Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2020, 1-2 (274-275), 28-40

Open Access Article

Дослідження моделі соціального підприємництва як інноваційної форми бізнесу

Переверзєва Анна
доктор економічних наук, доцент кафедри міжнародної економіки, природних ресурсів та економіки міжнародного туризму, Запорізький національний університет, e-mail: pereverzeva@ukr.net, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8391-6636

Волков Володимир
доктор технічних наук, професор кафедри підприємництва, менеджменту організацій та логістики, Запорізький національний університет, e-mail: volkovvp49@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1270-895X

Цитувати статтю:

Переверзєва А., Волков В. Дослідження моделі соціального підприємництва як інноваційної форми бізнесу. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: Д.В. Завадська (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2020. – № 1-2 (274-275). – С. 28-40.

Анотація

Об’єкт дослідження. Об’єктом дослідження є процеси становлення та розвитку соціального підприємництва та їх вплив на забезпечення добробуту населення. Методологія. Інформаційною базою дослідження є дані міжнародних організацій та результати наукових доробок провідних вчених, які опубліковані у монографічних і періодичних виданнях. В ході дослідження використовувалися методи наукового абстрагування (при визначення соціальних та економічних критеріїв функціонування соціальних підприємств), порівняльного співставлення (при визначенні особливостей ведення соціального підприємництва провідних країн світу), графічного і табличного подання результатів (для наочного відображення отриманих результатів дослідження), логічного узагальнення, що дозволило сформулювати висновки та пропозиції. Результати. У статті підкреслюється, що проблема зниження платоспроможності населення потребує пошуку нових способів вирішення соціальних проблем. Доведено, що одним із дієвих механізмів забезпечення задоволення базових потреб є активізація діяльності соціальних підприємств. Критичний аналіз наукових доробок щодо теоретичного обґрунтування доцільності розвитку соціального підприємництва дозволив дійти висновку про необхідність створення сприятливих економічних умов для запровадження таких інноваційних форм господарювання в національній економіці. Наукова новизна. Наукова новизна полягає у визначенні відмінностей між традиційними формами господарювання та соціальним підприємництвом із формуванням зразкового соціального підприємця за європейською та американською моделями. Практична та (або) теоретична значущість. Отримані результати в подальшому будуть використані для розробки концептуальних основ моделі соціального підприємництва в національній економіці та стратегії її розвитку на локальному та субрегіональному рівнях.

Ключові слова

соціальне підприємництво, некомерційні цілі, соціальне завдання, моделі соціального підприємництва, соціальний підприємець, підприємницька активність, соціальна місія.

JEL classification: L260; L310; DOI: 10.32680/2409-9260-2020-1-2-274-275-28-40

УДК: 334.722:316.334.24

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Farinha L., Sebastião J. R., Sampaio C., Lopes J. Social innovation and social entrepreneurship : discovering origins, exploring current and future trends. International Review on Public and Nonprofit Marketing. 2020. No. 17 (1). Pp. 77–96.
  2. Agustina T., Budiasih Y., Ariawan K. E., Gorovoy S. A. Role of social entrepreneurship in business management. Journal of Critical Reviews. 2020. No. 7 (1). Pp. 257–262.
  3. Sahasranamam S., Nandakumar M. K. Individual capital and social entrepreneurship : Role of formal institutions. Journal of Business Research. 2020. Vol. 107. Pp. 104–117. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.09.005.
  4. Коновалова М. В., Хариніна О. М. Соціальне підприємство як інноваційний спосіб вирішення соціальних проблем. Вісник Камʼянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Економічні науки. 2016. Вип. 11. С. 461–466. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkpnuen_2016_11_64.
  5. Лункіна Т. І., Іваненко Г. Ю. Особливості розвитку соціального підприємництва: закордонний досвід. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics». №15 (2019). C. 142–147. URL: https://modecon.mnau.edu.ua.
  6. Dahiya V. S. Social entrepreneurship as an antidote to state and market failure. Economic and Political Weekly. 2019. Vol. 54. Issue 51. URL: https://www.epw.in/engage/article/social-entrepreneurshipantidote-to-state-and-market-failure (accessed 24 January 2020).
  7. Corner P. D., Kearins K. Scaling-up social enterprises. The effects of geographic context. Journal of Management and Organization. 2018. Pp. 1–19. DOI: https://doi.org/10.1017/jmo.2018.38.
  8. Gauthier C., Shanahan G., Daudigeos T., Ranville A. & Dey P. Tackling economic exclusion through social business models : a typology. International Review of Applied Economics. 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/02692171.2019.1707785.
  9. Prochazkova T. & Noskova M. An application of input-output analysis to social enterprises : a case of the Czech Republic. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies. 2020. Vol. ahead-of-print. No. ahead-of-print. DOI: https://doi.org/10.1108/JEEE-08-2019-0114.
  10. Кожемяченко О.О., Солосіч О. С., Голуб М. О. Соціальне підприємництво: світовий досвід та аспекти становлення в Україні. Сучасні проблеми економіки і підприємництво. 2018. № 21. С. 140–149.
  11. Zulkefly N. A., Ghani N. A., Alquliti W. Identification of variables in predicting trends in social entrepreneurship. International Conference Computer Science and Engineering. Journal of Physics : Conference Series. 26–27 April 2019. Padang, Indonesia. Vol. 1339 (1). DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1339/1/012025.
  12. Горішна Н. М. Феномен соціального підприємництва : сутність і критерії. Науковий Вісник Ужгородського університету. Серія : «Педагогіка. Соціальна робота». 2016. Випуск 2 (39). C. 58–61.
  13. Roslan H., Hamid M., Ijab T. & Bukhari S. Social entrepreneurship learning model in higher education using social network analysis. International Conference Computer Science and Engineering. Journal of Physics : Conference Series. 26–27 April 2019. Padang, Indonesia. Vol. 1339 (1). DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1339/1/012029.
  14. Прищак М. Д., Лесько О. Й. Психологія управління в організації. Вінниця: ВНТУ, 2016. 150 с.
  15. The social enterprise sector : a conceptual framework / Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Local Economic and Employment Development Programme (LEED Programme). URL: http://www.oecd.org/regional/leed/37753595.pdf (accessed 16 January 2020).
  16. Byungchae J. The practical intelligence of social entrepreneurs : managing the hybridity of social enterprises. Entrepreneurship Research Journal. 2020. Vol. 10 (1). Pp. 1–19. DOI: https://doi.org/10.1515/erj-2018-0007.
  17. Global Report 2016/17 (2017). Global Entrepreneurship Monitor, 179 p. URL: https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=49812 (accessed 20 January 2020).
  18. 2019/2020 Global Report (2020). Global Entrepreneurship Monitor, 232 p. URL: https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=50443 (accessed 15 January 2020).
  19. The best country to be a social entrepreneur in 2019. URL: https://www.forbes.com/sites/khaitran/2019/10/26/the-best-country-to-be-a-social-entrepreneur-in-2019/#112f2b6edd37 (accessed 26 January 2020).
  20. Шаповалова Т. В. Соціальне підприємництво – шлях до створення інноваційного бізнесу. Київ : Друкарський двір Олега Федорова, 2018. 272 с.

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->