Науковий вісник Одеського національного економічного університету 2022, 11-12 (300-301), 110-122

Open Access Article

Конкурентоспроможність та інноваційний розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу

Носирєв Олександр Олександрович
кандидат географічних наук, доцент, доцент кафедри туризму і готельно-ресторанного бізнесу, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, Україна, e-mail: nosyriev.bf@khpi.edu.ua, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-4089-3336

Цитувати статтю:

Носирєв О. О. Конкурентоспроможність та інноваційний розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). Одеса: Одеський національний економічний університет. 2022. № 11-12 (300-301). С. 110-122.

Анотація

У статті висвітлено питання сучасного стану та тенденцій розвитку підприємств індустрії гостинності. Мета дослідження полягає у розробці стратегічних напрямів підвищення конкурентоспроможності та інноваційного розвитку підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу в умовах сучасних соціально-економічних трансформацій та викликів. В умовах сучасних соціально-економічних трансформацій особливої важливості та значущості набуває розробка ефективних підходів до формування та нарощування конкурентних переваг підприємствами індустрії гостинності та туризму з урахуванням тенденцій розвитку світової економіки, що дозволить у майбутньому успішно протистояти конкуренції на міжнародному ринку. З використанням принципів системного підходу, методики узагальнення та критичного аналізу доведено, що розвиток індустрії гостинності як один із найбільш соціально важливих складників сфери послуг у сучасних кризових умовах надає змогу згладити нерівномірності функціонування економічних систем різних рівнів та забезпечити швидке відновлення їх у післякризових умовах. Конкурентоспроможність підприємств індустрії гостинності та в цілому туристичного бізнесу визначається як багатовимірна характеристика, яка відображає здатність підприємства та бізнесу як системи динамічно реагувати на зміни ринкової ситуації, щоб підтримувати домінування над іншими суб'єктами господарювання. Обґрунтовано, що підвищення конкурентоспроможності готельно- ресторанного та туристичного продукту можна досягти впровадженням інноваційних гостинних послуг та технологій обслуговування. За результатом проведеного дослідження зроблено висновки, що одним з найважливіших напрямків формування стратегічних конкурентних переваг в готельно-ресторанному та туристичному бізнесі є надання послуг вищої якості, як порівняти з конкурентними аналогами. Для посилення конкурентних переваг індустрії гостинності важливим є вироблення організаційних схем реалізації регіональної політики у цій сфері щодо готельно-ресторанних та туристичних підприємств.

Ключові слова

конкурентоспроможність, інноваційний розвиток, готельно-ресторанний бізнес, туристичний бізнес, індустрія гостинності.

JEL classification: М210; L830; DOI: 10.32680/2409-9260-2022-11-12-300-301-110-122

УДК: 338.46:338.48

Лицензия Creative Commons
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0. Переглянути копію цієї ліцензії можна за посиланням: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Література

