський економiчний вiсник, 2014. № 5 (12). С. 5-7.
  7. Нездоймінов С. Г., Загорулько С. Музейна мережа в контексті сучасних проблем екскурсології. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2017. № 6 (248). С. 81-93.
  8. Нездоймінов С. Г. Організація екскурсійних послуг : навч.-метод. посіб. Одеса : Астропрінт, 2011. 216 с.
  9. Олійник В. В., Шикіна О. В. Сучасний стан та перспективи розвитку подієвого туризму на території України. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 14. С. 460-463.
  10. Понтелейчук І. В. Проблема становлення музейної політики в Україні. Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності: Збірник наукових праць. 2005. С.256-260.
  11. Плюта В. Сравнительный многомерный анализ в эконометрическом моделировании. Москва : Финансы и статистика, 1989. 175 с.
  12. Рутинський М. Й., Стецюк О. В. Музеєзнавство : навч. посіб. Київ : Знання, 2008. 428 с.
  13. Шикіна О. В. Застосування таксономічного аналізу як методу оцінки конкурентоспроможності готельного господарства. Perspective economic and management issues: collection of scientific articles. Austria : «East West» Association for advanced studies and higher education GmbH, 2015. Pр. 429-434.
  14. Янковой А. Г. Математико-статистические методы и модели в управлении предприятием : учеб. пособ. Одесса : ОНЭУ, 2014. 250 с.
  15. Boda, G. (2015). Museum Marketing. Tendencies and Perspectives. Annals of the Constantin Brancusi University of Targu Jiu-Letters & Social Sciences Series, (2), 122-126. Retrieved from: http://www.utgjiu.ro/revista/lit/pdf/2015-02/19_Boda.pdf
  16. Capstick, B. (1985). Museums and tourism. International Journal of Museum Management and Curatorship, 4 (4), 365–372. doi: 10.1080/09647778509514990
  17. Falk, J., & Dierking, L. (2012). The museum experience revisited. New York, NY: Routledge.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->