Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University 2020, 3-4, 111-123

Open Access Article

Competitiveness of international travel insurance services

Piddubna Lyudmila
Doctor of Science (Economics), Professor, Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics, Kharkiv, E-mail:l.i.poddubnaya@gmail.com

Cite this article:

Piddubna L. (2020) Competitiveness of international travel insurance services. Ed.: D.V. Zavadska (ed.-in-ch.) and others [Konkurentospromozhnist' posluh mizhnarodnoho turystychnoho strakhuvannya; za red.: D.V. Zavadska (gol. red.)], Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University (ISSN 2313-4569), Odessa National Economics University, Odessa, No. 3-2(276-277), pp. 111-123.

Abstract

Introduction. The modern travel market is characterized by constant changes in the external environment, variability of consumer demand, the presence of a large number of tour operators and travel agents, increasing uncertainty and risk in COVID-19. In such circumstances, travel insurance is a necessary tool for the development of tourism and protection of market participants from the destabilizing effects of external factors. Ensuring the competitiveness of international travel insurance services is a prerequisite for insurance companies to achieve strong competitive positions and stable activity in the travel services market. Purpose. This study is aimed to develop theoretical aspects and practical recommendations for improving the competitiveness of international travel insurance services. Results. The article identifies the specifics of international travel insurance services and theoretical aspects of ensuring their competitiveness. It was analyzed the composition of international travel insurance programs offered by insurance companies in Ukraine and abroad. There were identified the key factors and suggested approach to the integrated assessment of the competitiveness of international travel insurance services, which is based on the application of taxonomic analysis. The levels of the integrated indicator of competitiveness are determined on the basis of construction of scale according to Fibonacci law. Based on the results of the assessment, the competitive positions of domestic insurers in the international travel insurance market were established and their qualitative interpretation was provided. Practical significance of research results. The use of the proposed rapid approach allows us to explore trends in the level of competitiveness of international travel insurance services and provide their quality interpretation in order to develop and improve measures to regulate and manage competitiveness.

Keywords

competitiveness, travel insurance, evaluation, insurance companies.

JEL classification: М31, G22, G15

UD classification: 332.834.4

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

References

  1. Абрамітова Д. Р. Міжнародне регулювання страхування на світовому туристичному ринку. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. 2014. № 39. С. 5–12.
  2. Ботвіна, Н. О. Фінансові аспекти розвитку страхування туристичних ризиків. Економічний аналіз : зб. наук. праць. Тернопільський національний економічний університет : Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету “Економічна думка”. 2015. Том 21. № 1. С. 220-224.
  3. Грабчук О. М. Особливості розвитку страхування туризму в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 7. С. 1–5.
  4. Михайлова Н. В. Особливості страхування відповідальності в туристичному бізнесі. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Економічні науки. 2014. Вип. 5.2. С. 57-60.
  5. Рібун М. В. Особливості ринку страхування в туризмі. Науковий вісник НЛТУ України. 2014. № 2. С. 274-281.
  6. Толкачева О. П., Джобинашвили К. А. Особенности страхования в отрасли туризма. Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2011. № 3. С. 155-158.
  7. Туманова Е. А., Долгова Н. С. Особливості страхування туристичних ризиків в Україні. Культура народов Причерноморья. 2011. Вып. 215. C 138-140.
  8. Бурчевський В. З. Конкурентоспроможність страхової компанії як об‟єкта стратегічного аналізу. Фінанси, облік і аудит: зб. наук. пр. Київ : КНЕУ, 2009. Вип. 13. С. 177-184.
  9. Войнова Є. І. Рейтинг конкурентоспроможності країн на світовому ринку страхування у 2015 році. Вісник ОНУ імені І. І. Мечникова. 2016. № 46. С. 20-26.
  10. Іонін М. Є. Параметри оцінки конкурентної позиції страхової компанії. Финансы, учет, банки. 2014. № 20. С. 136-143.
  11. Кравчук Г. В. Методологічні засади управління конкурентоспроможністю страхових компаній: автореф. дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.08. Суми, 2010. 40 с.
  12. Мошкина О. А. Конкурентоспособность страховых компаний в масштабах национальной экономики. Вестник Самарского государственного экономического университета. 2009. № 52. С. 58-60.
  13. Приступа, Л. А., Харчук О. Б. Концептуальні засади конкурентоспроможності страхової компанії в сучасному ринковому середовищі. Економіка і суспільство. 2017. №13. С. 1201-1206.
  14. Сіренко І. В., Гросицька О. Є. Метод визначення страхувальником конкурентоспроможності страхової компанії. Інвестиції: практика та досвід. 2012. № 8. С. 90-92.
  15. Шірінян Л. В., Шірінян А. С. Конкурентоспроможність страхового ринку в сучасних умовах. Економіка України. 2011. № 7. С. 37-38.
  16. Travel Insurance Market Outlook. Official site of Allied Market Research. URL:https://www.alliedmarketresearch.com/travel-insurance-market.
  17. Про туризм: Закон від 15.09.1995 № 324/95-ВР зі змін. і доп. Режим доступу :https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2%D1%80#Text.
  18. Кількість туристів, обслугованих туроператорами та турагентами, за видами туризму. Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL:http://www.ukrstat.gov.ua/.
  19. Річні звіти Нацкомфінпослуг. Офіційний сайт Нацкомфінпослуг. URL:http://nfp.gov.ua/content/rzviti-nackomfinposlug.html.
  20. Плюта В. Сравнительный многомерный анализ в экономических исследованиях:Методы таксономии и факторного анализа. М. Статистика, 1980. 151 с.
  21. Офіційний сайт HTH Worldwide.URL: https://www.hthtravelinsurance.com/ (дата звернення: 01.12.2020).
  22. Офіційний сайт John Hancock Insurance Agency. URL:https://www.johnhancocktravel.com/ (дата звернення: 01.12.2020).
  23. Офіційний сайт Seven Corners. URL: https://www.sevencorners.com/#start. (дата звернення: 01.12.2020).
  24. Офіційний сайт Trawick International. URL: https://www.trawickinternational.com/(дата звернення: 01.12.2020).
  25. Офіційний сайт USI Affinity. URL: https://www.usi.com/programs/affinityprograms/(дата звернення: 01.12.2020).
  26. Офіційний сайт AIG. URL: https://www.aig.ru/ (дата звернення: 01.12.2020).
  27. Офіційний сайт ПРАТ СК «ПЗУ Україна». URL: https://www.pzu.com.ua/ru/ (дата звернення: 01.12.2020).

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->