Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2021, 1-2, 59-65
Competetive cost leadership strategy: the essense, features and implementation approaches
Kuznetsova Inna
Doctor of Economics, Professor,Head of Management of Organizations Department, Odessa National Economic University,Ukraine e-mail: : inna.stream27@gmail.com, ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-3017-6165
Gorbatiuk Valentyna
Postgraduate Student of Management of Organizations Department, Odessa National Economic University, Ukraine e-mail: : valentinasidorenko01@gmail.com, ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-4476-2616
Cite this article:
Kuznetsova I., Gorbatiuk V. Competetive cost leadership strategy: the essense, features and implementation approaches. Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University. 2021. № 1-2 (278-279). pp. 59-65.
Abstract
The article examines the essence of a competitive strategy of cost leadership. The purpose of the article is to highlight the
distinctive characteristics of the strategy of cost leadership and identify features of its implementation. Based on the critical analysis
of the literature the article generalizes the mechanism of the enterprise protection under realization of strategy of cost leadership
from the competitive forces of branch: competitors, potential competitors, suppliers, consumers, substitute goods. It is established
that the primary goal of the cost leadership strategy is to gain a large market share, which in turn will lead to opportunities to
make a profit above the industry average. The types of risks that arise in the implementation of competitive strategy are analyzed,
namely: general (characteristic of all competitive strategies) and specific (characteristic of the strategy of cost leadership). It is
proposed to identify industry risks associated with the features of the industry in which the company operates. The main dominants
of the strategy of cost leadership are identified: cost minimization; constant improvement of the production process; maintaining
the quality of production and other areas. Approaches to minimizing the costs of the enterprise are studied: budgeting, system
of balanced indicators, quality management system, system «lean production» and information systems based on MRP and ERP
standards. For each approach, their characteristics are identified: the essence, aspect of optimization and limitations. Based on
the selected characteristics, a comparative analysis of the studied approaches is made. The paper substantiates the expediency of
using these approaches in the implementation of a competitive strategy of cost leadership and it is found that the system of «lean
production» is the most effective approach among the studied ones.
Keywords
competitive strategy, cost leadership, risk, cost minimization.
JEL classification: M120 DOI: 10.32680/2409-9260-2021-1-2-278-279-59-65
УДК: 338
References
- 1. Портер М. Конкурентная стратегия: Методика анализа отраслей и конкурентов. / Пер. с
англ.. М.: Альпина Бизнес Букс, 2005. 234 с.
- 2. Ламбен Жан-Жак. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива. Пер.с французького. СПб.:Наука, 1996, XV. 589с.
- 3. Джон К. Шанк, Виджей Говиндараджан. Стратегическое управление затратами/Пер. С
англ.. СПб.:ЗАО «Бизнес Микро», 1999.- 288с.
- 4. Савчук В.П. Стратегическое управление издержками. Журнал «Стратегии». ,2002. №3.
URL: http://www.management.com.ua/finance/fin073.html
- 5. Трейси М., Вірсем Ф. Маркетинг ведущих компаний: Выбери потребителя, определи
фокус, доминируй на рынке. М.: Вильямс, 2007.
- 6. Орленко С. С. Система бюджетування як інструмент ефективного управління фінансовою діяльністю підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2011. № 10. С. 62-65.
- 7. Пар’єва О.О. Сутність процесу бюджетування і елементи його структури. Х Всеукраїнська науково-практична конференція «Обліково-аналітичне забезпечення інноваційної
трансформації економіки України», 16–20 травня 2016 р. С. 71–74.
- 8. Костюкова, Е. И. История развития бюджетирования. Международный бухгалтерский
учет. 2012.,№ 42. С. 63-67.
- 9. Карпенко Ю. В. Основні вимоги до показників бюджетів підрозділів підприємства. Віс- ник Хмельницького національного університету. 2006, №4. С. 35–38.
- 10. Каплан Роберт С., Нортон Дэйвид П. Сбалансированная система показателей. От стратегии к действию. М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2003.214 с.
- 11. Мельник Ю.М. Проблеми застосування збалансованої системи показників на вітчизняних підприємствах. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. №1. С. 192-203.
- 12. Лузан І. В., Луценко І.С. Система управління якістю як фактор підвищення конкурен- тоспроможності підприємства. Проблеми економіки та управління : збірник наукових праць молодих вчених. 2012. № 7. URL: http://probl-economy.kpi.ua/pdf/2012-7.pdf.
- 13. Асанов А.Н Принципы построения системы управления качеством продукции организации. Москва: Вестник Университета. 2014. №2. С. 13-19. 14. Ваганов А. И., Мелешко М. В., Добровольская С. В. Управление качеством, бережливое производство – самые экономичные наименее капиталоемкие инструменты энерго- и
ресурсосбережения. Энергетика. Энергоаудит. 2014. № 6. С. 2-10.
- 15. Вумек Дж., Джонс Д. Бережливое производство: Как избавиться от потерь и добить- ся процветания вашей компании. Пер. с англ.; Научн. ред. Ю. Адлер. М.: Альпина Бизнес
Букс, 2004. – 473 с.
- 16. Вовчак, І. С. Інформаційні системи та комп’ютерні технології в менеджменті : навч. посібник . Тернопіль : Карт-Бланш, 2001. - 354 с.
- 17. Костяник Н. В. Автоматизовані системи управління підприємством та їх вплив на організацію технології облікового процесу. Вісник Національного університету «Львівська
політехніка». 2007. № 576. С. 415–419.
- 18. Лисак В.М. Впровадження ERP-систем в Україні: Проблеми та їх вирішення на промислових підприємствах. Вісник Хмельницького національного університету. 2010. № 6. С.
214-218.