Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2021, 5-6 (282-283), 27-33
Методологічне підґрунтя до формування бізнес-моделі банку
Онищенко Юлія Ігорівна
кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри банківської справи, Одеський національний економічний університет, м. Одеса, Україна, e-mail: yulia51984@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3114-4504
Цитувати статтю:
Онищенко Ю. І. Методологічне підґрунтя до формування бізнес-моделі банку. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2021. № 5-6 (282-283). С.27-33.
Анотація
У статті досліджено розвиток теоретичної думки щодо розуміння сутності поняття «бізнес-модель». Виділено три теоретичні підходи до трактування даного поняття: структурно-логічного, системного та стратегічного. При структурно-логічному підході бізнес-модель визначається як концептуальний інструмент (схема), що дозволяє описати логіку створення та отримання цінності (вартості) на фірмі. Системний підхід базується на визначенні бізнес-моделі як системи, що проявляється у компонентах та пов’язаними з ними процесами та відносинами. Стратегічний підхід зазнав найменшого поширення та передбачає, що формування бізнес-моделі пов’язано із стратегією фірми та є її відображенням. Доведено, що зазначені підходи при розробці бізнес-моделі банку можуть доповнювати один одного, однак необхідно враховувати основні елементи їх формування. Надано висновки щодо необхідності визначення місії банку як основи формування його бізнес-моделі.
Ключові слова
банк, бізнес-модель, бізнес-модель банку, місія, мета діяльності, стратегічна мета.
JEL classification: G200; G210; L210; L250; DOI: 10.32680/2409-9260-2021-5-6-282-283-27-33
УДК: 336.713:005.3
Література
- Amit R., Zott C. Value creation in e-business. Strategic Management Journal, 22. 2001:493-520. DOI:10.1002/smj.187
- Chesbrough H.W., Rosenbloom R.S. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spinoff companies. Industrial and Corporate Change, 11. 2002: 533-534. URL: https://www.hbs.edu/ris/Publication%20Files/01-002_07351ae8-58be-44e5-a6d8-205cbf5b4424.pdf (дата звернення: 30.04.2021).
- Сайт Світового банку. URL: https://data.worldbank.org/ (дата звернення: 30.04.2021).
- Osterwalder A. The Business Model Ontology - A Proposition In A Design Science Approach. PhD thesis University of Lausanne. 2004. URL: http://www.hec.unil.ch/aosterwa/PhD/Osterwalder_PhD_BM_Ontology.pdf (дата звернення: 30.04.2021).
- Lamberg J-A., Tikkanen H., Kallunki J-P., Parvinen P. Managerial cognition, action and the business model of the firm. Management Decision, 43(6), 2005. 789-809.
- Smith W. K., Binns A., Tushman M. L. Complex business models: Managing strategic paradoxes simultaneously. Long Range Planning, 43. 2010: 448–461.
- Онищенко Ю.І. Бізнес-модель банку: сутність та взаємозв’язок із стратегією розвитку. Економічний простір. № 160, 2020. С.113-118.
- Future Risks and Fragilities for Financial Stability. Ed. by David T. Llewellyn and Richard Reid. SUERF. The European Money and Finance Forum, Vienna. 2012.
- Ayadi R., Ferri G., Pesic V. Regulatory Arbitrage in EU Banking: Do Business Models Matter? 2016. Available from: https://bbmresearch.org/wp-content /uploads/2019/06/regulatoryarbitrage-eu-banking-do-business-models-matter-ayadi-ferri-pesic.pdf (дата звернення: 30.04.2021).
- Сайт АБ «Укргазбанк». URL: https://www.ukrgasbank.com/ (дата звернення: 30.04.2021).
- Сайт АТ КБ «Приват Банк». URL: https://privatbank.ua/ (дата звернення: 30.04.2021).
- Сайт АТ «Ощадбанк». URL: https://www.oschadbank.ua/ (дата звернення: 30.04.2021).
- Сайт АТ «Райф-файзен Банк Аваль». URL: https://raiffeisen.ua/ (дата звернення: 30.04.2021).
- Сайт АТ «ОТП банк». URL: https://www.otpbank.com.ua/ (дата звернення: 30.04.2021).
- Сайт АБ «Південний». URL: https://bank.com.ua/ (дата звернення: 30.04.2021).