  1. Almeida S., Campos A.C. New avenues for business competitiveness: the case of a community of practice in the hotel sector. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research. 2022. Vol. 16. № 1. Р. 20-34. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCTHR-12-2020-0285
  2. Семчук Ж., Петрик І. Економіка інновацій у сфері туризму. Академічні візії. 2022. № 4-5. С. 63-69. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6577003
  3. Вецепура Н., Земліна Ю. Управління конкурентними перевагами підприємств індустрії гостинності та туризму в сучасних умовах. Економіка та суспільство. 2021. № 33. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-62
  4. Маслиган О. О., Молнар-Бабіля Д. І., Кузнєцова О. В., Шафранова К. В. Сутнісне розуміння кластерів готельно-ресторанного і туристичного бізнесу та специфіка регулювання їх розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 2. С. 17-22. URL: http://www.investplan. com.ua/pdf/2_2022/5.pdf
  5. Коробейникова Я., Побігун О. Антикризовий менеджмент у сфері готельно- ресторанного бізнесу в умовах пандемії covid–19. Науковий вісник Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу. Серія «Економіка та управління в нафтовій і газовій промисловості». 2022 № 1(25). С. 172-182. DOI: https://doi. org/10.31471/2409-0948-2022-1(25)-172-182
  6. Незвещук-Когут Т., Язіна В. Готельно-ресторанне господарство як основна складова частина сфери туризму та її вплив на соціально-економічний розвиток України. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка. 2022. № 4. С. 51-57. DOI: https://doi.org/10.32851/2708- 0366/2020.4.6
  7. Круковська О. В. Нові організаційно-економічні засади управління послугами в індустрії гостинності на рівні підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Агросвіт. № 3, 2022. С. 70-76. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2022.3.70
  8. Бащак М. М. Вплив геополітичної нестабільності на розвиток туризму. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 5. С. 5-12. DOI: https://doi. org/10.36477/tourismhospcee-5-1
  9. Шулла Р. С., Колісник Г. М., Попик М. М. Можливість впровадження концепції центрів відповідальності як інструментів структурного управління персоналом на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 5. С. 75-90. DOI: https://doi.org/10.36477/tourismhospcee-5-10
  10. Гребенюк Г. М., Чаркіна Т. Ю., Марценюк Л. В., Пікуліна О. В. Інноваційний підхід до розвитку туризму та готельно-ресторанного бізнесу України в умовах кризи. Агросвіт. 2021. № 5/6. С. 57–62. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.5-6.57
  11. Даниленко-Кульчицька В. А. Вплив війни на готельно-ресторанний бізнес України. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. С. 19-23. DOI: https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-6-3
  12. Круглянко А. Менеджмент готельно-ресторанного бізнесу в умовах війни. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Управління розвитком сфери гостинності: регіональний аспект», 05 травня 2022 р. Чернівці: Технодрук, 2022. С. 62-64. URL: https:// tourlib.net/statti_ukr/kruglyanko.htm
  13. Милько І, Нагорнова О., Ожема С. Заходи підвищення ефективності управління розвитком готельно-ресторанного комплексу. Modeling the development of the economic systems. 2021. № 2. С. 19-24. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2021-2-3
  14. Масленніков Є. І. Траєкторія формування конкурентоспроможності та структурних перетворень у готельно-ресторанному сегменті національної економіки. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2021. № 1. С. 48-56. DOI: https://doi. org/10.36477/tourismhospcee-1-6
  15. Носирєв О. О. Фактори впливу на розвиток туристичного і готельно-ресторанного бізнесу. Актуальні проблеми та перспективи розвитку агропродовольчої сфери, індустрії гостинності та торгівлі: тези доповідей Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 2 листопада 2022 р. Харків: ДБУ, 2022. С. 278-280. URL: https://repo.btu.kharkov.ua/handle/123456789/15557
  16. Якушев О. Інноваційні технології в управлінні бізнес-процесами підприємств сфери готельно-ресторанних та туристичних послуг. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2020. № 3(2). С. 195-208. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219696
  17. Постова В., Лук’янець А. Особливості формування та підтримка іміджу підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Підприємництво та інновації. 2020. № 14. С. 63-67. DOI: https://doi.org/10.37320/2415-3583/14.12
  18. Федосова К. С. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в ресторанному бізнесі в період пандемії covid-19. Економіка та суспільство. 2022. № 35. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-35-20
  19. Козловський Є. В., Кузьмич О. Ю., Шковира А. О., Фещук Д. С. Тенденції розвитку індустрії туризму в умовах цифрової економіки. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 22/2021. С. 68-72. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.22.68
  20. Федишин І., Малюта Л. Вплив криз на розвиток туристичного бізнесу. Соціально- економічні проблеми і держава. 2020. Вип. 1 (22). С. 36-47. DOI: https://doi.org/10.33108/ sepd2020.01.036
  21. Фонарьова Т., Бушуєв К. Підвищення конкурентоспроможності українських підприємств індустрії гостинності. Економіка та суспільство. 2021. № 25. DOI: https://doi. org/10.32782/2524-0072/2021-25-68
  22. Чаркіна Т. Ю., Зайцева В. М., Пікуліна О. В., Реукова А. О. Сучасні тренди розвитку та нові напрями туристичної індустрії. Агросвіт. 2022. № 3. С. 49-56. DOI: https://doi. org/10.32702/2306-6792.2022.3.49
  23. Дудкін П., Дудкіна О. Логістична та інфраструктурна складові дестинацій в індустрії гостинності. Соціально-економічні проблеми і держава. 2020. Вип. 1 (22). С. 57-65. DOI: https://doi.org/10.33108/sepd2020.01.057
  24. Сидорук А., Бортников Є., Кириченко Н. Шляхи впровадження інновацій у регіональний розвиток туризму і гостинності. Економіка та суспільство. 2022. № 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-62

Україна, м.Одеса, 65082
вул. Гоголя, 18, ауд. 110.
(048) 777-89-16
visnik.nauka visnik.nauka@gmail.com

ПнВтСрЧтПтСбНд

 

Flag Counter
 -->